Українська
мова на 13.01- 14.01.2025
Пряма й непряма мова, її призначення.
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні? В. Симоненко
Довідкове бюро:
1.
Що таке пряма мова? (Пряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому
мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні
особливості, тобто відтворює її дослівно)
2. Який вид складного речення становить
непряма мова? (складнопідрядне
з'ясувальне)
3.
Чи становлять слова автора змістове ядро в конструкції з
прямою мовою? (Ні, змістове ядро становить чужа мова)
4. Невласне пряма мова поєднує в собі
елементи прямої та непрямої мови? (Так)
5. Різновидом якої мови
є діалог? (Прямої)
6.
Нова
репліка діалогу записується з нового рядка?
(Так)
7.
Коли репліки
діалогу беруться в
лапки? (Коли записані в один рядок)
8. Цитати завжди беруться в лапки? (Цитати завжди беруться в лапки,
крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої
літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо
крапку)
9.Коли цитата пишеться з малої
літери? (коли цитата є частиною речення,
тоді вона пишеться з малої літери)
10.Епіграф є різновидом цитати? (Так, епіграф - це різновид цитати)
Зверніть увагу на оформлення епіграфа
до уроку:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
В.Симоненко
11. Що таке діалог? (Діалог
- це пряма мова, що передає розмову двох осіб (різновид прямої мови). Діалог
складається з реплік. Репліка - це вислів одного з учасників розмови) Чи береться він в лапки? (Ні)
12. Що таке полілог?(Різновид
діалогу - полілог. У полілозі беруть участь кілька осіб (троє і
більше)
13. Що таке
монолог? (Монолог - мовлення однієї особи)
Завдання. Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора,
спробуйте самостійно накреслити його схему.
1. «Така моя доля…» - безжурно засміявся дід у бороду.
(схема речення: «П…» - а.)
2. «Три біди є у людини: смерть, старість і
погані діти», - говорить українська народна мудрість.
(схема
речення: «П», - а.)
3. Захар дивився на молоду пару чесними,
радісними очима: «Не сумуй, доню, замість батька доля дає тобі брата…»
(схема
речення: А: «П…»)
4. Степан трохи зніяковів, пробурчав невиразно:
«Діло є», - і так само неуважно пішов назад.
(схема
речення: А: «П», - а.)
1.
«Мені, - каже, - не так
серденьку тяжко».
(схема речення: «П, - а,- п».)
Запитання:
·
Яку роль відіграють займенники та дієслівні форми
при заміні прямої мови непрямою?
(При
заміні прямої мови непрямою займенники і дієслівні форми 1-ї і 2-ї осіб замінюються
займенниками і дієслівними формами 3-ї особи).
Мовна трансформація.
·
Перебудуйте подані речення з
прямою мовою на речення з непрямою та навпаки.
1. Давньокитайський філософ Конфуцій говорив: «Достойна
людина не йде слідами інших людей».
2. Ілля Шевельов, автор книжки «Афоризми, думки,
емоції», стверджував: «Кожна людина – індивідуальність, навіть якщо вона не
особистість».
3. Генріх Гейне, один з найбільш видатних
німецьких поетів ХІХ століття, вважав:
«Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає».
4.Британський філософ Дж. Міль говорив, що гідність
держави залежить від гідності особистостей, які її створюють.
5.Психолог і соціолог Джудіт Хаббек вважала, що бути
людиною – велика праця, яка не завжди доводиться до кінця.
6.Відомий український педагог В.Сухомлинський вчив, що безсмертя
людини в тому, коли людина залишає себе насамперед у людині.
Творча лабораторія
·
Завдання: складіть речення з прямою
мовою за запропонованими схемами, скориставшись довідкою.
А: «П».
«П!» -а.
«П, - а, - п».
«П, – а. – П».
«П, - а: -П».
ДОВІДКА:
Людина, життя, сенс життя,
відповідальність, обов’язок, любов, піклування.
Пунктуаційний практикум.
·
Завдання: Спишіть діалог, розставляючи
розділові знаки. Поясніть пунктограми.
Ти мене любиш? – питає.
Люблю.
Віддай мені радість свою?
Я віддав.
І тепер мене любиш?
Люблю.
Віддай мені силу свою.
Віддав.
І ще мене любиш?
Люблю.
Віддай мені мужність свою.
Віддав.
Інформаційна хвилинка.
1. Різновидом
якої мови є діалог? (прямої мови)
2. Як записується
нова репліка діалогу? (з нового рядка)
3. Чи
беруться репліки діалогу в лапки? (ні, не
беруться)
«Синонімічний ланцюжок».
·
Продовжіть «синонімічний ланцюжок». Діалог – розмова …
(Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка
- спілкування - говоріння - сварка - обговорення - балаканина -
перемова - порозуміння...)
Тести для самоконтролю
·
Виконайте тести
1.
Реченням з непрямою мовою (розділові знаки опущено) є
А) Гегель стверджував що людина виховується для свободи.
Б) Для людини немає нічого цікавішого у світі ніж люди писав В. Гумбольт.
В) Людина як роман до останньої сторінки не знаєш чим закінчиться Є.Зам’ятій.
Г) Коли в людини є народ тоді вона уже людина Л.Костенко.
2. Реченням з прямою мовою (розділові знаки опущено) є
А) Грам музикант про сонце в блакитному небі про біленьку хмаринку про
жайворонка В.Сухомлинський.
Б) Земля найкраще пахне восени говорить сам до себе Тимофій.
В) Друзі зачекайте на путі! В.Симоненко.
Г) Не кажи “гоп”, поки не перескочиш.
3. Коли
людина не встане з колін писав І.Драч то вона не далеко зможе пройти.
Подане речення відповідає схемі
А) “П”, - а.
Б) “П! – а. – П…”
В) “П, - а: - П”.
Г) “П, - а, - п”.
4. “П, - а: -П…”
Поданій схемі відповідає речення
А) Дивуюсь, радію, у серця питаю Скажи, віще серце, чи скоро світ буде?
Б) Я чув про це сказав він і додав А хто не чув…
В) Хто творить розумну і добру людину – найкращий майстер таке було рішення
стариків…
Г) Іди доню каже мати не вік дівувати.
5. Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А) “ Добрий вечір вам ” заспівав позаду тоненький дівочий голос.
Б) “ Ні, - сказав сам собі Василько – щуки я не піймаю, бо вона прудка ”.
В) “ Життя мені всміхалося, - говорив І.Франко, - а діти були промінням ”.
Г) Мама сказала: як же ж мені сумно,
хочу побачити рідненьку сестру.
6. Укажіть речення, де допущено помилку в оформленні прямої мови.
А) “ Кого ж ти, княже, залишиш замість себе в Києві?” – спитав єпископ.
Б) Я знов ліг у човні на дідове хутро й подумав: “ Засну. Засну і виросту
уві сні”.
В) “ Не сплять мої, - сказав боярин. – Тай кому до сну тепер?”
Г) “ Дарма, - сказав батько і, підваживши телицю кілком додав. – Раз уже я
грішний, так і мені смалитись ”.
7. Укажіть речення з непрямою мовою, побудоване правильно.
А) Старий Джеря просив Миколу, щоб той не зачіпав осавулу та не дражнив
пана.
Б) Нимидора сказала Миколі, що я весь свій дитячий і дівчачий вік
поневірялась у чужій хаті.
В) Микола сказав батькам, що я хочу сватать Варки.
Г) Чіпка думав, що мати моя грішна, бо вона била малого.
8. Яке речення з прямою мовою можна змінити на речення з непрямою мовою за
допомогою сполучника чи?
А) А мати кликала мене: “ Зайди до хати ”.
Б) Говорив старий Хома: “ Взимку краще сидіти вдома ”.
В) Настане час себе спитати: “ Дочекався в гості щедрих нив?”
Г) Надійка випросталась і, махнувши рукою, промовила: “ А вже Київ близько
”.
9. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено
правильно.
А) “ Щастя та горя скувалася доля ” – стверджує приказка.
Б) “ Ну добре, - стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх
слів ”.
В) Струна бринить лагідною луною: - “ Я туту, я завжди туту, я все з тобою!
“
Г) “ Леоніде, - Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали “У
пошуках утраченого часу ” М. Пруста?”
10. Пряму мову в реченні Іван сказав: “ Які
будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають
мої ідеї” правильно передано непрямою мовою
А) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене
думають інші, як вони сприймають мої ідеї.
Б) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про
мене думають інші, як сприймають його
ідеї.
В) Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про них
думають, як сприймають їхні ідеї.
Г) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього
думають інші, як сприймають його ідеї.
Підтвердіть або спростуйте вислів «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає», використовуючи пряму і непряму мову.
Комментариев нет:
Отправить комментарий