Українська мова в 5
класі на 19.02.2025
Подвоєння букв на
позначення м`яких приголосних
1.
Спостереження над мовним явищем.
Пропоную вам провести лінгвістичне дослідження, яке допоможе нам визначити
тему уроку.
1. Утворіть від дієслів іменники за зразком: читати – читання.
Оповідати, малювати, запитати, знати.
Оповідан..я, малюван..я, запитан..я, знан..я
Що спільного у цих словах? Як правильно їх вимовити і записати?
-
За правилами орфоепії, м’який звук у кінці основи
цих слів подовжується. А чи зберігається подовження на письмі? (Так)
-
Якою буде тема нашого уроку? (Подвоєння
букв на позначення подовжених м’яких приголосних).
-
Чи є у цих слів щось спільне? Зверніть
увагу, які звуки подовжуються – тверді чи м’які?
Зверніть увагу які звуки оточують подовжені приголосні – голосні чи
приголосні? Якого роду ці іменники? (середнього). Якою літерою вони усі закінчуються
(я)
-
Хто може зараз назвати правило, яке ми
вивели? У іменниках середнього роду на -я м’які приголосні подовжуються в кінці основи між голосними.
1.Прочитайте слова, звернувши увагу на орфограму
Піч
– піччю, сіль – сіллю, подорож – подорожжю.
Визначте рід і відмінок іменників, позначте закінчення.
Зробіть висновок, у яких іменниках і у якому відмінку
відбувається подовження приголосних.
2.Поставте
дієслово у потрібну форму
Я
веселих людей люблю і сам ніколи сльози не (лити).
Запишіть дієслово. Утворіть від нього нові за допомогою
префіксів на-,
ви-, зі-, розі-.
Зробіть висновок щодо подвоєння у спільнокореневих
словах, утворених від дієслова лити.
Які винятки слід
запам’ятати? Які
саме м’які
приголосні подовжуються? (де ти з’їси ці лини + ж, ч, ш)
1.
Прислівники на –ння, -нню, які слід
запам’ятати: спросоння, попідтинню.
2.
Деякі іменники чол. й жін. роду: Ілля, рілля, суддя.
3.
Винятки – назви малих
за віком тварин: гусеня, каченя, порося… + свиня, кутя, попадя. (слайд)
4.
«Зверніть увагу». Мить – миттю, але
радість – радістю. Подовжуються приголосні тільки між голосними.
Діти, ви попрацювали як справжні мовознавці, спостерігали
над мовним явищем и самі зробили висновки. Ви молодці. Тепер спробуємо
застосувати набуті знання на практиці.
Записати слова, вставити (де треба) пропущені
букви
Змаган..я, чест..ю, якіст..ю, жит..я, вил..ю,
весіл..я, суд..я, Іл..я.
1. «Займи позицію»
Запишіть
слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Миттю, зілля,
бажання, гусеня, колосся, радістю, каченя, совістю, гордістю, навмання.
Поясніть
свій вибір
1. Домашнє завдання: твір Домашнє завдання: твір - мініатюра «Зимові канікули»
Комментариев нет:
Отправить комментарий