вторник, 17 декабря 2024 г.

 

          Українська мова 11 –Б клас на 18.12.2014

                    Порівняльний зворот

Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.

Порівняльний зворот образно характеризує предмети, дії, ознаки шляхом порівняння їх з іншими предметами, діями, ознаками.

У реченні порівняльний зворот є одним членом речення і здебільшого виконує синтаксичну роль обставини способу дії.

Порівняльні звороти в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі - комами. Якщо зворот стоїть у середині речення, то кми ставляться з обох боків: Люблю, мов сонце, материнську мову.

Порівняльні звороти вводяться в речення за допомогою ПОРІВНЯЛЬНИХ СПОЛУЧНИКІВ як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім тощо.

Комами відокремлюються в будь-якій позиції щодо дієслова-присудка:

1) Порівняльні звороти зі сполучниками наче, неначе, мов, немов, ніби, як ніби, неначебто, ніж, буцім, що (А ніч, мов мати, над тобою долоню на чоло кладе (Б.-І. Антонич)).

2) Звороти з як, якщо вони не мають інших відтінків, крім порівняння (Хмара, як ніч, налетіла, і сонце сховалось (П. Гулак-Артемовський)).

Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках:

  • Якщо порівняльний зворот є частиною складеного присудка. У цьому випадку можна поставити тире: Дівчина - мов маківка.
  • Якщо порівняльним зворотом є прислівники майже, зовсім: Хлопці говорили майже як дорослі.

Якщо порівняльний зворот входить до складу фразеологізмів типу жити як сир у маслі, боятися як вогню тощо: Запахло сіркою, горілим, і дощ линув як з відра.

Запишіть речення, знайдіть і підкресліть порівняльні звороти. Поясніть уживання коми при порівняльних зворотах(2 речення на вибір)

Весняне сонце вже припікало, як улітку. Ліс гомонить, мов живий. (А. Малишко) І всі ми, як один, підняли вгору руки. (І. Франко) Все він робив не як люди. (Л. Глібов) Хлопець хороший, дарма що гарячий. (Ю. Смолич) Упав як підкошений. Він був неначе сон­ний. (О. Корнійчук) Усе в нього не як у людей. Олег як син рибалки добре знав морські звичаї. (В. Підмогильний)

 

Ніколи не минеться мода на хустки. Вони барвисті __________________мерехтливі ________________________. Незбагненне диво – українська хустка. Легенька ___________________ тепла _______________________ вона лягає на жіночі плечі. І _______________________ злітає в руці нареченої в той незабутній радісний день. Хустка ____________________ стелиться на голівку немовляти.

Зринає в пам'яті образ мудро усміхненої бабусі. У білій хустці _______________________вона підходить до скрині й виймає розцвічені всіма барвами літа святкові хустки.

Довідка. Як сад навесні, мов весняний вітерець, як світання над річкою, мамині руки, як пташка, як пелюстка, як білий цвіт.

Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Указати на слова, яких стосуються порівняльні звороти. Визначити їх синтаксичну роль.

1. Чорнів як ноги павука мольберт у куточку (С. Скляренко).

2. Хмари піднялися вище мов пасма диму (О. Васильківський).

Замість виділених слів у словосполученнях вставити фразеологізми з довідки. Довести, чи потрібна кома перед сполучником якЗапис у зошит 3 фразеологізмів.

Глянув неприязно; рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже; працювати самовіддано; знати досконало.

Довідка: як вилизана; як п'ятака дав; як свої п'ять пальців; як проклятий; як слимак; як з води; як сич.

Утворити речення з порівняльними зворотами.

1.Український народ створив багату й співучу мову. Така ще багата наша земля. Такий ще співучий соловейко. 2.Кожне слово виблискує в ній всіма гранями лагідності й доброти. Так виблискує діамант.

Домашнє завдання

 Написати твір-мініатюру з елементами опису природи, використовуючи порівняльні звороти.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...