Українська література 11 – Б клас на 03.09.2024
ВСТУП.
ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ЯК ОДНА З ФОРМ ДУХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ
-
Які види мистецтва ви знаєте? А художня література є мистецтвом? Свої
міркування обґрунтуйте.
-
Що намагалися відтворити письменники в літературі? Які художні засоби
вони при цьому застосовували?
-
Що відчуває людина під час читання художнього твору?
-
Чому книга — це дорогоцінний скарб?
-
Твори яких письменників ви пам’ятаєте і цінуєте? Відповідь обґрунтуйте,
посилаючись на відповідні приклади.
-
Яким, на ваш погляд, повинен бути художній твір, щоб він не втрачав актуальності?
(Відповідь надайте, застосовуючи прийом «Доміно». (Наприклад, художній
твір — повчальний — цікавий, захоплюючий — життєвий — ...)
Шановні друзі!
Ми знову вирушаємо в цікаву, захоплюючу подорож. Скільки ви ще відчуєте,
пізнаєте, навчитеся! Нові знайомства, герої, пригоди — все це завдяки книзі.
Вона виховує в нас любов до рідної України, повагу до інших народів, інтерес до
їхньої культури, почуття патріотизму. Художній твір навчає рідної мови,
розкриває красу поетичного слова, допомагає усвідомити його велику силу.
Тому я запрошую вас у подорож з книгою, яка перенесе читача в інші
епохи, дозволить заглибитися в долю героїв, разом з ними радіти і печалитися,
переборювати найтяжчі випробування, йти на героїчні подвиги. Щасливих вам
мандрів!
2. Художня література як одна з форм духовної
діяльності людини
2.1. Міні-дискусія. Обговорення питань.
-
Що таке духовність? Чим вона вимірюється?
-
Завдяки чому людина стає духовно багатою?
-
Як книга впливає на внутрішній світ читача?
-
Чи може книга перевиховати людину?
-
Яким чином художня література допомагає кожному осмислити власні вчинки, поведінку,
ставлення один до одного?
2.2. Вплив художньої літератури на читача.
Книга — це мудрий, розважливий, найвірніший друг людини, який
супроводжує її протягом усього життя.
Та не лише всебічними науковими знаннями багата книга,— вона ще
має чудесну властивість поглиблювати, розширювати й продовжувати наші літа.
Література вчить людину бути чесною, порядною, відповідальною,
шляхетною, працьовитою...
Читання розвиває усне мовлення і мислення кожного, збагачує його
почуття, формує активне ставлення до навколишнього світу, виступає важливим
засобом спілкування і поглибленого вивчення художньої літератури.
Книга відтворює картини людського життя. У центрі кожного художнього
твору — люди, їх життя, праця, думки і почуття. У літературних творах
змальовуються на прикладі дійової особи вчинки, звичаї, поведінка, настрої і
почуття не однієї якоїсь людини, а багатьох.
Кожний твір — розповідь про внутрішній світ людей, про їхні
взаємовідносини, настрої, прагнення і вчинки, думки і переживання. Книга
впливає не тільки на розум, але й на почуття читача.
3. Функції літератури
Пізнавальна — людина є не тільки предметом зображення літератури, але й
її метою. Читаючи художній твір, можна дізнатися про історичне минуле, звичаї,
обряди рідного народу, культуру тощо.
Естетична (художня) — літературний твір впливає на почуття і переживання
читача, викликає в нього задоволення, насолоду від його читання; у кожної
людини є естетичне відчуття, прагнення до прекрасного.
Виховна — художній твір сприяє вихованню в читачів любові до рідного
краю, праці, природи; до одних дійових осіб автор намагається викликати в
читачів співчуття і любов, до інших — неприязнь, ненависть.
4. Багатозначність художнього образу, його
різновиди
Сучасне життя важко уявити без художніх книжок. З їхніх сторінок на нас
дивляться герої минулого й сьогодення, про яких цікаво і захоплююче
розповідають автори-письменники, які є особливо обдарованими людьми. Саме вони
відтворюють життя через індивідуальні художні образи або картини. Ці талановиті
митці розкривають суспільні відносини, характери і переживання людей на
прикладі конкретної особи, яка є і літературним героєм і ніби олюднює все
зображуване.
Кожний письменник уважно вивчає навколишню дійсність. Все побачене і
почуте він обдумує і визначає, що добре, корисне, що погане, шкідливе, а також
— що важливе, характерне, що другорядне, випадкове. У своїх творах письменник
зображує важливі, характерні події, явища, риси вдачі людей, малює словами
художні образи.
Художні образи бувають: образ-персонаж, образ-символ, зорові, слухові
тощо.
Розглядаються типові явища життя, які знайшли відображення в конкретному
образі; індивідуальні риси, притаманні персонажеві.
4.1. Зовнішній образ:
-
Портрет — обличчя, міміка, жести, постать, манера поведінки;
-
мова — теми висловлювань, форми мовлення (монологи, репліки в діалогах,
«внутрішня» мова, листи);
-
костюм.
4.2. Внутрішній образ:
Характер персонажа (сильний — слабкий, цілісний — суперечливий, вольовий
— безвільний; він розкривається у вчинках, у ставленні до інших людей, до
навколишнього світу).
Образ-символ — конкретний художній образ перетворюється на багатозначний
символ, що має прихований зміст.
5. Аналіз художнього твору (схема)
Приступаючи до аналізу художнього твору, в першу чергу необхідно
звернути увагу на історичну обстановку, ситуацію ідейної, естетичної та
філософської боротьби в суспільстві в період створення даного художнього твору.
Необхідно при цьому розрізняти поняття історичної та історико-літературної
обстановки; в останньому випадку маються на увазі:
-
боротьба літературних напрямів;
-
місце даного твору в низці інших творів автора; місце даного твору серед творів
інших авторів, написаних у цей період;
-
творча історія твору;
-
оцінка твору в критиці;
-
особливості сприйняття даного твору сучасниками письменника;
-
оцінка твору в контексті сучасного прочитання.
Далі слід звернутися до питання про ідейно-художню єдність твору, його
зміст та форму (при цьому розглядається план змісту — що хотів сказати автор, і
план вираження — як йому вдалося це зробити).
Після чого з’ясовуються тематика, проблематика, ідея і пафос художнього
твору, його композиція.
6. Теорія літератури
6.1. Художній образ — специфічна для літератури (і мистецтва взагалі) форма
відображення дійсності, у творенні якої основну роль відіграють почуття,
мислення й особливості світосприймання автора-митця. Є образи-персонажі
(людські постаті), образи-пейзажі (картини природи), образи-речі (описи
предметів та обстановки) тощо.
6.2. Художній твір — кінцевий результат і продукт творчої праці
письменника, написаний за законами красного письма. Художні твори і складають
художню літературу.
6.3. Художня література (лат. litteratura — написане, від littera —
буква) — вид мистецтва, що зображує дійсність, створює художні образи за
допомогою слова; сукупність творів цього виду мистецтва (епос, лірика, драма).
У літературних творах усе змальовується за допомогою словесних художніх
образів. Проте письменник не тільки малює словами образи людей, подій, явищ,
предметів, а й виражає своє ставлення до них.
Художні твори збагачують наші знання про людей, про навколишнє життя і в
той же час хвилюють нас, збуджують найрізноманітніші почуття, виховують у
читачів любов до всього прекрасного в житті, праці, людських взаєминах, у
природі.
Домашнє завдання Опрацювати
конспект уроку
Комментариев нет:
Отправить комментарий