воскресенье, 8 декабря 2024 г.

 

                Українська література 5-А клас  на09.2024

 Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі «Цар Плаксій та Лоскотон». 
      
Коли ми посміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви? Запитайте кожен сам себе .

Ми продовжуємо вивчати літературні казки. Твір, який вивчатимемо сьогодні, належить прекрасному українському поетові Василю Симоненку,

Василь Симоненко... Ім'я цього поета назавжди вписане до історії рідної літератури, та разом з тим завжди є і буде її злободенною сучасністю, її сповіданою прийдешністю. Один з найталановитіших виразників дум і спо-дівань рідного народу, він своїм словом і життям ствердив загальнолюдські духовні ідеали, збагатив скарбницю світової культури. 
Народився Василь Андрійович Симоненко 8 січня 1935 року в селі Біївці на Полтавщині Порадником у житті хлопчика були мати та дід Федір. Про це він писав у вірші «Мій родовід» та інших поезіях. 
У шкільні роки Василь був активним учасником художньої самодіяльності, а в старших класах — членом редколегії шкільної газети. «На уроках він був серйозний — аж занадто. Ніколи не сміявся, не тинявся по шкільному подвір'ї. У класі хлопець виділявся серед учнів, по-перше, своїм бідним одягом, по-друге, своїм розумом. Навіть учителі не читали стільки книжок, як наш найкращий учень... Часто він писав вірші до шкільної і класної газети.» 
Швидко промайнуло дитинство, студентські роки в Київському університеті, робота в черкаській газеті — такі віхи короткого, але насиченого життя поета. Нагла смерть скосила Василя Симоненка у двадцятивосьмирічному віці, ніби здійснюючи його юнацьке пророцтво, що «в тридцять — смерті в очі подивлюсь». Набагато пізніше були опубліковані матеріали, в яких йшлося про те, що «Василя Симоненка по-звірячому «обробили», а точніше — прибили охоронці громадського порядку в міліцейських мундирах». Його не вбили, але здоров'я підірвали остаточно. Відтоді В. Симоненко вже не жив, а мучився, бо ні на хвилину не вщухали нестерпні болі, які неможливо було вгамувати жодними ліками. 
Поховали поета у Черкасах. На його надгробку викарбувано слова: «Можна все на світі вибирати, сину, — Вибрати не можна тільки Батьківщину». 

Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон»

 «Цар Плаксій»

1) Де знаходилася краса-країна Сльозилий, хто був її царем?

2) Зачитайте опис царя Плаксія і його сімейства.

3) Чим займалася сім’я Плаксія?

4) Зачитайте, який наказ видав цар.

5) Як карали за сміх царські посіпаки жителів країни?

6) Чому цар любив дитячий плач?

Доки інші групи з’ясовують питання, перша група малює сімейство царя Плаксія.

 «Дядько Лоскотон»

1) Хто ж іще проживав у диво-царстві?

2) «Усне малювання»: яким ви уявляєте дядька Лоскотона? (Опишіть)

3) Зачитайте опис Лоскотона.

4) Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном?

5) Та чи боявся їх Лоскотон?

 «Арешт Лоскотона»

1) Що звелів зробити слугам цар Плаксій?

2) Яка буде за це нагорода?

3) Чого боявся Плаксій?

4) Де переховувався Лоскотон?

5) Чому не могли знайти Лоскотона посіпаки?

6) Чому саме капітан Макака спіймав дядька Лоскотона?

7) Зачитайте сцену арешту Лоскотона.

8) Намалюйте, будь-ласка, карикатуру на капітана Макаку.

 «Весілля в палаці»

1) Допоки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці?

2) Якими ви уявляєте справжніх наречених, і як зображає їх Василь Симоненко?

3) У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий?

4) Зачитати, як вихвалявся цар Плаксій? На вашу думку, які б із відомих вам музичних інструментів звучали на весіллі Макаки і Нудоти?

 «Звільнення Лоскотона» і «Продовження весілля»

1) Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?

2) Куди вирішила йти «здружена сім’я»?

3) Яким чином виявляли радість у палаці Плаксія?

4) Зачитайте, як здолав Лоскотон Плаксія.

5) Як уплинув сміх на рідних і придворних царя?

6) Чому, на вашу думку, переміг Лоскотон?

7) Хорове читання маршруту в країну Лоскотона.

Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати

Ідея: засудження жорстокості та тиранії; уславлення народних героїв, які мають мужність кинути виклик владі.
Словникова  робота.

Цар Плаксій – той, хто постійно плаче.

Лоскотон – той, хто лоскоче:

Країна Сльозолий – країна сліз, де річкою ллються сльози.

Плаксуни – ті, хто постійно плачуть.

Забіяки-сльозівці – прислужники в країні Сльозолий, які хапали всіх, хто сміявся і шмагали нагайками.

Митарство – тяжке життя, животіння.

Посіпака – прислужник.

Плаксоград – град (город, місто), де всі плачуть.

Ґрати – тюремні металеві решітки.

Придворна свита – слуги при дворі короля.

Чимчикуй – мандруй, крокуй, іди.

Характер – набір рис, властивостей людини, що виявляються у її поведінці, ставленні до інших людей, до світу.

Оптимізм — погляд на життя з позитивної точки зору. Оптиміст стверджує: світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід, все вийде добре, всі люди загалом гарні.

Песимізм — світосприйняття, сповнене безнадіїзневіри у краще майбутнє; схильність в усьому вбачати найгірші, темні сторони.

Інтерактивна вправа «Прес»

Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що

1.     Які магічні числа, відомі з народних казок, є у цій казці? (Три сини та три дочки)

2.     Як називаються частини казки?(«Цареве сімейство», «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона», «Весілля в палаці», «Звільнення Лоскотона», «Продовження весілля»).

3.      «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка народна чи літературна? Аргументуйте.

4.      Чи знаєте ви, як називають таких керівників держави, як Плаксій?   (Диктатори). Що вони приносять своєму народові? ( Страх, безнадію, бідність)

  Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло)

Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.

Легенда про Добро і Зло.

Одного разу на двобій вийшло Добро і Зло. Вони змагалися, і  Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької  грудочки землі, розрослося, зацвіло  синім цвітом і стало барвінком.  І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.

-Чого навчає нас ця легенда?

Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки.

  -Які асоціації викликає у вас добро? (милосердя, любов, злагода, щирість, повага, чуйність і в результаті виходить квітка доброти.

 На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся   найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше  життя і життя оточуючих   на казку. Життя – це казка, тож будьте добрими героями  у  ній!

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

             Українська мова 5 клас на 21.05.2025     Орфографія. Уживання м`якого знака. Апостроф. Тренувальні вправи. 1. Перепишіть сло...