Українська мова 11-Б клас на 16.12.2024
Безсполучникове складне речення. Смислові зв’язки між
частинами безсполучникового складного речення
Епіграф:
Звичаї і мова – це ті найміцніші елементи,
що об’єднують окремих людей в один народ, в одну
націю.
Олекса Воропай
Орфографічний
диктант-передбачення «Знаю-сумніваюся»
Методична
ремарка. Записати слова у дві колонки: у
першу з орфограмами, які ви можете пояснити, у другу – слова, у правописі яких
сумніваєтеся.
Вечорниці,
Андрій Первозванний, ворожіння, святкувати, Андріївська церква, калита,
Андріївський узвіз, християнство, бароко, Растреллі, «Повість минулих літ»,
рококо.
То яка ж соціокультурна тема нашого уроку?
(мова
йде про Андріїв день)
А коли його відзначають?
(13
грудня)
Історична
довідка
Андрій
Первозваний – один з 12 апостолів, перший був покликаний Ісусом Христом (звідси
Первозваний). У «Повісті минулих літ» переказується легенда про прихід Андрія
Первозваного на київські гори: «І вийшов на ці гори, благословив їх, і хрест
поставив, і помолився Богу».
У
Києві в 1744-1746 рр за проєктом Бартоломео Растреллі у стилі бароко збудовано
Андріївську церкву (внутрішнє убранство у стилі рококо).
Бароко
(від італ.- вибагливий, химерний) – стиль в архітектурі та мистецтві кінця XV-
середини XVIII ст., для якого характерні підкреслена урочистість, динамічність
композиції.
Рококо
(франц.) – стилістичний напрям, який відзначається примхливо-вишуканим
оздобленням інтер’єрів приміщень, декоративністю.
Методична
ремарка.Ви повиннізаписати речення, зробити синтаксичний розбір, накреслити
схеми, пояснити вживання розділових знаків. Умовно ввести в речення сполучники
(коли це можливо), що найбільш вдало підкреслюють зв’язок між поданими
частинами та зробити висновок про характер зв’язку.
Стояв
свіжий зимовий надвечірок, морозець ще не заганяв людських рук у кишені.
В
усіх народів світу існує повір’я: той, хто забув звичаї своїх батьків,
карається людьми і Богом.
Пес
хапає балабушки (невеликі круглі тістечка) одну за другою, боячись утратити
смачну вечерю, дівчата ж з притишеним диханням слідкують за кожним його рухом.
Інколи
візьме пес балабушку і несе її в темний кут – сумує дівчина: занесе її доля в
чужі краї, в далекі села.
Робота з текстом.
Ви
повинні прочитати текст, придумати заголовок; знайти безсполучникові складні
речення, пояснити смислові відношення між їх частинами.
1.День
Андрая Первозваного випадає на 13 грудня. 2. Стародавня християнська легенда
розповідає: апостол Андрій проповідував християнство у самому Царгороді, на
побережжях Чорного моря та в околицях нашої столиці Києва. 3. За це був
розп’ятий за наказом римського магістрату у грецькому місті Патри на хресті. 4.
В Україні свято Андрія за традицією відзначається вечорницями, на них готують
вареники з пісною начинкою і калиту. 5. Калита – це корж, змащений медом. 6.
Його чіпляють до сволока і розпочинають гру: хлопці і дівчата по черзі повинні
відкусити від нього шматочок без допомоги рук і не засміятись. 7. Вдасться це
зробити – у шлюбі будеш щасливий.
Запитання:
·
Укажіть безсполучникові складні речення (2,4,6,7)
·
Які смислові відношення між частинами четвертого
речення? (однорідні, з одночасністю дій)
·
Які смислові відношення між частинами другого, шостого
та сьомого речень? Які слова в цих реченнях, читаючи, я підкреслено наголошувала,
чому? («розповідає», «гру», «вдасться»)
Висновок. Ці речення вимовлялись з інтонацією
пояснення, пояснювальні слова підкреслено наголошуються. Від інтонації залежать
розділові знаки.
Лінгвістичний
експеримент (конструювання речень)
Методична
ремарка. Складні сполучникові речення потрібно перетворити на безсполучникові.
Утворені речення записать, аналізувать їх смислові зв’язки.
1.
День Андрія – найцікавіший, бо від нього віє чарівною
староукраїнською стихією.
2.
Якщо хороша господиня, то хлопці і дівчата сходяться
до її просторої хати на вечорниці.
3.
Коли настає ніч на Андрія, дівчата ворожать,
завбачуючи свою долю.
4.
На Андрія дівчата не поспішали додому, бо боялися
парубочих витівок.
Висновок.
Утворені безсполучникові речення виражають такі смислові відношення:
1
реч. – причини, 2 реч. – умова, наслідок, 3 реч. – часу, 4 реч. – причина,
наслідок.
Як
називають новоутворені речення? (Синтаксичні синоніми).
Домашнє завдання.
Самостійно
складіть декілька безсполучникових складних речень (3-6)
Комментариев нет:
Отправить комментарий