Українська література 11 – Б клас на 06.11.2024 -07.11.2024
Модерністські образи Міста, Моря. Морально-етичні
колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського.
«Майстер корабля» (1928) — перший роман Ю. Яновського.
Він написав його за сім місяців. У цьому автобіографічному творі митець
осмислив свій життєвий досвід, пов’язаний з роботою на Одеській кінофабриці.
«Я прочитав цей роман одним нападом і з одним почуттям
радості й задоволення. Пафос викладу, поруч урочистої стриманості, новий для
нашої літератури. Несподівано поєднаний матеріал – море й кіно, тонке плетиво
любовної інтриги, проста й міцна фраза, сміливі злами розповідних планів – усе
це робить із «Майстра корабля» видатне й поступове явище нашого літературного
сьогодні» (Валер’ян Підмогильний).
Роман з’явився в той час, коли багато українських
письменників шукали відповіді на питання: «Камо грядеши?», «Україна чи
Малоросія?», тобто, яким шляхом розвиватиметься далі українська нація й
українська культура зокрема. Цю проблему порушує Ю. Яновський, використовуючи в
романі все: новий для української літератури сюжет, систему образів, символіку,
художні деталі, навіть композицію.
У 1946 році письменник щиро пошкодує, що вже «ніколи
не зможе написати такого молодого й романтичного трактату про …кіномистецтво,
про перших наших митців, задивлених на море». Твір пронизано романтикою
молодості, морських просторів і пригод, радістю від життя і творчості, сміливим
польотом фантазії і відчуттям внутрішньої свободи.
Особливості світобачення й індивідуального стилю Ю. І.
Яновського. Літературна довідка
Ю. Яновський — романтик за сутністю художнього
мислення. О. Гончар назвав його «поетом людської чистоти».
«Майстер корабля» був задуманий як твір
модерністський. Його основа неоромантична: на першому плані — окриленість,
фантазія і віра в людські можливості, які наче зовсім заступають приземлену
буденність. Екзотика приморського міста, романтика морських пригод, молодість з
її нестримними творчими амбіціями, кохання і вірна дружба — усе це сприяє
творенню загального неоромантичного ефекту життєвої повноти, незмарнованих днів
людського життя.
Неоромантизм (від грецьк.
νέος – молодий, новий і фр. romantisme) – напрям модернізму, якому властиві
увага до незвичайних особистостей, сильних пристрастей, до всього загадкового й
фантастичного.
Екзотика. Твір Ю.
Яновського можна вважати першим в українській літературі мариністичним романом.
Ефект «шуму і рокоту» моря тут дуже сильний. Воно дихає гіркою сіллю, морською
травою та йодом, кличе в «заобрійну синь», збурюючи ліричну душу Редактора…
Воно шле випробування героям роману — Директору (колишньому матросові), Богданові,
хазяїну трамбака, для якого «батьківщина — море»… Екзотика «Майстра корабля» —
це й далекі краї: острови Ява та Пао, про які розповідають Богдан, хазяїн
трамбака, Поля; це озеро Комо, Генуя й Мілан, звідки пише листи Тайах… А
причорноморське місто з його портом, кінофабрикою, пам’ятником Рішельє,
завулками, що ведуть на узбережжя… А мелодія імен: То-Ма-Кі, Сев, Майк, Тайах,
Генрі? А поезія корабельної термінології? З яким смаком Професор описує — на
зшиткові англійського паперу ХVII століття — як треба добирати сосну для щогл,
як ставити вітрила!..
Герої, піднесені над буднями. Поезією
незвичайності в неоромантичній прозі пронизані не лише обставини, а й герої.
Природно, що Сев і Редактор — «дивні люди». Це світлі й талановиті романтики,
готові полицарськи служити своїй Прекрасній Дамі. Культ жіночності, вірної
дружби, краси людських взаємин у них надзвичайно сильний.
Тайах — зеленоока красуня, наділена якоюсь
незбагненною гріховною привабливістю й демонічністю. Її краса захоплює
чоловіків, обіцяючи їм «рай та відчай». Автор усіляко підкреслює винятковість
своєї героїні. Тайах називає себе «авантюристкою». Поведінка жінки оповита
серпанком таємничості. Уже задовго до її першої появи в Редактора виникає
передчуття, що має статися «щось надзвичайне», а після цього присутність Тайах
постійно супроводжується атмосферою «чутливого чекання», захвату; Тайах
випромінює «якийсь солодкий, тремтячий запах, як звук віоліни».
