Українська мова 11-Б клас на
28.01.2025
Діалог-полеміка,
діалог-дискусія, самостійне визначення теми і змісту діалогу
Класичне визначення риторики - «мистецтво переконувати». Перші згадки
знаходимо в міфах. Передумовою розвитку риторики _
була Давня _Греція.
Риторичний ідеал сформував Сократ
. Метод діалогічного пошуку істини
має назву Сократівський діалог.
1.
Прийом
«Словникове намисто»
·
Дібрати
синоніми до слова Діалог - спілкування,
розмова, бесіда, переговори, дискусія.
·
Сократівський
діалог з погляду психологів
·
Діалог. Визначається
як мовне спілкування між двома і більше людьми, передбачаючи обмін репліками. У широкому розумінні реплікою вважається і відповідь у вигляді
дії, жесту, мовчання. Грунтується на традиції усного інтелектуального
спілкування у Стародавній Греції. У її витоках знаходиться діяльність Сократа,
яка, крім цього, знайшла своє відображення у психотерапевтичній методиці
«Сократівський діалог». В основі цієї методики знаходиться логічна
аргументація, що подається спеціалістом клієнту у вигляді запитань, які
припускають тільки позитивні відповіді. При формулюванні запитань консультант
свідомо ігнорує непослідовні, суперечні, бездоказові судження клієнта. У
результаті клієнт планомірно підводиться до прийняття судження, яке перед цим
ним не приймалося чи не розумілося.
Техніка «слухання». Ця техніка передбачає, перш за все,
«чути» іншу людину, а в даному випадку – клієнта. Тобто, в процес «чути
клієнта» включається не тільки сприйняття слів, що вимовляються, але й фону, на
якому вони були висловлені.
Відповідно, можна виділити два
аспекти слухання: вербальний і невербальний.
До вербального аспекту
відносяться безпосередньо слова, словосполучення, метафори, які вживає клієнт у
своєму мовленні.
До невербального аспекту (фону)
належать:
·
«мова
тіла» (пози, жести, міміка);
·
психофізіологічні
реакції (зміна кольору шкіри, частота та глибина дихання та ін.);
·
голосові
характеристики (тон, тембр, темп, інтонація
·
Сократ:
- Менон, поклич мені зі своєї челяді когось,
щоб я міг показати суть спеціальних питань.
·
Менон:
- З радістю! Йди-но сюди, хлопче!
·
Сократ:
-
Це грек? І чи говорить грецькою?
·
Менон:
-
Так, звісно! Він народився у моєму домі.
·
Сократ:
-
А тепер спостерігай уважно за тим, що буде: чи
самостійно хлопчик згадуватиме теорію чи навчиться від мене.
·
Менон:
-
Дивлюсь уважно.
·
Сократ:
-
Скажи, хлопчику, чи ти знаєш, що таке квадрат?
·
Хлопчик:
-
Знаю.
·
Сократ
малює на піску квадрат.
·
Сократ:
-
Чи всі боки рівні у цій квадратній фігурі і чи
боків чотири?
·
Хлопчик:
-
Так, усе правильно.
·
Сократ:
-
А чи будуть між собою рівними всі лінії, що
проходять через центр фігури?
·
Хлопчик:
-
Так, вони будуть однаковими.
·
Сократ:
-
Чи може існувати така ж фігура? Більша або
менша, ніж ця?
·
Хлопчик:
-
Звісно, могла б.
·
Сократ:
-
Тож якщо цей бік – 2 фути і цей теж, хіба у
нас не вийде чотири рази по два фути?
·
Хлопчик:
-
Вийде.
·
Сократ:
-
Тож у цьому квадраті буде чотири рази по два
фути?
·
Хлопчик:
-
Правильно.
·
Сократ:
-
А скільки ж це буде – чотири рази по два фути?
Порахуй і скажи мені.
·
Хлопчик:
-
Буде вісім, Сократ.
·
Сократ:
-
А скажи мені, чи може фігура бути вдвічі
більшою, ніж ця, але також із рівними боками?
·
Хлопчик:
-
Так, може бути.
·
Сократ:
-
Скільки ж у ній буде футів?
·
Хлопчик:
-
Хм… Буде шістнадцять футів.
·
Сократ:
-
А тепер спробуй сказати наступне: яку довжину
матиме кожен бік? У цієї фігури по два фути, а у тієї, що буде вдвічі більшою?
·
Хлопчик:
-
Сократ, кожен бік буде вдвічі довшим.
·
Сократ:
-
Ось бачиш, Менон, я йому нічого не нав'язував.
Лише запитував. Тепер він знає, які боки будуть у шістнадцятифутового квадрата.
Чи, на твій погляд, це не так?
·
Менон:
-
Усе правильно, Сократ.
·
Сократ:
-
Чи сказав хлопчик хоч щось, що не було його
особистою думкою?
·
Менон:
-
Ні, лише власні думки озвучував.
·
Сократ:
-
А він нічого не знав до розмови.
·
Менон:
-
Ти маєш рацію.
Домашнє
завдання
Скласти
діалог дискусійного характеру на тему «Чи можуть електронні носії
інформації повністю витіснити друковану книжку?»
Комментариев нет:
Отправить комментарий