Українська література 11 – Б клас на 17.09.2024- 18.09.2024
Максим Рильський (1895 - 1964)
Мотиви
пошуків душевної рівноваги, краси в житті та в душі, вітаїзм, сповідальність,
життєлюбство. Захоплення красою й величчю світу (*«Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду»– вишуканий
зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її
почуттів. Звернення до античних образів.
ТЛ:
філософічність, сонет.
По-справжньому неокласичними є дух і філософія творчості
М. Рильського 1920-х років. Рівновага, спокій, тиша, простота — ось її
прикмети. Революції, війни, перевороти — лише прикре марнування днів людського
життя. Здається, звичайний мисливський відпочинок та рибальські будні поет
цінує вище за бурхливі громадські дискусії.
Простота в поезії М. Рильського виступає своєрідним
еквівалентом правди, перевіреної часом. Йому близький ідеал приватного життя
людини, що відверто дисонує з панівними громадськими настроями. Ось у 1920 році
він пише «Рибальське посланіє...», ніби свідомо дистанціюючись від
актуальних тем.
Поет пояснював: «Коли звернемось до моїх речей, то справді
дивно читати в 1922—23 рр. про рибальство, спокій і т. д. Це не значить, проте,
що я в час революції лиш спокійно ловив рибу, а тільки вказує на одну
особливість моєї психології: я можу одгукуватись ліричним віршем тільки на
минуле, на те, що "одстоялось" у душі і може мати прозору форму,
питому моїй манірі. Інакше писати не можу».
М. Рильський лише наполягає на своєму праві самостійно
вибудовувати стосунки з життям. То він перейнятий радісним переживанням цього
«веселого світу», то виступає палким адептом мистецтва — малої картини, «що
більша над увесь безмежний світ», то, нарешті, утомлений «велемудрими книгами»,
знаходить розраду в простоті елементарних насолод, обравши «мисливський
переливний ріг». У цій розмаїтості проявів його образ постає як безсумнівна
цілість у радісному та щирому прийнятті життя, узятого в перспективі хоч і
простих, але одвіку повторюваних речей, на тлі яких поновлюється людина у своїй
позачасовій реальності.
Філософічність — стильова риса твору; звернення автора
до філософських роздумів про сенс життя, призначення й покликання людини,
щастя, про життя і смерть, добро і зло тощо.
З любов'ю до життя
(«Солодкий світ!.. »)
Вірш «Солодкий світ!..» був написаний 1919 року, а
згодом потрапив до збірки «Синя далечінь». Епіграф «Сладок світ...», обраний
автором, відсилає до біблійної книги Екклезіаста, або Проповідника. Ось як це в
Біблії: «Солодке світло, і приємно для очей бачити сонце. Якщо людина проживе і
багато років, то нехай веселиться вона упродовж усіх їх, і нехай пам'ятає про
дні темні, яких буде багато: усе, що буде, — суєта».
Цим епіграфом поет налаштовує на глибше сприйняття
твору — підкреслює його філософічність. І оптимізм обертається тут на справжню
життєву філософію, на щось по-справжньому вистраждане й пережите — внутрішнє
«прозріння» після непростих випробувань, набуття важливого для самоусвідомлення
духовного досвіду «по довгих муках безсердечних літ».
Є люди, які постійно нарікають на життя, а є й ті
(можливо, мудріші), котрі воліють просто насолоджуватись життям — навіть і дуже
простими його принадами. Небо, сонце, весна, приязні люди поруч — чи не
достатньо всього цього, щоб почуватися щасливими?
Українська традиція знає немало видатних особистостей,
котрі сповідували філософський оптимізм. Таким був, скажімо, мандрівний філософ
і поет Григорій Сковорода, який шукав щастя, щиро радів кожному новому дню й
обстоював самопізнання, духовну свободу та споріднену працю. Його погляди
постали на основі народних традицій та на античній і християнській мудрості. Й
оптимізм Максима Рильського теж, певно, із тих самих джерел — він хоч і зріс в
іншу епоху, а проте так само несе в собі глибоку віру в людину та її «солодкий
світ».
«Сладкий світ...»
Солодкий світ! Простір блакитно-білий І сонце —
золотий небесний квіт.
Благословляє дух ширококрилий
Солодкий світ.
Узори надвесняних тонких віт,
Твій погляд, ніби пролісок несмілий,
Немов трава, що зеленить граніт,
Неначе спогад нерозумно-милий...
Солодкий світ.
Чи янголи нам свічі засвітили
По довгих муках
безсердечних літ,
Чи ми самі прозріли й зрозуміли
Солодкий світ?
1919
«Добре бути молодим...»
(«У теплі дні збирання винограду...»)
Про молодість і кохання написано багато: поети різних
епох поверталися й повертаються до цих вічних тем. У М. Рильського нібито теж
про це, але вже з наголосом на філософській ноті: зустріч двох людей, розмова —
легкий флірт, а в підсумку все ж таки «добре бути молодим», що скеровує до
роздумів про сенс людського життя — про його найбільш щасливу пору.
Здається, щось подібне могло статися будь-де й
будь-коли. Але позачасову легкість порушує згадка про Кіпріду (одне з імен
Афродіти, богині вроди й кохання), і ця алюзія непрямо залучає додаткові
мотиви, зокрема мандрів і розлуки.
Про твір М. Рильського знавець античної літератури
Андрій Содомора зауважив: «Тут уже знаємо, хто це він, а хто вона: блукач
Одіссей і дочка феакійського володаря Алкіноя — «біло-раменна» Навсікая. Вона —
з того казкового краю, острова Схеріт, куди не сягають життєві бурі... Він — чудом
після кораблетрощі врятований скиталець, той, хто довго світом блукавши,
«всяких людей надивився, міста їх і звичаї бачив.». Зустріч, закоханість і...
розлука, адже через тугу за батьківщиною Одіссей мусив залишити Навсікаю та
продовжити свої мандри.
У поезії М. Рильського зображено всього один епізод.
Зустріч і короткий діалог, що поклав
початок взаємній приязні: жодних зайвих слів, лиш одне
запитання й відповідь. Сільська ідилія «теплих днів
збирання винограду» і простота образів. Повніше схарактеризована «вона» —
«ясна, як сад, і радісна, як сміх». Легка й безпосередня: сміливо розмовляє з
незнайомцем, гукає «свіжо й весело на мулів», рушаючи в путь. Простота і
щирість закоханості — сказано мало й водночас багато.
Саме таку легкість, зовнішню простоту, емоційну
рівновагу передбачає сонетний жанр. Як і решта «київських неокласиків», М.
Рильський дуже любив сонет і не раз до нього звертався. Цей ліричний жанр
вимагає від автора лаконізму, емоційної стриманості, високої майстерності.
У теплі дні збирання винограду її він стрів.
На мулах
нешвидких
Вона верталась із ясного саду,
Ясна, як сад, і радісна, як сміх.
І він спитав:
— Яку б найти принаду,
Щоб привернуть
тебе до рук моїх?
Вона ж йому:
— Світи щодня лампаду Кіпріді добрій
. — Підняла батіг,
Гукнула свіжо й весело на мулів,
І чутно уші правий з них прищулив,
І знявся пил,
немов рожевий дим.
І він потягся, як дитина, радо
І мовив:
— Добре бути молодим
У теплі дні
збирання винограду.
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
У формі есе чи власного висловлення доведіть або
спростуйте тезу «Сонет М. Рильського «У теплі дні збирання винограду...»
оспівує всепереможну радість життя».
Комментариев нет:
Отправить комментарий