Вітаїзм. «Майстер
корабля» — невимушена й натхненна ода молодості, любові та творчості. Є в цьому
творі та сама «романтика вітаїзму», хвала життю, до якої закликав своїми
статтями М. Хвильовий. «Життя є молодість, труд і любов», — писав Ю. Яновський
у «Байгороді». Ця тріада є й у романі «Майстер корабля» — книжці «легкій та
життєжадібній».
Дехто з критиків 1920-х років говорив про
«елліністичне світовідчування» автора «Майстра корабля». Сторінки роману й
справді проміняться хмільним торжеством молодості як свята життя.
Швидкоплинність цього свята відчувається у творі так само гостро, як і його яскравість,
відкритість до любові та творчості.
Символіка. За один з
епіграфів до роману Ю. Яновський узяв слова з «Римської держави» Горація: «О
корабле, тебе вже манить хвиля моря?» Горацій прославляв Римську державу,
порівнюючи її з кораблем.
Ю. Яновський у романі, герої якого споруджують
красень-вітрильник, думав про свою Республіку — про Україну… Якщо корабель у
романі — символ держави, то так само символічним є й майстер корабля. Екзотична
дерев’яна жіноча фігурка має вести задуманий Севом і Редактором бриг крізь бурі
й випробування. Але в ширшому сенсі майстер корабля — це «веселий народ», який
творить свою Республіку.
1.
Ідейно-художній аналіз роману
«Майстер корабля»
·
Складання літературної візитки твору
Літературний рід: епос
Жанр: автобіографічний
роман, «кінороман» (В. Панченко). (Роман новаторський, тож визначити його жанр
досить складно, адже в ньому є й філософські роздуми, є й неоромантична любовна
лінія, наявні риси пригодницького твору. Є також і футуристична спроба зазирнути
в майбутнє, передбачити його. Отже, це твір зі складною організацією, що
поєднав ознаки кількох романних різновидів)
Епоха: 1920-ті роки
ХХ століття. Експериментальна проза 20-х років ХХ століття, авангардна проза
(О. Сайковська)
Напрям: модернізм
(елементи детективного, пригодницько-авантюрного жанру; іонізація; романтика
настрою; новітні образи моря, міста (мариністичний колорит); екзотичність
(місця, імена), пейзаж)
Течія: неоромантизм
Тема: роздуми митця
про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до
гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього; становлення
українського кіно, творення якісно нової української культури; тема жінки і
кохання.
Ідея: утвердження
торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непереможного
життєлюбства; поетизація вільного творчого начала в українській людині,
пробудженій до нового життя.
Головна думка: «У мене
одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав, мабуть, і тоді, коли не
вмів ще говорити. Наречена, що для неї жив ціле життя, їй присвятив сталеву
шпагу й за неї підставляв під мечі важкий щит… Культура нації —
звуть її». Мистецтво окрилює людину, саме у творчості вона здобуває
безсмертя.
Проблематика роману
Проблеми морально-філософського характеру:
·
проблема людини, яка будуватиме майбутнє України,
вільне від усіх темних прикмет попередніх часів;
·
проблема сенсу життя, щастя, творчого покликання,
молодості і старості;
·
проблема творення нової української культури, культури
нації;
·
проблема оновлення в особистих стосунках.
Майстер на носі корабля — дерев’яна фігурка із
профілем жінки, яка веде його вперед, оберігає від рифів. Що повинна
взяти із собою в подальшу дорогу українська нація? Який багаж духовності, які
морально-етичні цінності? Що буде оберігати її в майбутньому?
Мотиви
·
мотив молодості;
·
мотив моря
Сюжет: сюжет роману
досить складний, багатошаровий, у ньому немає традиційної для цього жанру
часової лінійності: розповідь Богдана про повстання на Балканах — четвертий
крок від умовної реальності; написання сюжету про це повстання — третій крок
від художньої реальності; зйомки самого фільму — другий крок; усвідомлення
читачами, що все це — спогади зрілого То-Ма-Кі — перший крок (у цьому полягає
своєрідна сюжетна градація, багатошаровість сюжету).
Композиція
Композиція доволі вільна:
·
незвична форма оповіді — монолог-сповідь
сімдесятилітнього
То-Ма-Кі, який згадує свою далеку молодість, пов’язану
з кіномистецтвом;
– читач мандрує разом з героями з майбутнього в
минуле;
– таємничі, часом небезпечні пригоди змінюють одна
одну;
– дія відбувається то в Одесі, то в Італії, Румунії,
навіть на острові Ява, (Пао);
– мариністичний колорит Міста, що з’явився в
українській літературі чи не вперше в такому обсязі, змінюється екзотикою чужих
країн;
– екзотичні також імена героїв: Тайах, Сев, То-Ма-Кі
та його сини Майк і Генрі.
