Українська мова 5 клас на 21.05.2025
Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф.
Тренувальні вправи.
1. Перепишіть слова. Замість крапок, де потрібно, поставте м’який знак. Поясніть правила його вживання.
Люд..с..кіс..т.., Гуцул..щина, вітерец.., Гал..чин, тихесен..кий, Гор..кий, жнец.., піс..ня, с..віт, с..піл..ний, близ..кіс..т.., с..огодні, ц..огорічний, мен..шість, різ..бяр, громад..с..кіс..ть, шіст..десят.., промін..чик, мален..кий, Уман..щина, нян..чити, дон..ці, уман..с..кий, Пан..ченко, Мирон..чук, Іл..ля, чотир..ох, у мис..ці, на гіл..ці, до він..ця, волин..с..кий.
Тетян..чин, ласун..ці, л..отчик, ковз..кий, лічил..ник, Натал..ці, вікон..ця, селян..с..кий, галуз..зю, лл..єт..ся, в’яз..кіс..ть, у спіл..ці, повіс..т..ю, куз..ня, до-мен..щик, стат..тя, козац..кий, голубон..ці, громадян..с..кий, копіювал..ний, пу-жал..но, дев’ят..сот.., тон..ший, сімнад..цят.., порад..ся, Михал..чук.
2. Спишіть, уставляючи, де потрібно, апостроф або м’який знак.
Дон..чин, матін..ці, нен..ці, рибал..ство, він..чати, бакен..щик, тон..ший, балкон..чик, Кордил..єри, С..єрра-Невада, прицв..яхований, Григор..єв, майбут..нє, різ..бяр, духм..яний, під..яр..я, т..мяний, спіл..ці, рибалон..ці, бутон..єрка, жен..шен.., монпанс..є, пан..європейський, гол..ці, В..єнт..ян, з..ятрений, уман..с..кий, сопіл..ці, співачка Монсерат Кабал..є, Пхен..ян, мен..ше, художник Амадео Моділ..яні, рутв..яний вінок.
3. Від поданих слів утворіть: а) прикметники; б) дієслова з префіксом роз-.
а) Морква, торф, олово, риба, дерево, мавпа, камінь, тьма.
б) Їхати, єднати, їсти, юшка, ятрити.
4. Перепишіть речення, замість крапок, де потрібно, поставте апостроф і м’який знак, поясніть їх написання.
1. Козацька річен..ка тече, не ст..марена буденним світом. (Л. Степовичка) 2. Червоні вулики з подвір..я пливуть гречками у блакит.., співає липа на узгір..ї і щирим золотом кипит… (М. Стельмах) 3. Запахне м..ятою, дощем і матіолою духм..яно. (П. Макєєв) 4. Юрко йшов по стежині, що пролягала між заростями кін..с..кого щавлю. (Є. Гуцало) 5. По дорозі, здіймаючи хмари куряви, безконечним потоком мчат.. до поля переповнені бійцями п..ятитонки. (О. Довженко) 6. Усім Галя раден..ка страх, а до мен..шого кинет..ся і ввіп..ється, як п..явочка. (Марко Вовчок) 7. Я поведу тебе в далекий край, незнаний край, де тихі, темні води спокійно сплят.., як мертві, т..м..яні очі. (Леся Українка) 8. Шумит.. земля благословенна гіл..лям квітуючих садів, що в праці плекані щоденній гордят..ся зав..яззю плодів. (М. Гірник) 9. Поляна ця, подз..обана струхлявілими пен..ками, викружилася край осич..няка, трохи на згірку. (Є. Гуцало) 10. Дух прив..ялої м..яти розійшовся у свіжому повітрі. (І. Нечуй-Левицький)
5. Перепишіть речення; на місці крапок, де треба, ставте апостроф. Поясніть правила вживання його в українській мові.
1. В небі хмарки білосніжні, легкі, ніби пір..я, роси на травах — погоди хорошої знак. 2. Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов..я, що в пісні аж тремтить тільцем своїм маленьким і гар..ячим. 3. Був я в Сосниці недавно, в тому В..юнищі зеленім, в тій селянській щедрій хаті, де Довженко народивсь. (Із тв. М. Рильського) 4. Сидячи на оберемку нарваного лугового різнотрав..я, що пахло ромашкою, м..ятою і татарським зіллям, я милувався вільним простором неширокої річечки, яка плавно текла в пласких берегах. (Є. Гуцало) 5. Цю тайну знає різдвяний сніг, а він уміє зберігати тайни. (І. Жиленко)
6. Слова з м’яким знаком та без нього запишіть у дві колонки під диктовку вчителя.
Мідь, користю, трьох’ярусний, роль, менший, кінчик, Мінськ, сім, кров, буквар, Харків, тінь, кобзарський, неньчин, батько, Степанчук, тонший, друкар, Маланчин, дівчиноньці, сільський, сьогоднішній, сопілці, кальці, бурульці, сестричці, бульйон, Болонья, поморянин, інший, Севілья, каньйон, дьоготь, Дьяконов, Дягилев, Дюма, сьомий, мадяр.
Домашнє завдання
Виконайте тести
1. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А бур..ян, Лук..яненко, ф..юзеляж, повітр..я
Б довір..я, інтерв..ю, дзв..якнути, б..юст
В матір..ю, Монтеск..є, невід..ємний, пір..я
Г у міжгір..ї, б..юро, тьм..яний, різнотрав..я
2. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться без апострофа.
А М..юнхен, грав..юра, р..ясно, вар..яг
Б Бр..юссель, медв..яний, пред..явник, вестиб..юль
В рутв..яний, св..ященик, возз..єднати, Д..юма
Г кап..юшон, мор..як, багр..яний, п..єдестал
3. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться зі знаком м’якшення.
А рибал..ство, погод..ся, прип’ят..ський, голівон..ці
Б зателен..кати, красун..чик, купал..ський, виріз..бити
В вигул..кнути, зат..марити, нац..кувати, консул..ський
Г кан..йон, ковз..кий, мал..ва, локал..ний
Комментариев нет:
Отправить комментарий