Українська мова
10 –б клас на 13.05.2024
Прийменник
як службова частина мови.
Морфологічна казка
На безмежних просторах планети Українська Мова процвітала велика й багата
країна Морфологія. Складалася вона з
князівств. Багаті й знатні об’єдналися у Самостійні Частини Мови. Кожне
князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднував усі живі і неживі
предмети і називав їх. Прикметник вказував на їх ознаки. Числівник міг швидко й
чітко перелічити все населення країни. Дієслова захоплювали всіх своєю
працелюбністю, енергійно і з готовністю завжди виконували будь-яку справу. А
якщо хтось втомлювався, Займенник його заміняв, а тому що він був дуже
тактовний, то не називав тих, кому була потрібна допомога. Прислівник же завжди
контролював, хто як працює: гарно чи погано, хто вийшов працювати ввечері, а
хто вранці. Вирувало життя у князівствах.
Скромні й сором'язливі теж об'єднались у групу - Службові Частини Мови.
Вони допомагали Самостійним. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з
груп, аби не втратити своєї волі.
-
Отже, ми пригадали, що частини мови поділяються на
самостійні та службові та вигук.
-
Ми розпочинаємо вивчати службові частини мови. Яку
службову частину мови будемо сьогодні вивчати, зрозумієте відгадавши загадку.
Я така частина мови,
Що належить до службових.
Поруч я з іменником.
Звуть мене … /прийменником/
Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного
повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники
вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та
числівниками. Прийменники самі членами речення не виступають, а
підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.
.1 Завдання 1
Прочитайте і спишіть, уставляючи з довідки потрібні за змістом прийменники.
Підкресліть слова, що з ними зв’язані.
____ зламаної сосни намело величезну кучугуру
снігу.
Вибіжіть ____ галявину заєць. Але не підходить ____ сосни. Вийде ____ гущавини лисичка, та ____ кучугури
не наблизиться. Бо ____ кучугурою, барлозі, ____ спить
ведмідь.
За Г. Скребицьким
Слова для довідки: біля, до, на, з, у, за.
- Уживаючи прийменники, важливо зважати на стилістичний характер. Так, прийменники у
зв'язку з, згідно з, відповідно до, притаманні діловому мовленню, а
ось прийменники проміж, попри
притаманні розмовній мові.
Не правильно |
Правильно |
Знати по газетах По цілих днях Добрий по натурі По напрямку до лісу |
Знати з газет Цілими днями Добрий за вдачею, доброї вдачі У напрямі до лісу |
Гра «Камінь спотикання»
Не правильно
1.
По цій причині.
2. Розкажи за
брата.
3. Сказати за
навчання.
4. При житті дідуся.
5. По закону.
6. Я прийшов по справі.
7. Один день в місяць.
8. В дві години.
9. На протязі двох днів.
10.
Із-за вас ми запізнились.
11.
В залежності від умов.
12.
Моя сестра по фаху лікар.
13.
Я ходив в магазин.
14.
Учень пропустив три дні по
хворобі.
Правильно
1. З цієї причини.
2. Розкажи про брата.
3. Сказати про навчання.
4. За життя дідуся.
5. Згідно з законом.
6. Я прийшов у справі.
7. Один день на місяць.
8. О другій годині.
9. Протягом місяця.
10.
Через вас ми запізнились.
11.
Залежно від умов.
12.
Моя сестра за фахом лікар.
13.
Я ходив до магазину.
14.
Учень пропустив три дні через хворобу.
-
Складіть і запишіть 2 речення з будь-яким словосполученням.
1.
Домашнє
завдання
1.
Вивчити
теоретичний матеріал.
2.
Скласти
і записати план роботи на вихідний день використовуючи прийменники різних груп за походженням та
будовою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий