вторник, 28 января 2025 г.

 

Українська мова в 11-б класі на 29.01.2025

Зображувально-виражальні засоби синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне питання, звертання; повторювані сполучники.

Робота зі словником

Художні засоби (зображально-виражальні) — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети — творить художньо-естетичну вартість (зі словника).

Риторичні питання комунікативно не зорієнтовані на відповідь. Вони виконують функцію стилістично яскравого образного засобу мовлення. Це риторична фігура у  вигляді запитання, яке не потребує відповіді: відповідь або закладено в  ньому самому, або вона вже відома слухачам.

Виконання практичних завдань

1. Прочитайте виразно вірш. Визначте основну думку. Над чим авторка змушує замислитися? Назвіть використані в тексті риторичні фігури.

Скільки коштують хмари в євро, доларах, кронах?

Поцілунок дитини, рученята в долонях?

Ніжний матері погляд і обійми коханого?

Як багато у світі в грошах непізнанного…

Скільки вартує Слово, молитовне, до Бога?

Квіт духмяної вишні, що росте край дороги?

Скільки вартує Сонце – коло див золотисте?

Небо синє? Багряне? А замріяно чисте?

Скільки коштує доля в діамантах, сапфірах?

Скільки коштує пісня білокрила на лірах?

Почуття світосяйні: Щира Вдячність? Пробачення?

Як багато чого у грошах не побачено…

М. Дем’янюк

Які ще риторичні фігури ви знаєте?

Риторичне звертання – риторична фігура, яка полягає в  тому, що висловлення адресується не конкретній особі, а  всім особам узагалі, відсутній особі, явищам природи, абстрактним поняттям.

Практичне завдання творчого характеру

Подані слова введіть у  складені вами речення так, щоб в  одних вони були підметами, а в інших — звертаннями. Уведіть у речення, де це можливо, частку о. Яку роль виконує частка о  при звертанні?

Батько, Україна, мій ліцей, сучасник, рідне місто.

Ще один засіб увиразнення поезії – це синтаксичний паралелізм. Це стилістичний засіб, фігура однакової синтаксичної побудови, розміщення схожих за певною ознакою членів речення або речень, своєрідне дублювання чого-небудь.

 Вправа «Хто швидше». З’ясуйте, чи є в наведених рядках синтаксичний паралелізм.

1. Єсть же люди, що і моїй
Завидують долі,
Чи щаслива та билинка,
Що росте на полі?

Що на полі, що на пісках,
Без роси, на сонці?
Тяжко жити без милого
І в своїй сторонці! (пісня Марусі Чурай)

2. Чи не той то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой, той то Хмельницький,
Що з ляхами б’ється.
Чи не той то хміль,
Що по пиві грає?..
Ой, той то Хмельницький,
Що ляхів рубає. (історична пісня)

3. Чи всі ж тії та сади цвітуть,

Що зарані розвиваються?

Чи всі ж тії та вінчаються,

Що любляться та кохаються? (народна пісня)

4. Половина тих садів цвіте,

Половина осипається.

Одна пара та вінчається,          |

А другая розлучається. (Народна пісня)

5. Защебече соловейко,

В лузі на калині,   

Заспіває козаченько,   

Ходя по долині.  (Т.Шевченко)

6. Тече вода в синє море,

Та не витікає;   

Шука козак свою долю,   

А долі немає. (Т.Шевченко)

7. Під парусом біло-крилатим
Сам я стану як птах, (М.Рильський)

8. У теплі дні збирання винограду

Її він стрів.

На мулах нешвидких

Вона верталась із ясного саду... (М.Рильський)

9. «Рідко, нене, згадую про тебе,

Дні занадто куці та малі,

Ще не всі чорти живуть на небі,

Ходить їх до біса на землі».   (В.Симоненко)

10. Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все до загину...

Дійсно, в останніх рядках немає синтаксичного паралелізму, але є інші зображувально-виражальні засоби. Ви помітили?

Повторювані сполучники зазвичай уживають перед кожним компонентом синтаксичної конструкції (і…і, ні…ні, або…або, то…то). Кожен доречно використаний у мовленні повторюваний сполучник стилістично вагомий.

Стратегія «Я – редакто»)

Прочитайте речення. Укажіть повторювані сполучники, розставте розділові знаки.  

1.     Відтоді для мене уже не існувало ані цих могутніх дерев ані лісу ані поля ані всього того, без чого немає ані землі ані сині небесної ані самого життя.

2.     Чи то праця задавила молодую силу чи то нудь­га невсипуща його з ніг звалила.

3.     Ні людей  ні хат не було  але смужечка синього диму снувалася поміж деревами.

Наведіть приклад простого речення, у якому повторювані сполучники поєдують однорідні члени речення.

Прочитайте речення. Укажіть повторювані сполучники, розставте розділові знаки.

1.     Степан як з ніг не зіб'ється  то показує  де що брати  то висилає хлопчиків по черзі бігать за хутір і виглядати  чи не видно од шляху легкової машини то ходить навколо столів і... вже вкотре підраховує  скільки людей уміститься.

2.     Місяць дивиться на дівчину і не то хмуриться  не то посміхається їй.

Наведіть приклад складносурядного речення, у якому повторювані сполучники поєдують частини складного речення. 

 Домашнє завдання

Зробити опорний конспект із теми уроку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...