Українська мова 11 – А клас на
01.04.2024
Відгук на твір мистецтва в публіцистичному стилі
– Як ви гадаєте, для чого людина народжується на світ?
Багато філософів, відповідаючи на це питання, проголошують, що найважливіша
мета людини — пізнати світ, який її оточує.
– Як людина пізнає навколишній світ?
Існує два засоби пізнання світу: наука і мистецтво. Кожен із них дозволяє
людині щось відкрити не тільки в оточуючому просторі, але й у собі самому. У
школі ви багато уваги приділяєте вивченню основ наук, але потрібно завжди
пам’ятати, що є речі, які не вивчає наука. Яким буває світанок на річці? Що
відчуває закохана людина? Що таке горе? Що таке кохання? Саме на ці питання ми
шукаємо відповіді в мистецтві. Сьогодні на уроці ми будемо з вами намагатися
зрозуміти й оцінити твори мистецтва.
– Побудуйте асоціативний ланцюжок до слова «Мистецтво»
•
М - митець
•
[Ие] - ексклюзив
•
С - стиль
•
Т - творчість
•
Е – енергія
•
Ц – цінність
•
Т – талант
•
В – вічність
•
О - оплески
Відгук — текст, у якому наводиться оцінка
прочитаного, почутого, побаченого, висловлено ставлення автора до нього.
Мовленнєве оформлення відгуку залежить від ситуації мовлення (адресата, мети).
Головна ознака відгуку — оцінність висловлювання. Мета відгуку — розповісти
особисті враження про прочитане, побачене, почуте.
Якщо
рецензія – це кваліфікований аналіз твору мистецтва, оцінка професійної
майстерності автора, аргументовані зауваження, висвітлення допущених у ньому
помилок, відзначення досягнень, точна оцінка суспільно – політичної або
літературно – художньої цінності твору, то відгук – це безпосередньо глядацькі
(слухацькі) враження від сприйнятого твору.
Відгуки
складаються у невимушеному усному спілкуванні – під час глядацьких або
читацьких конференцій, на презентаціях. Але відгук може бути оприлюднений і в
засобах масової інформації, тоді йдеться про відповідний жанр публіцистики.
Ситуативні вправи
Складіть відгуки за ситуаціями:
1. Адресат мовлення — ваш одноліток, мета — висловити своє враження від
кінофільму.
2. Адресат мовлення — ваші батьки, мета — пояснити свій вибір улюбленої
музичної групи.
Творче спостереження
публіцистичного тексту з елементами аналізу
– Прочитайте відгук на твір живопису. Доведіть його належність до
публіцистичного стилю. Знайдіть у тексті речення, в яких дається опис картини.
МАЙСТЕР ЛІРИЧНОГО ПЕЙЗАЖУ
Архип Іванович Куїнджі — відомий
художник-пейзажист. У маріупольському передмісті Карасу зародилася у Куїнджі
любов до простору, світлових ефектів на білих хатах. Тут же він удивлявся у
фарби південного ранку або сонця, що заходить над рікою.
У 1880 році Куїнджі написав «Місячну ніч на
Дніпрі». Заради цієї картини художник улаштував свою персональну виставку й
показав на ній тільки одну цю картину.
«Чи знаєте ви українську ніч? — писав М.
Гоголь.— Вдивіться в неї. Із середини неба дивиться місць. Неосяжний небесний
звід роздався, розсунувся, став ще недосяжніше... Земля вся в срібному
світлі... Весь ландшафт спить. А вгорі все дихає, усе дивно, все урочисто...»
Образ, створений Куїнджі, перегукується з
цією хвилюючою поетичною картиною природи. Він так само проникливий і лірично
пережитий художником.
На картині зображена ніч. Уся природа
занурилася в сон. Широкий Дніпро розпластався стрічкою по рівнині. Сріблясте
світло місяця ллється з небес на землю. Художник зачарований красою оксамитової
ночі. Куїнджі писав пейзаж ніби з висоти пташиного польоту.
«Місячна ніч на Дніпрі» вразила публіку в
Петербурзі. До картини почалося паломництво. На виставку стояли довгі черги
глядачів, які жадали побачити прославлене полотно. У газетах і журналах
з’явилася безліч відгуків. Про пейзаж писали не тільки критики й рецензенти,
але й філософи, поети. Художник одержав повне визнання.
Орієнтовний план
1. Мій улюблений художник/композитор/режисер.
2. Найбільш відома картина/твір. Історія створення. Тема.
3. Опис картини/твору.
4. Які кольори використовує художник? Чому?
5. Мої враження від картини/твору.
6. Які думки пробуджує ця картина/твір? Загальний висновок щодо ідейного
змісту та естетичності твору.
Лексична робота
Запишіть вирази, які можна використовувати у відгуку в публіцистичному
стилі. Доповніть цей перелік.
Особливо цікаво ... , дуже вразило ... , на жаль, автор ... , стверджується
думка ... , основна думка розкривається ... , автор вдало ... , особливо
запам’яталося ... , картина вразила ... , одержав визнання ... , глядачу
здається ... , на наш погляд, ... , у творі ставиться така важлива проблема ...
, на жаль, герой ... .
У публіцистичному стилі об’єднуються функція впливу (агітації та
пропаганди) й інформативна функція. Особливості: широке використання
багатозначності слова, використання емоційно-експресивної лексики, неологізмів,
лексики і фразеології інших стилів (навіть розмовного), використання засобів
стилістичного синтаксису (риторичні питання, повтори, інверсія, паралелізм побудови
та ін. Публіцистичний твір характеризується точністю, послідовністю викладення
думок, логічністю, а також виразністю, емоційним забарвленням. Відгук нагадує
відкритий ліричний лист. Його тон — щирий та дружній. Обов’язковим є
стриманість, тактовність. Як кожен газетний жанр, відгук повинен бути стислим.
Важливе значення має заголовок, у якому відбито тему або основну думку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий