Українська
мова 5 клас на 07.03.2025
Види речень за метою висловлення; за емоційним
забарвленням; окличні й неокличні .
Розділ
науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… (Синтаксис). Розділ науки
про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … (Пунктуація)
Найменша
одиниця людського спiлкування – це … . (Слово) Граматична
основа речення – це … . (Підмет
і присудок) На питання х т о? що? вiдповiдає … . (Підмет) Член
речення, що означає предмет, про який iдеться в реченнi, – це … . (Підмет) Член речення,
який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він робить? – це
… .(Присудок) Двома лiнiями пiдкреслюють
… (Присудок)
Найчастiше
присудок виражається …(Дієсловом) Речення,
граматична основа якого складається лише з пiдмета або лише з присудка,
називається … (Односкладним) Речення,
граматична основа якого складається і з пiдмета або і з присудка, називається …(Двоскладним)
Серед знаків у пошані
Ця маленька, кругла пані.
В кінці речення живе,
Після неї нове йде. (Крапка)
Що? Коли? Навіщо? Як?
Розпитає у нас знак.
Адже любить усе знати,
Не боїться запитати! (Знак питання)
Рівно речення в рядочок,
А вкінці стоїть кілочок.
Дуже емоційний знак!
Ніби вигук слова „Так!”. (Знак оклику)
·
Які бувають речення за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні) i
за емоцiйним забарвленням? (окличні,
неокличні).
·
Якi роздiловi знаки ставлять у кiнцi розповiдних,
питальних i спонукальних речень?
·
Коли ставимо знак оклику?
Запам’ятайте! Питальнi речення,
якi не потребують вiдповiдi, називаються риторичними. Мета риторичних
речень – ствердити певну думку, спонукати до роздумiв. Такi речення характернi
для художнього стилю мовлення. Передає незакінчену думку, багатозначність
сказаного, а тому ставимо ще й три крапки.
Дослідження-перетворення.
-А чи можна із розповідного речення утворити питальне
або спонукальне? Чи навпаки?
Дослідіть, яким чином це відбувається:
Ласкаве
сонце зігріває землю.
Ласкаве
сонце зігріває землю?
Ласкаве
сонце, зігрівай землю!
Виконання вправ.
1.
Прочитайте речення мовчки,
визначте вид кожного за метою висловлювання. Прочитайте речення вголос,
дотримуючись правильної інтонації.
2.
1.Від
нерозумних суперечок ухиляйся! Вони породжують сварки.
3.
2.Шануйте друга. Де ж без хиб ви
друга на землі знайти могли б? 3.Тихіше! Батько з сином розмовляє. 4.Даруйте
людям радість і тепло. Від доброти душа тепліє. 5.Що ж то за голос? Що за
слова? 6.Не піддавайтеся журбі!
2.
Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації. Визначте вид речення за
метою висловлювання. Чи є ці питання риторичними? Свою думку поясніть.
1.
Хто наш народ? Яка у нього доля? Куди його коріння проросло?
2.Хто
може випити Дніпро? 3. Чиї це долини? Чиї це луги? Чию це калину гойдають
вітри?
Домашнє завдання.
Підготувати і записати розповідь «Я – українець»
Комментариев нет:
Отправить комментарий