Українська література 11- б
клас на 27.01.2025
Іван Драч
– невтомний шукач нового змісту і нової форми в поезії. Переосмислення жанру
балади. «Балада про соняшник» - поетичний роздум про суть мистецтва, процес
творчості. Символічність образу соняшника, сонця.
Його
поезія — органічна, природна, вона не з самопримусу писана в риму,
а
з необхідності душі та серця існування саме в такому вигляді, саме в такій
формі.
Є.
Гуцало
Наш сучасник Іван
Малкович так сказав про творчість поета-шістдесятника Івана Драча: «Поезія
Івана Драча у 60-і роки стала таким свіжим вітром, який пробудив інтерес у
багатьох не тільки до української поезії й української літератури, а ширше —
взагалі до всього українського. Тоді поезія захоплювала уми багатьох людей. То
був час, коли лише у метафорі можна було щось висловити, якимись натяками, щось
таке, що не можна було висловити ніде. Іван Драч це теж дуже добре робив. Іван
Драч був поетичним лідером шістдесятників».
Тож давайте ближче
познайомимося із життям і творчістю цього майстра слова. Уявіть, що Іван
Федорович відомий блогер, а ви — його підписники. Він запросив вас на
фан-зустріч, де ви зможете поставити йому запитання про те, що вас цікавить.
· Із усіх
поетів-шістдесятників Іван Драч є чи не найбільшим шукачем нових масштабів
художнього мислення, образної досконалості, гармонії людини зі Всесвітом, він
фіксує живе життя в кожному своєму слові. Але багато кого дратувала
асоціативність, метафоричність, символізм його творів, введення в мову вірша
наукової лексики.
Іван Дзюба так
охарактеризував творчий феномен Івана Драча: «За енергією шукань, розгоном
випереджування і садизмом самозміни Іван Драч явище небувале в усій українській
поезії. Він увесь — скімлива душевна незакінченість, моторошна невіднайденість,
постійно поновлювана незгармонізованість».
Уже в першій збірці
поета «Соняшник» оспівувалась доля звичайної людини, невичерпність людського
генія на теренах науки й техніки, бажання розгадати таємниці буття. У Івана
Драча є твори, які ще на початку 60-х захоплювали читачів неординарністю
поетичного мислення: «Балада про соняшник» (котра дала назву й дебютній
збірці). І. Драч назвав свій твір про соняшник баладою.
Поезія «Балада про
соняшник»
Теорія
літератури (повторення)
Балада — вид ліро-епічної поезії
фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з
драматичним сюжетом. Особливості: реальне часто поєднується з фантастичним,
невелика кількість персонажів, підкреслена узагальненість, відсутність
деталізації, стислість у викладі матеріалу, композиція (вступ,
основна частина, висновок), гостросюжетність.
Отже, «Балада про
соняшник» не вкладалася в загальноприйнятому розумінні в рамки цього жанру,
маючи ознаки то притчі, то медитації, то невеликої поеми. «Балада про соняшник»
— твір незвичний. Йому притаманні баладні елементи фантастики (олюднення
образів соняшника й сонця за рахунок навмисного заземлення, спрощення),
особливий драматизм, адже справжнє потрясіння переживає незвичний персонаж із
зеленими руками й ногами від фантастичної картини сонця на велосипеді.
Поет реформував жанрові
можливості балади, відкинувши традиційні її атрибути, але залишивши ліро-епічну
структуру, напружений сюжет. Особливості балади І. Драча в тому, що він
розширив просторові координати художнього світу, увів побутову конкретику,
універсальність і велич життя, поєднанні в цілісність.
Сонце в баладі — це
втілення людських прагнень до правди, до краси, до ніжності, до справедливості,
це морально-етична категорія.
В Україні здавна до
рослин ставилися, як до істот, наділених душею, що відбилося в багатьох
легендах та піснях, а також у літературних творах. Соняшник — рослина, завезена
з Північної Америки, яка відразу вписалася в український краєвид, стала квіткою
національного світовідчування. Очевидно, не останню роль тут відіграла її
досконала короно-подібна форма, схожа на сонячнце, а також жовтий колір як
невід'ємна частина національної символіки.
Аналіз балади
Літературний рід: ліро-епос.
Жанр: балада
(модерна).
Тема: розповідь
про хлопчика-соняшника, показ природи мистецької творчості.
Ідея: возвеличення
таїнства пробудження творчого духу в людині; усвідомлення високості поезії, що
базується на рідному ґрунті, на національних коренях.
Провідний мотив: талант
бачити красу в повсякденні.
Віршовий розмір: верлібр.
Художні засоби балади:
□ епітети: тіло
шорстке і зелене; красиве засмагле сонце; золоті переливи; червона сорочка;
золоте німе захоплення; сонце оранжеве;
□ розгорнута
метафора: В соняшника були руки і ноги, Було тіло
шорстке і зелене. Він бігав наввипередки з вітром, Він вилазив на грушу і рвав
у пазуху гнилиці. І купався коло млина, і лежав у піску, І стріляв горобців з
рогатки. Він стрибав на одній нозі...
□ риторичне
звертання: Поезіє, сонце моє оранжеве; дайте покататись,
дядьку!
□ риторичне
питання: Дядьку, хіба вам шкода?
Метод «Прес»
▼ На скільки частин
можна поділити вірш? (На дві: притчеву і роз'яснювальну) Зачитати.
▼ Назвіть головні
образи твору та їх роль. (Соняшник — хлопчик-підліток. Бігав наввипередки з
вітром; вилазив на грушу; рвав гнилиці; купався коло млина; лежав у піску;
стріляв горобців з рогатки; стрибав на одній нозі, щоб вилити з вуха воду.
Тоненький, жвавий, непосидючий, рухливий, сільський хлопчик-підліток. Їхав на
велосипеді, застиг на віки і століття в золотому німому захопленні. Сонце —
дядько. Красиве; засмагле; в золотих переливах; у червоній сорочці навипуск)
▼ Проаналізуйте
алегоричність образів сонця і соняшника. (Алегоричні образи соняшника й
сонця чітко вказують, про кого та про що йдеться — про поета й поезію, які
самостверджуються на основі буденних реалій. Вони розкривають приховані
можливості творчого життя за законами краси, духовного злету. І. Драч через
образи сонця і соняшника поєднує дві сфери: порив до високості із закоріненням
у рідний ґрунт)
Отже, перед нами притча
про красу й силу поезії Іван Драч стверджує: «У кожного мусить бути своє сонце,
своя заповітна верховина, у вічному русі до якої ми очищаємось од випадкового,
від хатянської суєти суєт, стаємо вищі та красивіші». Слід відзначити
новаторство змісту та форми, переосмислення жанру балади, етюду, введення
наукової лексики, відгук на злободенні теми, самоіронію, метафоричність,
алегоричність та символічність образів.
· 1. Асоціативний
кущ
СОНЦЕ (світло,
радість, піднесення, сяйво, оптимізм, енергія, літо)
СОНЯШНИК (сонце, Україна,
рідна домівка, село, поле, город, урожай)
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Аналізувати поезію
«Балада про соняшник». Підготувати повідомлення про М. Вінграновського.
Комментариев нет:
Отправить комментарий