Ураїнська література 11 –б клас на 14.10.2024
Петров
(Домонтович) Віктор Платонович. «Дівчина з ведмедиком».
Віктор Платонович Петров, який
писав також під псевдонімами Віктор Домонтович та Віктор Бер — український
філософ, літературознавець, історик і письменник першої половини XX
століття. Разом з Валер'яном Підмогильним — один з основоположників жанру
українського інтелектуального роману. З кінця тридцятих років — радянський
розвідник.
Народився в сім'ї священика. Дитинство пройшло в Одесі. У 1913 році
закінчив Холмську чоловічу гімназію, а в 1918 — історико-філологічний факультет
Київського університету. Отримав срібну медаль за свою дипломну роботу "Н.
М. Язиков, поет пушкінської плеяди. Життя і творчість". Пізніше працював у
Етнографічної комісії Української Академії наук. У 1920-ті роки Петров належав
до гуртка неокласиків. Опублікував ряд літературних творів під псевдонімом В.
Домонтович. У тридцяті роки отримав ступінь доктора за дослідження
"Пантелеймон Куліш у п'ятдесяті роки. Життя. Ідеологія. Творчість".
Остання посада перед війною — директор Інституту етнографічних досліджень.
У 1941 році опинився (як пізніше з'ясувалося, невипадково) в окупованому
гітлерівцями Харкові. Там він став одним із засновників "Мистецького
українського руху". У 1942 і 1943 роках випускав журнал літературний
журнал "Український засів", вік якого виявився недовгим — незабаром
журнал був переведений з прифронтового Харкова до Кіровограда, де і закінчив
своє існування в 1943 році. Віктор Петров-Домонтович, однак, встиг опублікувати
в "Українському посіві" свій роман "Без ґрунту", пізніше,
вже в еміграції, вийшов його роман "Доктор Серафікус".
З 1942 року побував у багатьох містах України — Севастополі, Києві,
Кременчуці. У Києві співпрацював з Олегом Ольжичем, який високо цінував
літературний та науковий талант Петрова, який був знайомий ще з його батьком О.
Олесем. У 1943 р. очолював кафедру етнографії Українського наукового інституту
у Львові, «Дівчина з ведмедиком» в 1944-1945 роках був співробітником
Українського наукового інституту в Берліні. Улас Самчук писав, що Петров в
Берліні ходив у мундирі німецького офіцера. Пізніше з'ясувалося, що він з
1930-х років був пов'язаний з НКВС і виконував у ворожому тилу розвідувальне
завдання, за що у 1965 році Петров був нагороджений орденом Вітчизняної війни I
ступеня.
Після війни до 1949 р. проживав в Мюнхені, де редагував щомісячний журнал
літератури, мистецтва і критики "Арка", в 1947-1949 роках на посаді
професора викладав етнографію на філософському факультеті Українського вільного
університету в Мюнхені, читав в Богословській академії патрологію (не маючи
теологічної освіти).
18 квітня 1949 Петров зник з Мюнхена. У його викраденні звинувачували
бандерівців і радянські органи держбезпеки, однак незабаром з'ясувалося, що в
СРСР його ім'я не зникло з бібліотек, як це зазвичай траплялося з тими, хто
"не повернувся" — більше того, на нього посилався відомий радянський
археолог Монгайт. Через деякий час з'явився і сам Петров. До того, як цей факт
став відомий емігрантам, на захист Петрова від звинувачень у співпраці з
радянською розвідкою виступили багато видних діячів еміграції. Вони вказували
на великі заслуги Петрова перед антирадянським рухом — зокрема, на те, що
Петров опублікував в емігрантській пресі докладні відомості про більшовицьких
репресії проти українських діячів культури.
У Москві Петров працював в Інституті археології, а з 1956 року — у Києві в
Інституті археології. Втративши документи під час війни, Петров був змушений
заново захистити дисертацію в 1966 році. У 1957 р., коли закінчилася його
"перевірка", одружився з Софією Федорівною Зеровою, вдовою
українського поета і літературознавця Миколи Зерова, розстріляного в 1937 року,
з якою був знайомий ще з двадцятих років. Помер в 1969 році за письмовим
столом. Похований у Києві. Не встиг закінчити словник пруської мови. У
1988-1989 роках у Нью-Йорку видано тритомне зібрання творів В. Петрова-Домонтовича
На літературний вік В. Домонтовича припадає два десятиліття, за які
написано п'ять повістей і близько 30 оповідань, новел, есе. Ця невеличка за обсягом прозова
спадщина засвідчує непересічний талант оригінального письменника. Хронологічно
проза В. Петрова вкладається у два періоди: кінець 20-х і початок 30-х років;
на 40-ві припадає більшість оповідань, новел, есе, публіцистика. З погляду
жанрового поділу теж визначаються дві групи: романізовані історико-біографічні
твори та психологічна проза.
Твір Віктора
Домонтовича «Дівчина з ведмедиком» за жанром модерністський неокласичний інтелектуальний роман, за визначенням самого
автора ‒ філософсько-інтелектуальна
повість. Твір написаний 1928 року, вийшов у приватному видавництві «Сяйво», за апробацією Миколи Зерова.
Трудність
у сприйняті роману «Дівчина з ведмедиком» полягає у тому, що цей роман належить до нового для української літератури типу інтелектуального роману, будучи одночасно психологічним романом.
Інтелектуальний роман — різновид роману, в якому увагу зосереджено на аналізі
певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа.
Інтелектуалізм був домінантою модернізму
й художньої культури XX століття в цілому. Інтелектуальний роман є, як правило,
модерним романом. Література завжди мала філософський підтекст, проте в
епоху небувалих історичних і суспільних катаклізмів і краху світових
філософських систем філософування стало її домінантою. Література заглиблювалася в ті проблеми,
які пробувала вирішити філософська наука, додаючи до цього свій настрій. Найчастіше це був настрій
песимізму й розчарування. Песимізм походив від неможливості вирішити
фундаментальні філософські питання, розчарування торкалося всіх попередніх ідеалів, передовсім гуманізму й раціоналізму. В українському випадку автори, крім того, просто
тікали від дійсності у філософські
питання. Філософування на абстрактні теми наприкінці 20-х виявилося єдиним способом
говорити правду.
Ознаки інтелектуального роману
1. Стиль інтелектуального роману визначений переважанням думки над
формою.
2. Інтелектуальні романи є штучними,
сконструйованими. Це романи-дискусії, де
монологів і сентенцій на філософські й літературні теми
більше за дію.
3.
Діалоги і колізії роману торкаються універсальних,
філософських проблем буття.
4.
Стиль роману іронічний, скептичний, навіть не
позбавлений пародійних ноток.
5. Голос автора в інтелектуальному романі, чітко прослуховується.
6.
В романі, як
правило, багато алюзій, відкритих і прихованих цитат, тут відбувається
полеміка з письменниками, філософами, вченими, відтак текст може нагадувати
науковий твір.
7.
В інтелектуальному
романі конфлікт є певною розумовою схемою, якій підкорений розвиток сюжету.
8.
Схематичність героїв. Вони символізують певні
погляди або психологічні стани, а роман є викладом зіткнення цих поглядів
або осмисленням цих станів.
Перший роман Домонтовича «Дівчина з
ведмедиком» викликав, зрозуміло, зливу звинувачень несамовитих оборонців
ідеологічної цноти, але водночас був високо поцінований проникливішими
критиками, які одностайно відзначили викінченість форми й психологічну
достовірність.
Комментариев нет:
Отправить комментарий