Українська
мова 11- б клас на 19.02.2025
Основні чергування звуків.
Словниковий диктант із завданням
Запишіть слова, поясніть правопис слів. Останні 3 слова запишіть фонетичною
транскрипцією.
На гілці, у книжці, дочці, на
стежці, беззахисний, гордістю, молотьба, ненависний, вокзал, анекдот, легкий,
роз’їжджати, вогко, безпристрасний, буревісник, студентський, пругко,
антифашистський, кігті, дьогтьовий, перехресний, уквітчаний, одчинити, хвастливий, диспетчер, на квітці, двадцять,
випускний, розширити, кістлявий,
розчинити, розжеврітись, зап’ястний, дізнаєшся, нещастя, нехворощю, роззява,
огненний, розширення, натхнення, невблаганний, бовван, шістнадцять, шістдесят,
шістсот, лляний, безчестя, полегшення, гідністю, кров'ю, дріжджі, розщеплюється,
досвідчений.
·
Поставте перші 4 слова в
називному відмінку. Прокоментуйте чергування приголосних у цих словах
1. Прийом для запам’ятовування
Проілюструйте чергування звуків [г],
[к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з'], [ц'], [с'], використовуючи частини тіла ([г]
— [з'] — [ж]: нога — на нозі — ніжка; [к] — [ц'] — [ч]: рука — у руці — ручка;
[х] — [с'] — [ш]: вухо — у вусі — вушко)
2. Вибіркова робота
Випишіть слова, в яких відбувається чергування [ г], [к], [х] із [ж], [ч],
[ш] та [з'], [ц'], [с']. Доберіть форми слів, які б ілюстрували ці чергування
Зразок: Ріці – ріка – річка
Скосив сіно в лузі – буде віл у
плузі. У корови молоко на язиці. На печі лежати – горошини не мати. У кожної
пташки свої замашки. Були б пиріжки – будуть і дружки. Аби мед, а мухи
налізуть. На рівній дорозі і кінь розумний. Катюзі буде по заслузі.
·
Визначте умови чергування
(словозміна чи словотворення)
3. Творче конструювання
Запишіть слова у формі кличного
відмінка. Складіть і запишіть із двома з них речення. Поясніть уживання
розділових знаків при звертаннях. Позначте чергування (якщо відбувається).
Луг, козак, хлопець, Олег, Петрик,
Явтух, юнак, волох, .
4.
Спостереження над мовою
Від поданих дієслів утворіть
форму І особи однини теперішнього часу.
Випишіть звуки, які чергуються при дієвідмінюванні.
Зразок: могти – можу [г] — [ж]
могти, пекти, колихати, хотіти,
носити, в'язати, свистіти, полоскати, лагодити, їздити, мостити, любити, кропити,
ловити, зломити, графити.
5. Складання таблиці "Правила чергування в групах приголосних»
Звуки |
Поєднуються із суфіксами |
Замінюються на |
Приклади |
[г] → [з] → [ж] |
-ськ-, -ств- |
-зьк-, -зтв- |
|
[к]→[ц]→[ч] |
-ськ-, -ств- |
-цьк-, -цтв- |
|
[х], [с], [ш] |
-ськ-, -ств- |
-ськ-, -ств- |
|
[ц'к] |
-ин- |
-чч- |
|
[с'к], [ск] |
-ин-; -ан- |
-[шч]- (-щ-) |
|
[с] |
-ш- |
-[шч]- (-щ-) |
|
[г], [з], [ж] |
-ш- |
-жч- |
|
[ск], [ст] |
-а- |
-[шч]- (-щ-) |
|
[зк] |
-а- |
-жч- |
|
[с'к], [з'к] |
-енк-, -ук- |
-[шч]- (-ш-) -жч- |
|
[к], [ц] |
-Н-, -ч- |
-чн- |
|
Довідка: убогий — убозтво; Васько — Ващук, Ващенко; черкаський — Черкащина; рука —
ручний; козак — козацтво; Париж —
паризький; товариш — товариство; німецький
— Німеччина; брязкіт — бряжчати; Палазька — Палажченко, Палащук; вереск —
верещати; пісок — піщаний; чех —
чеський; ткач — ткацький; вояцький — вояччина; високий — вищий;
простити — прощати; низький — нижчий; дорогий — дорожчий; сонце — сонячний
6.
Творче конструювання
Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфіксів -ськ- або
-ств-, поясніть зміни в них.
Кагарлик, Прилуки, Кривий Ріг, Дрогобич,
Запоріжжя, Одеса, Париж, Рига,
Волноваха, Кавказ, Сиваш, Будапешт, Гаага, Туреччина, Гадяч, Норвегія, Цюріх, Калуш, Нью-йорк, Шотландія, Козелець, Золотоноша,
Лейпциг, козак, гігант, Ятрань,
парубок, чех, брат, Острогубогий, боягуз, юнак, ткач, пророк, волох, птах,
узбек, викладач, Ніцца, герцог, казах, Західний Буг.
Домашнє завдання
До поданих слів
доберіть споріднені слова з усіма можливими чергуваннями приголосних фонем, що
позначені виділеними літерами.
Токар, садити, скочити, різати,
плакати, муха, друг, захист, плескати, сікти,
трусити, топити, пасіка, колиска, Буг, батіг,
боковий, вухо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий