Українська література 11 – Б клас на
30.04.2025 -01.05.2025
Марія Матіос “Майже ніколи не навпаки”
Аналіз
Автор – Марія Матіос
Рік написання – 2007
Жанр – роман у новелах
Головна думка твору – Честь понад усе.
Твір «Майже ніколи не навпаки» завершує історично- психологічну
трилогію, яку розпочала «Солодка Даруся», а далі і «Нація».
Герої новел – батьки-сини, брати-доньки, сусіди-
коханці, друзі-вороги.
Події відбуваються у буковинському селі з часів
Австрії
Сюжет та композиція твору
Композицію роману складають три новели: «Чотири-як
рідні-брати», «Будьте здорові, тату», «Гойданка життя».
Три переплетені між собою новели про незвичайне
життя звичайних людей у селі. Про смерть, про відносини у великій сім’ї, про
кохання і зраду, про війну і радянську владу.
Композиційним стержнем роману є головна думка: все
чує над собою владу минущості…окрім любові. За словами самої авторки, її книга
про те, що може людське серце, вражене любов’ю і ненавистю, радістю і
заздрістю.
Зі сторінок роману постає українська історія в її
буковинському ареалі, де пластично поєднано реальний, майже детективний сюжет.
У новелі «Чотири – як рідні – брати» автор
демонструє повну деградацію родини через жадобу до збагачення і юридичні тяжби.
Так, своєрідною «миттю» першої новели «Чотири – як
рідні брати» є не загальна проблема зради (родинної чи шлюбної), а епізод, в
якому Андрій застає Петруню й Дмитрика на горищі. Цей же епізод стає вузлом
конфлікту, в який втягнуто набагато більше персонажів, ніж було на початку.
Родина Чев’юків недарма відкриває художній світ роману: вони стають учасниками
всіх колізій, починаючи від того, що Іван Варварчук із побратимом вбивають
їхнього Дмитрика, і закінчуючи історією кохання Мариньки-богодухи й Кирила.
Новела друга «Будьте здорові, тату!» відкриває світ
людей, що живуть за своїми законами і правилами, світ, поділений на чоловіків і
жінок. У цьому світі правлять гонор і честь. Заради них старий парубок Іван
Варварчук знеславлює на весіллі свою п’ятнадцятилітню наречену Петруню, щоб не
зізнаватися в чоловічому безсиллі. Натомість Петруня й Дмитрик, син Чев’юків,
«бездумно позбулися голів» від пристрасті й раптового потягу, таким чином
зламавши своє життя. Петруня залишається жива – проте тільки фізично,
морально вона загинула вже після Дмитрикової страти. Трагедія закоханих гірка й
невимовна не тільки через молодечу необачність, але й через суворі
патріархальні закони, за якими дівчина не має права опиратися батькові.
У останній частині роману – «Гойданка життя»
письменниця показує, що життя може зруйнуватися в одну мить, про що не
здогадувались ані Маринька-богодуха, ані подружжя Кейванів – ключові герої
новели. Читач дізнається про кохання Мариньки й Кирила Чев’юка, що починалося
ніжно й природно, а закінчилося доволі трагічно. Незважаючи на почуття Кирило
вирішує піти прагматичним і звичним для свого часу шляхом – одружитись на
Василині, вигіднішій партії. Маринька ж, яка після зради намагалася накласти на
себе руки, отримала дар провидіння, що був і даром, і карою, оскільки запобігти
бідам вона ніяк не могла.
Життя Гриця і Теофіли Кейванів, як і більшості
односельчан, проходило за негласним приписом: «Тут від зачаття світу чоловічою
турботою було здорове сім’я, а жіночою – витривале лоно. От і увесь спільний
ґешефт». Тому за багато спільно прожитих років вони набули дітей і
господарства, але не набули поваги одне до одного. Під час навали черкесів
Теофіла майже добровільно віддається загарбникові, від пристрасті
втративши здоровий глузд, хоча чітко усвідомлює: Грицько не стане розбиратися в
цьому, а просто вб’є її. Тому й не дивно, що опис Теофілиної купелі нагадує
омовіння перед жертвоприношенням.
М.Матіос на прикладі подружжя Кейванів зображує
подвійні стандарти суспільства: якщо жінка, будучи зґвалтованою окупантом,
народила від нього дітей – вона розпусниця, якщо ж чоловік не гребував іншими
жінками на війні – то, як міркує Кейван, він брав їх за їхньою ж волею і
взагалі «для здоров’я». Грицько вбачає в діяннях дружини тільки підлість і
зраду, але не усвідомлює, що за всі роки подружнього життя не зміг стати рідною
людиною для неї. Після всього, що трапилося не проходить і дня у Кейванів, щоб
Гриць не бив Теофілу за будь-що й не казав їй вранці: «Зроби так, щоб я тебе
шукав».
Комментариев нет:
Отправить комментарий