воскресенье, 12 мая 2024 г.

 

Українська мова 10 –б клас на 13.05.2024

Прийменник як службова частина мови.

Морфологічна  казка

На безмежних просторах планети Українська Мова процвітала велика й багата країна Морфологія. Складалася вона з  князівств. Багаті й знатні об’єдналися у Самостійні Частини Мови. Кожне князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднував усі живі і неживі предмети і називав їх. Прикметник вказував на їх ознаки. Числівник міг швидко й чітко перелічити все населення країни. Дієслова захоплювали всіх своєю працелюбністю, енергійно і з готовністю завжди виконували будь-яку справу. А якщо хтось втомлювався, Займенник його заміняв, а тому що він був дуже тактовний, то не називав тих, кому була потрібна допомога. Прислівник же завжди контролював, хто як працює: гарно чи погано, хто вийшов працювати ввечері, а хто вранці. Вирувало життя у князівствах.

Скромні й сором'язливі теж об'єднались у групу - Службові Частини Мови. Вони допомагали Самостійним. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з груп, аби не втратити своєї волі.

-         Отже, ми пригадали, що частини мови поділяються на самостійні та  службові та вигук.

-         Ми розпочинаємо вивчати службові частини мови. Яку службову частину мови будемо сьогодні вивчати, зрозумієте відгадавши загадку.

         Я така частина мови,

         Що належить до службових.

         Поруч я з іменником.

         Звуть мене … /прийменником/

Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та числівниками. Прийменники самі членами речення не виступають, а підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.

.1 Завдання 1

Прочитайте і спишіть, уставляючи з довідки потрібні за змістом прийменники. Підкресліть слова, що з ними зв’язані.

         ____  зламаної сосни намело величезну кучугуру снігу.

         Вибіжіть ____  галявину заєць. Але не підходить ____  сосни. Вийде ____  гущавини лисичка, та ____            кучугури не наблизиться. Бо ____         кучугурою,         барлозі, ____  спить ведмідь.

                                                                                                                          За Г. Скребицьким

Слова для довідки: біля, до, на, з, у, за.

- Уживаючи прийменники, важливо зважати на стилістичний  характер. Так, прийменники  у зв'язку з, згідно з, відповідно до, притаманні діловому мовленню, а ось прийменники проміж, попри притаманні розмовній мові.

 

Не правильно

Правильно

Знати по газетах

По цілих днях

Добрий по натурі

По напрямку до лісу

Знати з газет

Цілими днями

Добрий за вдачею, доброї вдачі

У напрямі до лісу

 

 Гра «Камінь спотикання»


Не правильно

1.     По цій причині.

2.      Розкажи за брата.

3.     Сказати за навчання.

4.     При житті дідуся.

5.     По закону.

6.     Я прийшов по справі.

7.     Один день в місяць.

8.     В дві години.

9.     На протязі двох днів.

10.           Із-за вас ми запізнились.

11.           В залежності від умов.

12.           Моя сестра по фаху лікар.

13.           Я ходив в магазин.

14.           Учень пропустив три дні по хворобі.

 

Правильно

1.      З цієї причини.

2.      Розкажи про брата.

3.      Сказати про навчання.

4.      За життя дідуся.

5.      Згідно з законом.

6.      Я прийшов у справі.

7.      Один день на місяць.

8.      О другій годині.

9.      Протягом місяця.

10.  Через вас ми запізнились.

11.  Залежно від умов.

12.  Моя сестра за фахом лікар.

13.  Я ходив до магазину.

14.  Учень пропустив три дні через  хворобу.


-         Складіть і запишіть 2 речення з будь-яким словосполученням.

 

1.     Домашнє завдання

1.     Вивчити теоретичний матеріал.

2.     Скласти і записати план роботи на вихідний день використовуючи  прийменники різних груп за походженням та будовою.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...