Українська література 6 клас на 26.11.2025
Леся Українка «Тиша морська», «Співець» значення мистецтва в житті людини
Хвороба, з якою так мужньо боролася
тендітна молода поетеса Леся Українка, прогресувала. Лікарі радили змінити
місце проживання або якомога частіше перебувати у місцевостях із теплим сухим
кліматом. Тому Леся Українка часто виїжджала в Крим, у Грузію, до Єгипту. Дуже
подобалося їй у Криму. Леся була зачарована природою цього краю. Безмежне море,
вільний вітер, бурхливі хвилі, сміливі чайки – все це бентежило душу і самі по
собі народжувалися поетичні рядки. У своїх віршах поетеса передає найтонші
порухи власної душі, свої болі й радощі, тугу й надії. Так з’являється цикл
віршів «Подорож до моря», а ще – «Кримські спогади», який вона присвятила своєму братові Михайлу.
Виразне читання вірша «Тиша морська»
1. Які почуття викликає у вас цей
твір? (Захоплення умінням поетеси бачити скарби природи; тонко відчувати красу
навколишнього світу тощо.)
2. Які зорові і слухові деталі використала
Леся Українка у творі? (Зорові: «золотиста блакить», «стежечка золотиста», «вітрила білі» та ін. Слухові: «тиша в морі», «з тихим плескотом на
берег рине хвилечка», «ледве-ледве колихає море хвилі», хтось «стиха весла підіймає», «тихий плескіт» та ін.
3. Чим захоплюється ліричний герой?
(Просторами спокійного моря.)
4. До чого вабили простори спокійного моря?
(«У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця
Золотим шляхом поплисти.»)
5. Що символізує тихе море? (Тихе море є
символом спокою невгамовного серця героя.)
6. Про що мріє ліричний герой?
(«Поплила б я на схід сонця,
Аж від сходу до заходу,
Тим шляхом, що проложило
Ясне сонце через воду».)
Радість буття перемагає, але життєві
незгоди не забувають нагадати про себе. Це особливо підкреслено в останній
строфі вірша:
(«Не страшні для мене вітри,
Ні підводнії каміння,
Я про них би не згадала
В краю вічного проміння.»)
7. Що символізує «підводнеє каміння»? (Злі, ворожі сили.)
Усне словесне
малювання . З а в д а н н я: спираючись на текст,
спробувати створити «Словесний малюнок».
Перша збірка поетичних творів Лесі
Українки «На крилах пісень» вийшла друком у Львові на початку 1893 р. У виданні збірки брав
безпосередню участь І.Франко. Йому надсилала Леся Українка частинами рукопис
збірки, він наглядав за складанням книжки у друкарні Наукового товариства ім.
Шевченка.
Збірка складається з поетичних творів,
написаних у 1880-х роках, та ранніх поем «Самсон» (1888 р.), «Місячна легенда» (1891 – 1892р.р.), «Русалка». До цієї збірки увійшла
поезія «Співець» (1889р.).
- Назвіть відомі вам твори, у яких
згадується соловейко? (Т.Шевченко «Садок вишневий коло хати…», казки народів світу та
ін.)
- Що ви знаєте про цього птаха? Чи
бачили його коли-небудь, чи чули його спів?
Весна – пора яскравого розквіту природи,
буяння краси. Квітують сади, наповнюючи пахощами все довкола, не вгавають
пташині хори. І найкращим солістом виступає в них соловейко. Пташка непримітна,
але її спів зачаровує і пишну троянду, і духмяний бузок, і людське серце.
Навіть зорі, здається, спустилися нижче до землі, щоб послухати прекрасний
голос, подивуватися майстерності співця.
Словникова робота
Пишно – тут: яскраво.
Багряний – густо-червоний.
Порання – вранішня.
Натури – природи.
Пахом – запахом.
Вродливиця – красуня.
Красила – прикрашала.
Садки розвивав – сприяв зростанню й
розквіту.
Леся Українка «Співець (Тема – краса вранішньої природи, її
гармонії; основна думка – уславлення краси природи, оптимістичного
світобачення; назва підкреслює основну рису героя твору солов’я; його
майстерність у неперевершеному співі.)
У творі змальовані: весняний вечірній
пейзаж «пишно займались багрянії зорі колись навесні…»; пейзаж вранішній «грала промінням, ясним
самоцвітом порання роса…»; садок «Горда палала троянда розкішна, найкраща з квіток, - барвою й пахом
вродливиця пишна красила садок»; вживаються: слова в переносному
значенні «грала промінням», «усміхалась весняним привітом»; художні означення «багрянії зорі», «пісні голосні», «ясним самоцвітом», «троянда розкішна», «співець чарівливий» та ін.
Домашнє завдання
Навчитись виразно читати вірші Лесі
Українки «Тиша морська», «Співець», аналізувати їх, висловлювати власні думки й почуття
Комментариев нет:
Отправить комментарий