понедельник, 10 ноября 2025 г.

 

     Українська мова 6 клас на 11.11.2025

         Основні способи словотворення.

 Необхідно розрізняти словозміну і словотворення.

    Словозміна — це утворення різних форм того самого слова: школа, школи, школі, школою, у школі. Форми слів різняться між собою лише граматичним значенням.

Словотворення — це утворення від наявних у мові нових слів. Наприклад: школа — шкільний (пов'язаний із навчальним процесом у школі або належний школі); школа — школяр (учень школи); школяр — школярський (властивий школярам).

Творення нових слів від тих, які в мові вже існують, є найважливішим засобом збагачення словникового складу мови.

 Гра «Хто швидше».

Згрупуйте слова у дві колонки: у першу – спільнокореневі, а у другу – різні форми одного й того самого слова.

Ріка, ріками, ліс, рік, лісовий, лісник, на ріці, рікою, підлісок, лісок, року, перелісок, ріку, ріки, праліс, узлісся.

 В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів.

Морфологічний спосіб творення слів — основний. До нього належать такі типи творення: суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний і складання основ та слів.

1. Префіксальний спосіб — це утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса.

2. Суфіксальний спосіб — це утворення нового слова додаванням до твірної основи суфікса.

3. Суфіксально-префіксальний спосіб — утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса.

4. Безафіксний спосіб — утворення нового слова від твірної основи без додавання префіксів і суфіксів.

5. Основоскладання — такий спосіб утворення слів, при якому дві і більше основ об’єднуються в одне слово.

6. Якщо складаються усічені основи, то утворюються складноскорочені слова (абревіатури) різних типів: мінздрав, ДАІ.

До неморфологічних способів належать:

1. Морфолого-синтаксичний (перехід однієї частини мови в іншу): відпочиваючий школяр — відпочиваючий лежав.

2. Лексико-синтаксичний (злиття сполучень слів в одне слово): перекотиполе, мимохідь, добраніч.

3. Утворення нового слова через набуття ним нового значення: корінь (у рослини) і корінь (у математиці, мовознавстві).

Вибірково-розподільна робота.

Випишіть з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами. Розберіть ці слова за будовою.

Як вересніє, то й дощик сіє.

У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько.

Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою.

Листопадовий день, що заячий хвіст.

У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння.

Сніг на Покрову – щастя молодим.

Гра «Ти – мені, я – тобі».

Розгадайте подані загадки, використовуючи префікси та суфікси, утворіть від слів відгадок по два-три нових слова. Визначте спосіб їх утворення.

·         Без сокири і дрючків ставить міст через річки.

·         Стоїть верба серед села, розпустила гілля в кожне подвір’я.

·         Сивий кінь на весь світ заліг.

·         Навесні веселить , улітку холодить, восени годує, узимку гріє.

(Мороз. Дорога. Туман. Дерево)

 Домашнє завдання.

 Утворити  від поданих слів  нові слова безафіксним  способом.

Зелений, виходити, далекий, лютий, юний, синій, бігати, співати.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

       Укра їнська мова 6 клас на 11.11.2025          Основні способи словотворення.  Необхідно розрізняти словозміну і словотворення.  ...