Українська мова 11 –Б клас на
02.12.2024 – 04.12.2024
Складні випадки класифікації другорядних членів речення.
Написання прикладки. Порівняльний зворот, його функції в реченні
Класифікація речень
|
Підмет – ·
це головний член двоскладного речення, який називає носія дії , стану чи ознаки,
вираженої присудком, відповідає на питання хто? що?; ·
завжди виражений іменником у Н.в.
однини. |
Присудок – ·
це головний член двоскладного речення, який називає дію й відповідає на
питання що робить предмет? який є
підмет?; ·
види : простий дієслівний і складений
дієслівний. |
Додаток – ·
другорядний член речення, який
відповідає на питання непрямих відмінків; ·
розрізняють додатки прямі, непрямі, інфінітивні. |
Означення – ·
називає ознаку предмета й відповідає на питання який? чий? котрий?; ·
бувають узгоджені (дорога ліворуч) та неузгоджені (липовий мед). |
Обставини ·
характеризують дію, стан, називають спосіб, міру і ступінь, місце, час,
причину, умову; ·
у реченні є групою підмета. |
Порядок слів – ·
це властиве мові розміщення членів речення один щодо одного. ·
В українській мові за членами речення закріплюється певне (незмінне)
місце. ·
Розрізняють прямий і зворотний порядок слів. ·
Прямий порядок слів – інверсія. |
1. Лінгвістичне
дослідження
Перепишіть
речення, підкресливши означення. Поясніть
розділові знаки.
По
гребеню гори йшло двоє. Чорні згорблені
постаті різко вимальовувалися на тлі холодного грудневого неба. У сонячній тиші
безкрайнього степу сіявся дрібний срібний сніжок, білою наміткою покривав
землю, чіплявся за лапатий сухий бур’ян. Змерзла грудкувата дорога раптом круто
повернула вниз.
Високий виснажений старець лівою
рукою тримався за плече підлітка років п’ятнадцяти, а правою опирався на
товстий сукуватий костур (За Володимиром Маликом).
В ночі осінні, холодні й нудні
часто ввижається Київ мені (В Симоненко). В серці своїм на будову несу Києва
горду і вічну красу (В.Симоненко).Знову з пошти в синьому конверті друзі лист
бажаний принесли (В.Симоненко). Отут, де сумно опустили віти стрункі тополі на
твердий обліг, в пропахле димом сорок третє літо він за неправду у бою поліг
(В.Симоненко). Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір
вибирати (В.Симоненко). Он ще кожушина вовною угору, мов вівця простяглася
(Панас Мирний). Я думаю про горде право підводити сонця з імли... (В.Коротич). Горять
на бульварі імені Тараса Шевченка біло-рожеві свічки каштанів (О.Донченко).
Мені хочеться бути майстром на весь світ (Ю.Яновський).
Перетворіть неузгоджені означення на узгоджені,
уведіть кожну пару в речення.
Прикраси із золота, вулиці
міста, цвіт яблуні, дорога до Києва, робітник без досвіду, план на рік, чоловік
п’ятдесяти років, пам'ять людини.
Прикладка
Вказує на вік людини, місце проживання, професію, рід занять, національність,
якісну характеристику |
Виступає назвою вулиць, сіл, міст, рік, озер, планет, підприємств, установ, газет,
кінотеатрів, кораблів, станцій і т. ін. |
Визначення прикладки
Прикладка |
Означуване слово |
Загальна назва |
Ім’я людини |
Власна назва (неістота,
кличка тварини) |
Загальна назва
|
Загальна назва (конкретніша
за змістом)
|
Загальна назва
|
Узгодження прикладки
Назви міст, сіл, річок
узгоджуються в усіх відмінках із
родовою назвою |
Назви гір, озер, островів,
станцій, планет, підприємств, кораблів, газет, художніх творів і т. ін.
зберігають форму називного відмінка |
У географічній літературі
зберігають форму називного відмінка |
|
Правопис
Дефіс |
Лапки |
Родове – видове поняття |
Умовні власні назви
підприємств, установ, творів мистецтва, журналів, газет, пароплавів і т. ін.
) |
Власна – загальна назва |
|
Загальна – загальна назва
(прикладки, які характеризують предмет
за якісними ознаками, за віком, за національністю, за місцем проживання, за
фахом) |
|
2. Розподільне
письмо
Зніміть риску, розподіливши лексеми у дві колонки:
«окремо» і «через дефіс».
Студент/білорус, станція/Калинівка,
пароплав/гігант, змія/стріла, трава/деревій, Сєвєродонецьк/місто,
лікар/терапевт, красуня /Олена, Онищенко/льотчик, квітка/нарцис, народи/брати,
готель/»Україна», одуд/птах, місто/герой, Сянцзян/ріка, ріка/Дніпро,
риба/окунь, ягода/малина.
Ключ. Підкресліть другу
літеру в колонці, де прикладки написані через дефіс, і прочитаєте продовження
прислів’я «Де є життя, …» .
3. Дослідження-відновлення
Запишіть образні народні
порівняння, вставивши на місці крапок пропущені слова з довідки.
…,
хоч очі виколи; …, як у вусі; …, як у віночку;
… – як у лузі калина; …, як пава; …, як світ, а …, як …; …, як кіт до
сала;, …, як баран на нові ворота; …, як черепаха; …, як мухи в Спасівку; …, як
ягниця.
Довідка: темно, тепло, у хаті, дівчина, нарядилась, світ, кіт,
допався, дивиться, поспішає, куслива, тиха.
4. «Стилістична
валіза»
Із утвореними образними порівняннями складіть міні-твір.
Зробіть висновки щодо стилістичної функції порівняльних зворотів.
5. Спостереження
над стилістичними функціями порівняльних зворотів
Прочитайте, знайдіть речення із порівняльними зворотами,
вкажіть, якими членами речення вони виступають. Визначте стилістичні функції
порівняльних зворотів.
Життя
іде і все без коректур,
І
час летить, не стишує галопу.
Давно
нема маркізи Помпадур,
І
ми живем уже після потопу.
Не
знаю я, що буде після нас,
В
які природа убереться шати.
Єдиний,
хто не втомлюється, – час.
А
ми живі, нам треба поспішати.
Зробити
щось, лишити по собі,
А
ми, нічого, – пройдемо, як тіні,
Щоб
тільки неба очі голубі
Цю
землю завжди бачили в цвітінні.
Щоб
ці ліси не вимерли, як тур,
Щоб
ці слова не вичахли, як руди.
Життя
іде і все без коректур,
І
як напишеш, так уже і буде.
Але
не бійся прикрого рядка.
Прозрінь
не бійся, бо вони як ліки.
Не
бійся правди, хоч яка гірка,
Не
бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині
бійся душу ошукать,
Бо
в цьому схибиш – то уже навіки.
Ліна Костенко
Лексична робота
Коректура, -и, ж. – виправляння помилок у відбитках друкарського
набору.
Галоп, -у, ч. 1. Швидкий
біг коня навскач. 2. Старовинний швидкий бальний танець і музика до нього.
–
Поясніть
значення слів коректура, галоп у тексті поезії.
–
Як
ви розумієте зміст останніх рядків?
Домашнє завдання
Складіть і запишіть діалог (14
– 16 реплік) із гостем населеного пункту, який бажає дізнатися про ваше місто
(село). Використайте прикладки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий