Українська мова 6 клас на 11.11.2025
Основні способи словотворення.
Необхідно розрізняти словозміну і словотворення.
Словозміна — це утворення різних форм того самого слова: школа, школи, школі, школою, у школі. Форми слів різняться між собою лише граматичним значенням.
Словотворення — це утворення від
наявних у мові нових слів. Наприклад: школа — шкільний (пов'язаний із
навчальним процесом у школі або належний школі); школа — школяр (учень школи);
школяр — школярський (властивий школярам).
Творення нових слів
від тих, які в мові вже існують, є найважливішим засобом збагачення словникового
складу мови.
Гра «Хто
швидше».
Згрупуйте
слова у дві колонки: у першу – спільнокореневі, а у другу – різні форми одного
й того самого слова.
Ріка, ріками, ліс, рік, лісовий, лісник, на ріці, рікою, підлісок, лісок,
року, перелісок, ріку, ріки, праліс, узлісся.
В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів.
Морфологічний спосіб творення слів — основний. До нього належать такі
типи творення: суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний і складання
основ та слів.
1. Префіксальний спосіб — це утворення
нового слова додаванням до твірної основи префікса.
2. Суфіксальний спосіб — це утворення
нового слова додаванням до твірної основи суфікса.
3. Суфіксально-префіксальний спосіб —
утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса.
4. Безафіксний спосіб — утворення нового
слова від твірної основи без додавання префіксів і суфіксів.
5. Основоскладання — такий спосіб
утворення слів, при якому дві і більше основ об’єднуються в одне слово.
6. Якщо складаються усічені основи, то
утворюються складноскорочені слова (абревіатури) різних типів: мінздрав, ДАІ.
До неморфологічних способів належать:
1. Морфолого-синтаксичний (перехід
однієї частини мови в іншу): відпочиваючий школяр — відпочиваючий лежав.
2. Лексико-синтаксичний (злиття
сполучень слів в одне слово): перекотиполе, мимохідь, добраніч.
3. Утворення нового слова через набуття
ним нового значення: корінь (у рослини) і корінь (у математиці, мовознавстві).
Вибірково-розподільна
робота.
Випишіть з висловів усної народної творчості слова, утворені різними
способами. Розберіть ці слова за будовою.
Як вересніє, то й дощик сіє.
У жовтні виореш мілко, навесні посієш
рідко, то вродиться дідько.
Вересень пахне яблучками, а жовтень
капусткою.
Листопадовий день, що заячий хвіст.
У листопаді сонечка, як у старої бабці
чепуріння.
Сніг на Покрову – щастя молодим.
Гра «Ти – мені, я – тобі».
Розгадайте подані загадки,
використовуючи префікси та суфікси, утворіть від слів відгадок по два-три нових
слова. Визначте спосіб їх утворення.
·
Без сокири і дрючків ставить міст через річки.
·
Стоїть верба серед села, розпустила гілля в кожне подвір’я.
·
Сивий кінь на весь світ заліг.
·
Навесні веселить , улітку холодить, восени годує, узимку гріє.
(Мороз. Дорога. Туман.
Дерево)
Домашнє завдання.
Утворити від поданих слів нові слова
безафіксним способом.
Зелений, виходити, далекий, лютий, юний,
синій, бігати, співати.
Комментариев нет:
Отправить комментарий