понедельник, 27 января 2025 г.

  

         Українська мова 11-Б клас на 28.01.2025

Діалог-полеміка, діалог-дискусія, самостійне визначення теми і змісту діалогу

   Класичне визначення риторики  - «мистецтво переконувати». Перші згадки знаходимо в міфах. Передумовою розвитку риторики _ була Давня _Греція.  Риторичний  ідеал сформував Сократ .  Метод діалогічного пошуку істини має назву  Сократівський діалог.

1.     Прийом «Словникове намисто»

·        Дібрати синоніми до слова  Діалог - спілкування, розмова, бесіда, переговори, дискусія.

·        Сократівський діалог з погляду психологів

·        Діалог. Визначається як мовне спілкування між двома і більше людьми, передбачаючи обмін репліками. У широкому розумінні реплікою вважається і відповідь у вигляді дії, жесту, мовчання. Грунтується на традиції усного інтелектуального спілкування у Стародавній Греції. У її витоках знаходиться діяльність Сократа, яка, крім цього, знайшла своє відображення у психотерапевтичній методиці «Сократівський діалог». В основі цієї методики знаходиться логічна аргументація, що подається спеціалістом клієнту у вигляді запитань, які припускають тільки позитивні відповіді. При формулюванні запитань консультант свідомо ігнорує непослідовні, суперечні, бездоказові судження клієнта. У результаті клієнт планомірно підводиться до прийняття судження, яке перед цим ним не приймалося чи не розумілося.

Техніка «слухання». Ця техніка передбачає, перш за все, «чути» іншу людину, а в даному випадку – клієнта. Тобто, в процес «чути клієнта» включається не тільки сприйняття слів, що вимовляються, але й фону, на якому вони були висловлені.

Відповідно, можна виділити два аспекти слухання: вербальний і невербальний.

До вербального аспекту відносяться безпосередньо слова, словосполучення, метафори, які вживає клієнт у своєму мовленні.

До невербального аспекту (фону) належать:

·         «мова тіла» (пози, жести, міміка);

·         психофізіологічні реакції (зміна кольору шкіри, частота та глибина дихання та ін.);

·         голосові характеристики (тон, тембр, темп, інтонація

 

·         Сократ:

-  Менон, поклич мені зі своєї челяді когось, щоб я міг показати суть спеціальних питань. 

·        Менон:

-  З радістю! Йди-но сюди, хлопче!

·        Сократ:

-          Це грек? І чи говорить грецькою?

·        Менон:

-          Так, звісно! Він народився у моєму домі.

·        Сократ:

-          А тепер спостерігай уважно за тим, що буде: чи самостійно хлопчик згадуватиме теорію чи навчиться від мене.

·        Менон:

-          Дивлюсь уважно.

·        Сократ:

-          Скажи, хлопчику, чи ти знаєш, що таке квадрат?

·        Хлопчик:

-          Знаю.

·        Сократ малює на піску квадрат.

·        Сократ:

-          Чи всі боки рівні у цій квадратній фігурі і чи боків чотири?

·        Хлопчик:

-          Так, усе правильно.

·        Сократ:

-          А чи будуть між собою рівними всі лінії, що проходять через центр фігури?

·        Хлопчик:

-          Так, вони будуть однаковими.

·        Сократ:

-          Чи може існувати така ж фігура? Більша або менша, ніж ця?

·        Хлопчик:

-          Звісно, могла б.

·        Сократ:

-          Тож якщо цей бік – 2 фути і цей теж, хіба у нас не вийде чотири рази по два фути?

·        Хлопчик:

-          Вийде.

·        Сократ:

-          Тож у цьому квадраті буде чотири рази по два фути?

·        Хлопчик:

-          Правильно.

·        Сократ:

-          А скільки ж це буде – чотири рази по два фути? Порахуй і скажи мені.

·        Хлопчик:

-          Буде вісім, Сократ.

·        Сократ:

-          А скажи мені, чи може фігура бути вдвічі більшою, ніж ця, але також із рівними боками?

·        Хлопчик:

-          Так, може бути.

·        Сократ:

-          Скільки ж у ній буде футів?

·        Хлопчик:

-          Хм… Буде шістнадцять футів.

·        Сократ:

-          А тепер спробуй сказати наступне: яку довжину матиме кожен бік? У цієї фігури по два фути, а у тієї, що буде вдвічі більшою?

·        Хлопчик:

-          Сократ, кожен бік буде вдвічі довшим.

·        Сократ:

-          Ось бачиш, Менон, я йому нічого не нав'язував. Лише запитував. Тепер він знає, які боки будуть у шістнадцятифутового квадрата. Чи, на твій погляд, це не так?

·        Менон:

-          Усе правильно, Сократ.

·        Сократ:

-          Чи сказав хлопчик хоч щось, що не було його особистою думкою?

·        Менон:

-          Ні, лише власні думки озвучував.

·        Сократ:

-          А він нічого не знав до розмови.

·        Менон:

-          Ти маєш рацію.

 

 Домашнє завдання

Скласти діалог дискусійного характеру  на тему «Чи можуть електронні носії інформації повністю витіснити друковану книжку?»

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...