Українська література
10 – Б клас на 12.03.2024
Утвердження поетичного слова як могутнього засобу у
визвольній боротьбі («Слово, чому ти не твердая криця»).
Тематичний
словниковий диктант «Слово-зброя».
Слово-меч (О. Олесь,
Леся Українка), слово-кинджал (М. Лермонтов), слово — твердая криця, слово-штик
(В. Маяковський, В. Сосюра), слово — куля (В. Сосюра).
Актор і музикант
Олександр Скляр колись сказав:
Когда война на
пороге,
Нам не убежать, не
спрятаться,
Надо просто выбрать
оружие, которым сражаться.
Леся Українка обрала
слово.
У віршах, які
дослідники відносять до громадянської лірики, лірична героїня Лесі Українки —
патріот, мужня та незламна, витривала, волелюбна людина, яка служить
Батьківщині словом — пробуджує національну свідомість співгромадян, запалює в
них прагнення волі, бажання змінити статус країни. Вона оспівує подвиг заради
батьківщини і вірить у її звільнення від полону. Саме тому утвердження
поетичного слова як могутнього засобу у визвольній боротьбі створює порівняння
слова зі зброєю: «Слово, моя ти єдиная зброє».
Ми познайомимося з
поетичним маніфестом, мистецьким кредо Лесі Українки, віршем «Слово, чому ти не
твердая криця…». розкриємо його ідейно-художній зміст і будемо з його допомогою
навчатися справжнього патріотизму.
Ідейно-художній
аналіз змісту поезії
Слово, чому ти не
твердая криця,
Що серед бою так ясно
іскриться?
Чом ти не гострий,
безжалісний меч,
Той, що здійма вражі
голови з плеч?
Ти, моя щира,
гартована мова,
Я тебе видобуть з
піхви готова,
Тільки ж ти кров з
мого серця проллєш,
Вражого ж серця
клинком не проб’єш…
Вигострю, виточу
зброю іскристу,
Скільки достане снаги
мені й хисту,
Потім її почеплю при
стіні
Іншим на втіху, на
смуток мені.
Слово, моя ти єдиная
зброє,
Ми не повинні
загинуть обоє!
Може, в руках
невідомих братів
Станеш ти кращим
мечем на катів.
Брязне клинок об
залізо кайданів,
Піде луна по
твердинях тиранів,
Стрінеться з
брязкотом інших мечей,
З гуком нових, не
тюремних речей.
Месники дужі приймуть
мою зброю,
Кинуться з нею
одважно до бою…
Зброє моя, послужи
воякам
Краще, ніж служиш ти
хворим рукам.
1. Цього вірша Леся
Українка написала 25 листопада 1896 року, після того, як у 1984-1985 роках у
додаток до Емського указу з’явилися статті, які взагалі забороняли все
українське.
2. Тема поезії та
провідні мотиви. (Звернення до слова як до могутньої зброї в руках людини.
Мотив значення художньої творчості, роздуми про призначення поета та поезії.)
3. Ідея твору. (Уславлення
могутньої сили слова, яке може стати потужною зброєю у боротьбі за
справедливість)
4. Жанр твору. (Громадянська
лірика)
5. Ліричний герой. (Лірична
героїня — борець за майбутнє свого народу, зброєю якої є слово. Його вона
загартовує для майбутніх месників і сподівається на його силу більше, ніж на
силу фізичну)
6. Образи, символи
твору. (Алегорично-символічні образи: слово — гострий меч на катів, іскриста
зброя, «щира гартована мова». — клинок, яку героїня «видобуть з піхви готова».)
7. Сюжетні лінії. (М.
Рильський писав, що якби потрібно було б одним словом виразити творчість Лесі
Українки, то цим словом була б боротьба. Саме боротьба за свободу народу
словом- мечем — основа сюжету вірша. Його ліричний герой — поет, готовий до
подвигу, до найважчих випробувань, борець, зброєю якого є «щира, гартована
мова».
Перша
строфа — звернення ліричної героїні до слова, яке повинне підіймати народ на
боротьбу, у наступній строфі вона аналізує своєю громадянську позицію. У третій
строфі лірична героїня говорить про доцільність своєї письменницької праці. У
четвертій строфі звучить думка про те, що її «слово». може стати «кращим мечем
на катів». У двох останні строфах лірична героїня ділиться переконанням, що
художнє слово стає міцною зброєю лише тоді, коли його візьмуть дужі месники,
задля яких вона і гартує цю свою зброю)
8. Настрій твору. (Настрій
мажорний, оптимістичний)
9. Художні засоби. (Епітети:
твердая (криця); гострий, безжалісний (меч); вражі (голови); щира, гартована
(мова); (зброя) іскриста; невідомих (братів); месники (дужі); хворі (руки);
метафори: слово — «зброя іскриста». «єдиная зброя». «меч на катів». «щира,
гартована мова»; звернення до слова)
М. Євшан, один із
перших дослідників творчості поетеси, назвав поезію великої доньки українського
народу «цілою програмою духовного та культурного відродження». вогнем, «який
має розпалити глухо роджений люд і зробити його видючим». Це «найсильніший
вислів нової національної душі після Шевченка». Доведіть цю думку прикладами з
вивчених поезій Лесі українки
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати
матеріал уроку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий