вторник, 25 ноября 2025 г.

 

                Українська література 6 клас на 26.11.2025

Леся Українка «Тиша морська», «Співець» значення мистецтва в житті людини

Хвороба, з якою так мужньо боролася тендітна молода поетеса Леся Українка, прогресувала. Лікарі радили змінити місце проживання або якомога частіше перебувати у місцевостях із теплим сухим кліматом. Тому Леся Українка часто виїжджала в Крим, у Грузію, до Єгипту. Дуже подобалося їй у Криму. Леся була зачарована природою цього краю. Безмежне море, вільний вітер, бурхливі хвилі, сміливі чайки – все це бентежило душу і самі по собі народжувалися поетичні рядки. У своїх віршах поетеса передає найтонші порухи власної душі, свої болі й радощі, тугу й надії. Так з’являється цикл віршів «Подорож до моря», а ще – «Кримські спогади», який вона присвятила своєму братові Михайлу.

Виразне читання вірша «Тиша морська»

1. Які почуття викликає у вас цей твір? (Захоплення умінням поетеси бачити скарби природи; тонко відчувати красу навколишнього світу тощо.)

2. Які зорові і слухові деталі використала Леся Українка у творі? (Зорові: «золотиста блакить», «стежечка золотиста», «вітрила білі» та ін. Слухові: «тиша в морі», «з тихим плескотом на берег рине хвилечка», «ледве-ледве колихає море хвилі», хтось «стиха весла підіймає», «тихий плескіт» та ін.

3. Чим захоплюється ліричний герой? (Просторами спокійного моря.)

4. До чого вабили простори спокійного моря?

У мале човенце сісти

І далеко на схід сонця

Золотим шляхом поплисти.»)

5. Що символізує тихе море? (Тихе море є символом спокою невгамовного серця героя.)

6. Про що мріє ліричний герой?

Поплила б я на схід сонця,

Аж від сходу до заходу,

Тим шляхом, що проложило

Ясне сонце через воду».)

Радість буття перемагає, але життєві незгоди не забувають нагадати про себе. Це особливо підкреслено в останній строфі вірша:

Не страшні для мене вітри,

Ні підводнії каміння,

Я про них би не згадала

В краю вічного проміння.»)

7. Що символізує «підводнеє каміння»? (Злі, ворожі сили.)

Усне словесне малювання . З а в д а н н я: спираючись на текст, спробувати створити «Словесний малюнок».

Перша збірка поетичних творів Лесі Українки «На крилах пісень» вийшла друком у Львові на початку 1893 р. У виданні збірки брав безпосередню участь І.Франко. Йому надсилала Леся Українка частинами рукопис збірки, він наглядав за складанням книжки у друкарні Наукового товариства ім. Шевченка.

Збірка складається з поетичних творів, написаних у 1880-х роках, та ранніх поем «Самсон» (1888 р.), «Місячна легенда» (1891 – 1892р.р.), «Русалка». До цієї збірки увійшла поезія «Співець» (1889р.).

- Назвіть відомі вам твори, у яких згадується соловейко? (Т.Шевченко «Садок вишневий коло хати…», казки народів світу та ін.)

- Що ви знаєте про цього птаха? Чи бачили його коли-небудь, чи чули його спів?

Весна – пора яскравого розквіту природи, буяння краси. Квітують сади, наповнюючи пахощами все довкола, не вгавають пташині хори. І найкращим солістом виступає в них соловейко. Пташка непримітна, але її спів зачаровує і пишну троянду, і духмяний бузок, і людське серце. Навіть зорі, здається, спустилися нижче до землі, щоб послухати прекрасний голос, подивуватися майстерності співця.

Словникова робота

Пишно – тут: яскраво.

Багряний – густо-червоний.

Порання – вранішня.

Натури – природи.

Пахом – запахом.

Вродливиця – красуня.

Красила – прикрашала.

Садки розвивав – сприяв зростанню й розквіту.

Леся Українка «Співець (Тема – краса вранішньої природи, її гармонії; основна думка – уславлення краси природи, оптимістичного світобачення; назва підкреслює основну рису героя твору солов’я; його майстерність у неперевершеному співі.)

У творі змальовані: весняний вечірній пейзаж «пишно займались багрянії зорі колись навесні…»; пейзаж вранішній «грала промінням, ясним самоцвітом порання роса…»; садок «Горда палала троянда розкішна, найкраща з квіток, - барвою й пахом вродливиця пишна красила садок»; вживаються: слова в переносному значенні «грала промінням», «усміхалась весняним привітом»; художні означення «багрянії зорі», «пісні голосні», «ясним самоцвітом», «троянда розкішна», «співець чарівливий» та ін.

Домашнє завдання

Навчитись виразно читати вірші Лесі Українки «Тиша морська», «Співець», аналізувати їх, висловлювати власні думки й почуття

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

                  Українська література 6 клас на 26.11.2025 Леся Українка  « Тиша морська », « Співець »  значення мистецтва в житті люди...