Три людські виміри розкриття особливостей образів:
·
творча праця;
·
дружба;
·
кохання
Прототипи художніх образів:
Григорій Гричер (1883–1945)
— український кінорежисер і сценарист. Народився в Полтаві. Навчався в Києві.
Працював на Одеській, Київській та Ташкентській кіностудіях.
Режисер-постановник фільму «Сорочинський ярмарок» (1927). У романі «Майстер
корабля» є прототипом Богдана.
Василь Кричевський (1872–1952)
— український маляр, графік,
архітектор. Народився на Слобожанщині, навчався в
Харкові. Перший ректор Державної академії мистецтв у Києві. Керував мистецькою
частиною у виробництві фільмів «Тарас Шевченко», «Тарас Трясило», «Борислав
сміється» і «Звенигора» на Одеській кінофабриці (1925–1927). У романі «Майстер
корабля» є прототипом Професора.
Павло Нечеса (1891–1969) —
український організатор кіновиробництва. Заступник директора Ялтинської
(1922–1923), директор Одеської й Київської кінофабрик (1925–1930). Автор
сценарію фільму «Борислав сміється» (1927). 1937 р. був репресований. У романі
«Майстер корабля» є прототипом Директора кінофабрики.
Іта Пензо (1906–1992)
— російська актриса, балерина, італійка за
походженням. Працювала в Одеському оперному театрі.
1927 року знялась у фільмі О. Довженка «Сумка дипкур’єра». У романі «Майстер
корабля» є прототипом балерини Тайах.
О. П. Довженко – український письменник, режисер,
кінодраматург, художник, публіцист. З 1926 року працював режисером на Одеській
кінофабриці. У романі «Майстер корабля» є прототипом режисера Сева.
Образи моря
та міста. Море в романі «Майстер корабля» є тлом, на якому
розгортаються події, воно допомагає глибше розкрити внутрішній світ героїв.
Море втілює далеку мрію й нові, незвідані дороги, як і зауважив
Ю. Яновський: «Я ніколи не любив ходити по дорогах.
Тому я й люблю море, бо на ньому кожна дорога нова й кожне місце — дорога».
Образ міста саме у 20-х роках ХХ ст. відображається в
українській літературі повнокровно, це вже не абстрактне поняття, а берег, до
якого прагнуть літературні герої. Ю. Яновський творить художній простір, у
якому розгортається більшість подій у місті біля моря, не згадуючи його
конкретної
назви, проте читач бачить, як кадри старого
документального фільму, у ньому Одесу середини 20-х років минулого століття,
яку називали «Голлівудом на березі Чорного моря».
Море у часі і
просторі
Місто у часі і просторі
настирливість
цемент, асфальт, машини
кожна дорога нова
клітка
зоологічного саду
і кожне місце —
дорога
пам’ятник французькому
солодка млость
ефіру
герцогові
морська диявольщина
рівні
вулиці
заобрійна
синь
будинки
розпутна красива
жінка
готелі
чорне страшне
море
бульвари
безодня води й
гніву
трамваї
натура зрадлива, зовуча й
сувора
тротуари з квадратових
вільне
море
плит чорного каменю
пустельний степ одного
обарвлення
завулки, що ведуть на
й одного
запаху
набережну
кінофабрика
Метод написання: прийом
ретроспекції: про минуле, але з висоти майбутнього
Символіка твору: корабель –
образ держави; робота над будівництвом вітрильника – поривання
людини до гармонії із собою, світом; стародавні креслення для
справжнього корабля – програма духовного відродження українців для
власного шляху розвитку
Художні деталі: штормовий
вітер, берег, морські простори, якір
Постскриптум: у романі
утверджується романтика вітаїзму, непереможне життєлюбство, яке наснажувало
багатьох митців 20-х рр. XX століття. Ю. Яновський опоетизував вільне творче
начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізує
будівництво вітрильника).
молодість життя романтика творчість
мелодія самотності «Майстер корабля» честь ностальгія
любов до брата культура нації досвідченість Людина й совість
творчий труд любов дружба,
чистота
милосердя радість
Комментариев нет:
Отправить комментарий