среда, 26 февраля 2025 г.

 

     

                    Українська мова 5 клас на 27.02.2025 - 28.02.2025

Словосполучення. Відмінність словосполучення  від слова, його форми й речення. Головне й залежне слова в словосполученні

     Що вам відомо про словосполучення?

   Чи можна сполучення слів  я лечу назвати словосполученням? Чому?

Словосполучення — це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше — залежним, наприклад джерельна вода, дивитися фільм.                          Будова                                                                                                                                           Головним називають слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на поставлене питання.

НАПРИКЛАД. у словосполученні джерельна вода головне слово - вода, бо від нього ставимо питання, а залежне слово - джерельна

 Зв’язок слів                                                                                                                                         Слова в словосполученні пов’язані за змістом і граматично.                                     Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчень або закінчень і прийменників. ПОРІВНЯЙМО:

лісові квіти                   квіти з лісу

 Зверніть увагу                                                                                                                                                     На відміну від слова, словосполучення точніше називає предмет, ознаку, дію, явище. Від речення словосполучення відрізняється тим, що не виражає закінченої думки.

-----Виконання вправ та завдань

І. Прочитайте словосполучення. Визначте в них головні й залежні слова. Поставте питання від головного слова до залежного .

Багата уява, схожий на батька, швидко бігти, спортивний зал, відчути спрагу, повернутися вчора, звернутися з проханням, швидше за всіх.

II. Складіть і запишіть речення з двома словосполученнями (на вибір).

І. Розподіліть словосполучення на три групи й запишіть: а) з головним словом дієсловом; б) з головним словом іменником; в) з головним словом прикметником. Поставте усно питання від головного слова до залежного.

Добре вчитися, вищий за брата, зустрітися з товаришем, висока нагорода, схожий на матір, нетлінна краса, працелюбні мурашки, вирощувати гриби, красивий у роботі, останній місяць, виходити з хати, пишатися успіхами.

II. Виберіть з кожної групи по два словосполучення і накресліть їхні схеми.

Варто розрізняти                                                                                                                                    До словосполучень не належать:                                                                                              •  підмет з присудком (мама усміхнулася);                                                                           •  іменник чи займенник з прийменником (перед школою, наді мною);                         •  однорідні члени речення (дощ і вітер).

Зверніть увагу                                                                                                                             Потрібно відрізняти словосполучення від наказової форми дієслова і форми дієслова майбутнього часу.

Відгадати  загадки . Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова. З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень. 

1. Червоний гість дерево їсть. 2. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло. 5. Чорна корова, золоте теля. (Народна творчість.)

Відгадки.

1.Вогонь. 2. День. 3. Блискавка. 4. Веселка. 5. Місяць на небі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...