Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Епіграф до уроку:
Найвище щастя і радість людська – спілкування
з людьми. (В. Сухомлинський)
Дослідження-порівняння.
Сьогодні я познайомлю вас із вашою ровесницею Юлею.
Вона зараз сама представить себе. Ваше завдання – прочитати два тексти.
Визначити, який із них є монологом, а який – діалогом. Які характерні ознаки
діалогічного мовлення?
Текст
1-й.
Привіт!
Мене звати Юля. Я учениця п’ятого класу. Навчаюся я добре, особливо люблю
літературу. Захоплююся танцями, малюваннями, виконую обов’язки старости класу.
У мене багато друзів, з якими із задоволенням спілкуюся у вільний час. Ось, до
речі, одна із моїх найкращих подруг, Іванка.
Текст
2-й.
-
Привіт,
Іванко! Я така рада. Що ти вже одужала і повернулася до школи! Як твоє
самопочуття?
-
Привіт.
Дякую, Юлю. На щастя, застуда минула, бо
я сумлінно виконувала всі призначення лікаря. Ось тільки тепер я переживаю, як
напишу контрольну роботу з математики.
-
Не
хвилюйся, я допоможу тобі підготуватися. Можемо навіть сьогодні розпочати.
-
Дякую,
подруго. Я сподівалася на твою підтримку… Ой, дзвінок на урок!
-
Біжимо!
-
Що
називається діалогом?
-
…
. (Це один із
різновидів прямої мови, розмова двох осіб)
-
…
? (Як називають
фразу (слова) кожного учасника діалогу?)
-
Це
репліка.
-
Що
ставиться перед кожною реплікою, що починається з нового рядка?
-
…
. (Тире)
-
Які
розділові ми знаки ставимо, коли діалог супроводжується словами автора?
-
…
. ( Ставимо ті
самі розділові знаки, що й при прямій мові, але без лапок)
-
…
? (Як змінюється інтонація під час
прочитання/відтворення діалогу?)
-
На
початку кожного рядка вона підвищується. Слова автора вимовляємо дещо прискорено,
з пониженою інтонацією.
1) Вправа
на формування навичок інтонаційного читання.
НЕ ТЕ СКАЗАВ
Сашко пробігав з
дітлахами до самісінького смерку й не вивчив уроки. А наступного дня вчителька
викликала його до дошки. Постояв Сашко біля столу та й каже:
– Я не вивчив урок…
– Чому?
– У нас вдома нещастя…
– Яке?
– Захворіла мама.
– Захворіла? Коли?.. – здивувалася вчителька.
– Я ж її вчора в кінотеатрі бачила.
«Ех! – спаленівши від
сорому, подумав Сашко. – Не те сказав. Треба було про бабусю сказати. Вона
рідко в кіно ходить» (Б. Крекотін).
2) Тренувальна
вправа
Скласти й записати діалог
за поданою схемою.
-
П – а.
- П!
- П – а.
- П! – а.
Творча робота
Прочитати
текст. Записати його у формі діалогу, розставивши потрібні розділові знаки.
Замінити слова, що повторюються, іншими задля уникнення невиправданих
повторів. Мамо,
привіт! Добрий день, Марійко! Як справи у школі? Усе гаразд, мамо. Що нового
ти дізналася сьогодні на уроках, Марійко? Про дятла, мамо. А що ж саме
розповідали про дятла, Марійко? Що дятел лікує дерева в лісі, називають дятла
лікарем, що дятел дістає з-під кори дерев хворих комах… А де ж, Марійко,
дятел живе? Мамо, дятел живе в лісі. Ну, добре. Молодець, Марійко! |
Скласти
невеликі діалоги (до 6 реплік), перша репліка яких указує на запрошення: а)
піти до театру; б) відвідати заняття літературного гуртка; в) приїхати на
зимові канікули до бабусі. |
Домавшнє завдання
Вивчити правила про вживання розділових
знаків при діалозі з параграфа 79-80 на
стор. 183 у підручнику, впр. 8(2) ст..185
Комментариев нет:
Отправить комментарий