воскресенье, 4 мая 2025 г.

 

                  Українська мова 5 клас на 05.05.2025

                Діалог. Розділові знаки при діалозі.

Епіграф до уроку: Найвище щастя і радість людська –  спілкування з людьми. (В. Сухомлинський)

Дослідження-порівняння. Сьогодні я познайомлю вас із вашою ровесницею Юлею. Вона зараз сама представить себе. Ваше завдання – прочитати два тексти. Визначити, який із них є монологом, а який – діалогом. Які характерні ознаки діалогічного мовлення?

Текст 1-й. Привіт! Мене звати Юля. Я учениця п’ятого класу. Навчаюся я добре, особливо люблю літературу. Захоплююся танцями, малюваннями, виконую обов’язки старости класу. У мене багато друзів, з якими із задоволенням спілкуюся у вільний час. Ось, до речі, одна із моїх найкращих подруг, Іванка.

Текст 2-й.

-         Привіт, Іванко! Я така рада. Що ти вже одужала і повернулася до школи! Як твоє самопочуття?

-         Привіт. Дякую, Юлю. На щастя,  застуда минула, бо я сумлінно виконувала всі призначення лікаря. Ось тільки тепер я переживаю, як напишу контрольну роботу з математики.

-         Не хвилюйся, я допоможу тобі підготуватися. Можемо навіть сьогодні розпочати.

-         Дякую, подруго. Я сподівалася на твою підтримку… Ой, дзвінок на урок!

-         Біжимо!

-         Що називається діалогом?

-         … . (Це один із різновидів прямої мови, розмова двох осіб)

-         … ? (Як називають фразу (слова) кожного учасника  діалогу?)

-         Це репліка.

-         Що ставиться перед кожною реплікою, що починається з нового рядка?

-         … . (Тире)

-         Які розділові ми знаки ставимо, коли діалог супроводжується словами автора?

-         … . ( Ставимо ті самі розділові знаки, що й при прямій мові, але без лапок)

-         … ?  (Як змінюється інтонація під час прочитання/відтворення діалогу?)

-         На початку кожного рядка вона підвищується. Слова автора вимовляємо дещо прискорено, з пониженою інтонацією.

1)    Вправа на формування навичок інтонаційного читання.

                                      НЕ ТЕ СКАЗАВ

Сашко пробігав з дітлахами до самісінького смерку й не вивчив уроки. А наступного дня вчителька викликала його до дошки. Постояв Сашко біля столу та й каже:

         – Я не вивчив урок…

– Чому?

– У нас вдома нещастя…

– Яке?

 – Захворіла мама.

 – Захворіла? Коли?.. – здивувалася вчителька. – Я ж її вчора в кінотеатрі бачила.

«Ех! – спаленівши від сорому, подумав Сашко. – Не те сказав. Треба було про бабусю сказати. Вона рідко в кіно ходить» (Б. Крекотін).

2)    Тренувальна вправа

Скласти й записати діалог за поданою схемою.

- П – а.

- П!

- П – а.

- П! – а.

Творча робота

Прочитати текст. Записати його у формі діалогу, розставивши потрібні розділові знаки. Замінити слова, що повторюються, іншими задля уникнення невиправданих повторів.

Мамо, привіт! Добрий день, Марійко! Як справи у школі? Усе гаразд, мамо. Що нового ти дізналася сьогодні на уроках, Марійко? Про дятла, мамо. А що ж саме розповідали про дятла, Марійко? Що дятел лікує дерева в лісі, називають дятла лікарем, що дятел дістає з-під кори дерев хворих комах… А де ж, Марійко, дятел живе? Мамо, дятел живе в лісі. Ну, добре. Молодець, Марійко!

Скласти невеликі діалоги (до 6 реплік), перша репліка яких указує на запрошення: а) піти до театру; б) відвідати заняття літературного гуртка; в) приїхати на зимові канікули до бабусі.

 

Домавшнє завдання

Вивчити правила про вживання розділових знаків при діалозі з параграфа 79-80 на стор. 183 у підручнику, впр. 8(2) ст..185

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...