Українська
література 11-Б клас на 10.03.2025
Загребельний
“Роксолана” аналіз твору
Автор – Павло Загребельний
Рік написання – 1980
Рід – епос
Жанр – історичний роман
У цьому творі розповідається про життя
української конкубіни турецького султана Сулеймана І Роксолани.
Тема твору: зображення історичних подій
XVI ст., відтворення образу Роксолани.
Ідея: утвердження думки
автора про те, що міцна вдача, велика сила волі, цілеспрямованість та щира
любов до рідного краю здатні вивищити людину над безоднею безправ’я та зневаги;
гімн чистому і світлому коханню; засудження насильства, жорстокості, власності.
“Роксолана” головні герої
Роксолана – головна героїня роману, яка
у 15 років потрапила в полон. Її батько був священником. Роксолана заради
майбутніх дітей, щоб вони стали законними спадкоємцями, вивчила турецьку мову,
прийняла іслам
Сулейман І – султан.
Махідевран – перша дружина Сулеймана
Великого
Мустафа – перший син падишаха та
Махідевран
Ібрагім – наглядач султанових покоїв,
який і купує Роксолану на невільничому ринку
Гульфем – одаліска, суперниця Роксолани
Діти Росолани та Султана: дочка Мірімах,
сини Мехмед, Абдулла, Селім, Баязид, Джихангір
Проблематика твору “Роксолана”
Проблеми, які порушено в романі П.
Загребельного “Роксолана”:
– любов і ненависть;
– керівник та народ;
– підступність і зрада;
– воля та поневолення;
– єдність людини з рідним краєм;
– влив релігії на людину;
– мораль і бездуховність;
– жага до збагачення.
У центрі уваги автора – гострі душевні
конфлікти й суперечності, гострі психологічні проблеми. Важливі злободенні
соціально-економічні питання розв’язуються ним шляхом зображення складного
психологічного життя героїні, її почуттів, настроїв, роздумів.
Сюжет та композиція твору
Експозиція: розповідь про юність Насті
Лісовської, весілля, яке не відбулося.
Зав’язка: Настя у полоні татар, її
купують до султанського гарему;
Кульмінація: Роксоляна стає улюбленою
дружиною Сулеймана; народження первістка.
Розв’язка: підсумки другого Гадджу
султанки Роксоляни.
Історія написання роману “Роксолана”
Загребельного
Джерелом натхнення для написання роману
П.Загребельного “Роксолана” є книга ученого-східознавця Агатангела Кримського
«Історія Туреччини», в якій Роксолані відведено біля 20 сторінок, і три томи
творів московського академіка Гордлевського про історію Туреччини. Загребельний
особисто був у Туреччині, де жила Роксолана,
та відвідав місто Рогатин Івано-Франківської області, де народилася
його героїня. Прообразом Роксолани стала українська дівчина Настя Лісовська.
Вона народилася у 1506 році у родині священика Гаврили Лісовського у Рогатині
невеличкому містечку на Західній Україні. У XVI ст., воно було часткою Речі
Посполитої, яка в той час потерпала від спустошувальних набігів кримських
татар. Влітку 1552 року юна донька священика потрапила у полон до татар. Згідно
із легендою Настя втратила свою свободу якраз напередодні свого весілля.
Павло Загребельний повернув із легенди в
історичний часопростір полонянку Роксолану, яка досягла вершини султанші, в
деякій мірі трансформувала безправне становище жінки, традиційне для
мусульманського світу.
Образ Роксолани у творі Загребельного
Загребельний у своєму романі надав
багатогранний образ Анастасії Лісовської, яку всі знають як Роксолану. Автор
показав її життя від дитинства, описав, в якій сім’ї виростала вона, якими були
її батьки, що впливало на формування її як особистості. У результаті Роксолана
постає перед читачем не просто турецькою султаною, а українкою, що досягла
такого високого становища.
В образі Хюррем Загребельний втілив
найкращі риси не тільки українських жінок, а взагалі – українського народу.
Роксолана – справжня патріотка своєї країни. Опинившись далеко від рідної
землі, живучи в розкоші і достатку, вона не забула про біди свого народу, про
набіги татарських орд, які винищували міста і села, вбивали людей, брали в
полон, а потім продавали на невільницьких ринках.
Маючи велику владу, найбільшу, що мала
колись жінка в цій державі, Хюррем скористалася нею на благо рідної землі. Вона
подарувала Батьківщині 40 вільних років, коли Україна могла повноцінно
розвиватися і квітнути. Вона сприяла відбудові міст, церков у рідному краї,
забезпечувала мир у своїй Вітчизні.
Роксолана постає перед читачем
надзвичайно розумною жінкою, однією з найосвіченіших на той час. Її прагнення
до знань було помітне ще в дитинстві, коли вона вчилася у вікарія Скарбського.
Вже тоді була помітною її вдача, яка дісталася дівчині у спадок від матусі.
Саме ця вдача допомогла їй стати султаною. В образі Роксолани Павло
Загребельний втілив найкращі риси українського національного характеру, риси,
які дозволили дівчині-бранці стати султаною і залишитися могутньою у віках.
Життя Роксолани – це боротьба за
виживання та помста. Вона водночас повелителька і рабиня. Роксолана у
Загребельного мудра, досвідчена, тверда, а коли треба – ласкава. Вона ніколи не
вимагає, а тільки просить; не лютує, а тільки скаржиться; не втручається в
султанові справи, а тільки співчуває і допомагає. Вона палка патріотка свого
краю, жорстока і смілива та добра й чутлива водночас. Саме оточення та
обставини зробили з неї жорстоку інтриганку й лагідну жінку. Завдяки цим рисам
вона змогла підкорити не тільки серце наймогутнішого султана, а й півсвіту.
Комментариев нет:
Отправить комментарий