воскресенье, 9 февраля 2025 г.

 

Українська мова 11-Б клас на 10.02.2025

Редагування речень (текстів), у яких допущено лексичні та граматичні помилки

НЕВИГАДАНА ІСТОРІЯ ПРО ПОЯВУ МОВИ

Колись первісні люди не знали ані слова,

не вміли пояснити: це – мамонт, то – корова.

Вони порозумітись старались між собою –

показували пальцем, кивали головою.

Якщо чужинці раптом з’являлися з-за лісу,

нахмурювали брови, хапалися за списа.

Стрічали друзів з миром, усміхнено, охоче,

і дивувались щиро, до неба звівши очі.

А потім, щоб онукам про все це розказати,

то вигадали мову і стали розмовляти.

 Кожна людина полюбляє розмовляти про цікаві та актуальні питання  або просто ділитися з кимось своїми  думками на якусь тему. Але ті, хто поряд,  не завжди розуміють деякі слова правильно. Тут треба враховувати те, що у спілкуванні є надзвичайно важливим ЩО людина говорить, які слова добирає, які приклади наводить. Промовець, що сплутує значення слів, розмовляє суржиком, навряд чи зможе викликати захоплення слухачів. Недарма Марк Твен колись казав, що різниця між правильно і майже правильно сказаним словом – як між блискавкою і світлячком.

Недаремно у світі існує приказка: «Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові». Так,  уміння говорити, висловлюватися – це мистецтво, котре кожного разу потребує удосконалення та розвитку особистості.

«РОЗСИПАНІ ПЕРЛИНКИ».

Відновити народні прислів’я про уміння володіти словом.

Слово до слова золотий ключ.

Мовивши слово, наперед обміркуй.

Красне слово треба бути йому паном.

Що маєш казати зложиться мова.

 Слово – це сама людина. Нас зіткано зі слів. Вони єдина наша реальність, принаймні єдине свідчення того, що ми існуємо (Октавіо Пас, мексиканський поет)

ЕТАП АКТУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ДОСВІДУ

1.Те, про що йде мова у творі, зміст. (тема)

2.Художнє означення у творі. (епітет)

3.Спільна частина споріднених слів. (корінь)

4.Розділ науки про мову, що вивчає стилі мовлення. (стилістика)

5.Однозначне слово чи словосполучення, що називає певне наукове поняття. (термін)

Зв’язані за змістом речення, розміщені у певній послідовності – це… (текст)

БЕСІДА.

     Які речення утворюють текст?

        Що таке тема і мета тексту?

       Як дати заголовок тексту?

       З чого складається текст? Назвіть його складові частини.

        Які види текстів ми вчили?

       Яка мета тексту-розповіді?

        Яке призначення тексту-опису?

Визначити тип тексту.

Україна – це наша рідна земля. Тут ми народилися, тут почули перші звуки материнської мови. Україна – це чудові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ.

Україна – це велика незалежна держава в Європі.

 

Наш рідний край великий і багатий. Він має бистрі ріки, високі гори, широкі урожайні поля і квітучі луки.

Гарний наш рідний край!

СТИЛІСТИЧНИЙ  ЕКСПЕРИМЕНТ

Прочитайте текст. Що в ньому не так? Виконайте завдання до нього.

1.     Тоді хтось викотив на небо сонце. 2. Потім простягнуло свої  руки-промінці. 3. Нічка склала крила, і зорі пішли спати. 4. Народився новий … 5. Спершу воно несміливо всміхнулося і привіталося до хмаринок.

Завдання

Текст належить до… стилю.

Замість крапок у 4-му реченні має бути слово… .

Доберіть заголовок.

          

«Немає людини, яка б не робила помилок, але той, хто виправляє свої помилки, – мудрець», – каже  китайська мудрість.

Уважно прочитайте слова лівої колонки. Вони характеризують ідеальне, зразкове мовлення. Установіть відповідність між характеристикою   мовлення та поясненням її.

1.     змістовність                           А) уживання синонімів, образних слів;

2.     логічна послідовність           Б) вибір з-поміж інших потрібного слова;

3.     багатство                               В) відсутність помилок;

4.     точність                                 Г) урахування адресата, типу мовлення;

5.     доречність                                      Ґ) додержання хронології подій;

6.     правильність                         Д) відповідність темі висловлення.

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ

        Що буде, коли мовець не додержуватиме хронології, відійде від теми, не використовуватиме синонімічного багатства мови?

        Завдання. Відредагувати речення та словосполучення (письмово).

1.Місто повстало із фортеці.

2. Воно виглядає дещо провінційним із-за невеликих одно- та двоповерхових будинків у самому центрі.

3.Здебільшого  вулиця Велика Перспективна забудована багатоповерхівками, тому і є така велика кількість проживачів на ній… Також вулиця повноцінно освічена, не дасть впасти людям у темноті.

 

1. Я рахую, що місто Кропивницький справді є «маленьким Парижом».

2. Архітектори Яків Паученко, Андрій Достоєвський та Олександр Лишневський приклали зусилля для створення універсальних будівель.

3. На протязі ХІХ-ХХ століть був «золотий вік» розвитку міста.

Граматиці підкоряються навіть імператори (Латинське прислів’я).

 Домашнє завдання.

Відредагувати речення.

1.     Багато людей збираються жаркими днями охолонути на річці.

2.     Моя вулиця найкрасивіша. Вулиця освічена періодично добре. Дороги на вулиці напівзруйновані.

3.     Кафе-піццерія «The Boss» працює у Центральному скверику Кропивницького. Власник кафе – українець з нігерійським корінням Джон. По суботах тут збираються охочі попрактикувати англійську мову.

  

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...