Українська мова 11- Б клас на
18.09.2024
Інвенція.
Диспозиція.
Найважливішим та найпоширенішим аспектом
організації та здійснення мовної взаємодії між співрозмовниками виступає
використовуваний ними зразок мислення й мови. Він є вихідним структурним елементом формулювання
думок, їх вербалізації та передачі в формі якихось сигналів від одного
співрозмовника до іншого. Це своєрідна культура духовного розуміння
співрозмовниками один одного. Побудована і передана за таким зразком думка може
бути зрозуміла, інтерпретована і пояснена іншою людиною, який володіє таким
зразком. У риториці цей зразок називається риторичним каноном і являє собою
випробувану тисячоліттями і відповідає загальним законам людського мислення і
мовлення парадигму (зразок) розумової і мовної діяльності.
Виходить, для здійснення ефективного мовного
взаємодії нам слід зрозуміти і усвідомити, як виникає і як організовується сам
зміст промови. Іншими словами, нам треба ясно і чітко уявляти, як зароджується
в голові людини ідеальний образ, ідея перетворюється в добротну, риторично
грамотну мову. Таку промову, яка пробуджує у співрозмовника певні почуття,
відповідну думку, його власне живе слово. Чи можна зробити так, щоб думок стало
більше, щоб вони були цікавіше, щоб доступно і чітко передавали співрозмовнику
те, що бажає передати йому говорить? Звертаючись до риторичного канону, ми
думаємо про те, щоб наші думки не вислизали і не заважали один одному, а
отримали стрункий порядок і, нарешті, ожили в звучить слові, щоб кожна думка
знайшла для себе краще словесне вираження, а все разом склали б єдине ,
гармонійне ціле - чудову промову.
За своїм змістом риторичне канон включає п'ять
етапів-елементів , які розкривають шлях розвитку думки до мови:
1) інвенція (лат. Inventio ),
тобто знаходження, винахід (invenire quid dicere - букв,
"винайти що сказати");
2) диспозиція (лат. Dispositio ),
тобто розташування ( inventa disponere - "розташувати
винайдене");
3) елокуція (лат. Elocutio ),
тобто словесне оформлення думки, власне красномовство ( ornare verbis - "прикрасити
словами");
4) запам'ятовування (лат. Memorio). В
Античності мови вчили напам'ять, репетирували. Часто автор мови (логограф)
писав її для замовника, який тільки вчив і потім виголошував промову;
5) проголошення (лат. Actio
hypocrisis ), тобто акторське, театральне виконання мови. Етап, на
якому мова не тільки вимовляється, але і розігрується (грец. Hypocrites
- актор) з відповідним використанням жесту, міміки, голосових даних
оратора.
Тези—
короткий виклад основних думок автора, який передає не зміст, а лише головні
положення доповіді, лекції; статті тощо. Щоб скласти тези, необхідно прочитати
(прослухати) текст, продумати, його зміст, знайти основну ідею та викласти
основні положення. Тези мають дещо спільне з планом (розгорнуті пункти, плану
нумеруються) та а конспектом (тези також передають зміст тексту, але в більш
сконцентрованому вигляді). Однак якщо план допомагає нам представити структуру
тексту та назвати його основні теми, то тези! розкривають суть всієї текстової
інформації.
Тези
—
стисло сформульовані основні положення прочитаного тексту. Тези розкривають суть
усієї текстової інформації.
Тези
поділяються на такі види:
·
цитатні (відбір і запис авторських тез),
·
вільні (формулювання основних положень
власними словами);
·
змішані.
Тези
бувають:
·
простими
(записуються тільки твердження автора);
·
складними
(відображена аргументація тверджень).
У риториці все підпорядковане мистецтву
переконання. На етапі інвенції—це підбір матеріалу, в диспозиції—його
розташування, в елокуції—добір мовних засобів і способів їх подачі, в мнеморії
— запам'ятовування найважливішого, в акції—характер мовної поведінки і
паралінгвістичних прийомів (виголошення, міміка, кінеси-ка, жести). Це
підтвердження (confirmatio) і спростування (refutatio) певних положень.
Проте
основним етапом і змістом переконання є аргументація як логічна частина диспозиції.
Аргументація
в
широкому вжитку означає майстерний добір переконливих доказів і як
результат—мистецтво дискусії. В основі аргументації лежить складна логічна
операція, що є ланцюжком або комбінацією суджень як елементів доказу: теза (гр.
thesis), аргумент (лат. argumentum), демонстрація (лат. demonstratio).
Існує багато класифікацій аргументації.
Зупинимось на тих, що є важливими для ораторської діяльності.
Залежно
від способу обґрунтування розрізняють:
§ емпіричну
аргументацію;
§ теоретичну
аргументацію.
Залежно
від форми (схеми) розрізняють:
·
симптоматичну аргументацію;
·
причинну аргументацію;
·
аналогійну аргументацію.
Залежно
від процедури обґрунтування розрізняють:
·
пряму аргументацію;
·
непряму аргументацію.
Домашнє завдання. Опрацювати конспект уроку
Комментариев нет:
Отправить комментарий