Українська література 10 – Б клас на 19.01.2024
Аналіз
«Intermezzo»
«Intermezzo» — новела, що
складається з 11 частин, які пов’язані образом митця — учасника й
оповідача зображуваного; розповідає про його духовне одужання при зустрічі з
природою. Аналіз “Intermezzo”
Коцюбинського – жанр, тема та ідея, сюжет та головні герої новели,
проблематика та інші питання допоможуть підготувати літературний паспорт твору.Зміст
Intermezzo з
італійської означає – перерва, або невеликий інструментальний твір вільної
будови.
Автор –
Михайло Коцюбинський (За цей твір М.Коцюбинському дали нове ім’я –
Сонцепоклонник)
Твір М.
Коцюбинського «Intermezzo» має присвяту – Кононівський полям.
Рік
написання. Імпресіоністична новела була написана
в 1908 році в Чернігові.
Літературний
рід: епос (з ознаками драми)
Жанр
“Intermezzo”: психологічна новела
НАПРЯМ
(стиль) – імпресіонізм.
Тема
“Intermezzo”: роль митця та призначення мистецтва у суспільстві
Ідея
“Intermezzo”: утвердження думки, що людина щаслива лише в гармонії з
природою, а митець відіграє важливу роль у суспільстві.
Проблематика
твору «Intermezzo»:
душевної
рівноваги;
гармонії
людини і природи;
митця і
суспільства;
специфіки
творчого процесу
повноцінного
життя
Образи “Intermezzo”
М.
Коцюбинський визначає у новелі Інтермеццо, що не є за жанровою ознакою
драматичним твором, назви дійових осіб:
Моя утома.
Ниви у
червні.
Сонце.
Три білих
вівчарки. (Оверко -“селянин”; Пава – “дворянин”, Трепов – “міністр
внутрішніх спрів”)
Зозуля.
Жайворонки.
Залізна рука
міста.
Людське
горе.
Але ці
дійові особи — це засіб художньої умовності, застосований для того
щоб дати читачеві ключ до розуміння складної образної мови природи та
символічного змісту інших образів. Якщо є дійові особи, то має бути і сцена;
нею виступає душа ліричного героя з її болями і радощами, з утомою і надією,
вірою в перемогу світлих ідеалів. Через внутрішній етичний конфлікт між
громадським обов’язком і втомою, хвилинною зневірою, через емоції, переживання
змальовуються ширші проблеми — соціального (митець і суспільство) та
психологічного (переживання на межі душевних сил) характеру. Контрастно
протистоять одна одній дві групи образів: «моя утома», «людське горе», «три
білих вівчарки», «залізна рука города» і «ниви у червні», «зозуля»,
«жайворонки», «сонце». Конфлікт між ними створює ту багатозначність
символів, які й дають уявлення про складні душевні процеси ліричного героя.
Засіб контрасту відіграє також важливу ідейно-композиційну роль (місто
й природа, краса природи й нелюдські умови життя селян). І думки, й сприйняття
природи злиті в єдиний нерозривний потік переживань ліричного героя та його
усвідомлення себе у світі й суспільстві.
Символічні
образи “Intermezzo”
Моя
утома — зневіра, надломленість, депресія, розчарування .
Ниви у
червні (ниви в червні тільки починають набирати сили) — символізують
життєву енергію, а її так не вистачає головному герою.
Сонце —
символ вічності, космічної енергії, сили.
Три білих
вівчарки :самозакохана Пава — дворянство, Трепов — жандармерія
(кличкою стало прізвище міністра внутрішніх справ), «дурний Оверко» —
принижене і темне селянство, якому досить дати трошки волі і воно вже не
кинеться ні на кого.
Зозуля
(народний образ) — символ, що втілює надію і життя (образ часу).
Жайворонки —
символ творчого піднесення.
Залізна рука
города — потяг і саме місто, що вторгається в життя особистості.
Людське
горе — становище народу.
Образ
ночі — символ краси, одухотвореної Богом.
Образ білих
мішків — образ повішених людей.
Сюжет та
композиція “Intermezzo”
Особливості
сюжету: безфабульний (без подій), химерна гра настроїв, складається з трьох фазСюжет
новели “Intermezzo”— безфабульний: за його основу взято не подієву
інтригу, а характерну для імпресіонізму гру настроїв. В «Intermezzo»
вони проходять через три фази:
ДЕПРЕСІЯ.
Вона викликана великою душевною втомою ліричного героя, який перебуває в
конфлікті з самим собою. Михайло Коцюбинський показує людину, захоплену виром
історичних подій, поставлену у ситуацію морального і громадянського вибору.
Психічний злам, що під впливом цих подій відбувається в душі героя, змінює його
ціннісні орієнтації, руйнує внутрішню рівновагу, призводить до роздвоєння
особистості, стає основою психологічної драми. Ліричний герой новели —
надломлений інтелектуал-митець, який втомився від “незліченних «треба» і
безконечних «мусиш», від болю й мерзенних вчинків людей, від жаху, бруду
їхнього існування, виривається з лабет «сього многоголового звіра», їдучи з
міста в українське село. Прагнучи спокою й самотності, герой опиняється в майже
повному безлюдді, наодинці з природою. Проте навіть там він не може відігнати
спогадів про повішених, про розправи над людьми, що боролися за землю і волю;
про це йому нагадують навіть клички вівчарок, викликаючи
болісні асоціації.
СПОКІЙНО-СПОГЛЯДАЛЬНИЙ
СТАН. Цей стан з’являється під впливом гармонії, якої сповнене життя природи. А
природа в новелі — щось більше, ніж просто тло. Вонаодухотворена, недарма
ж на початку твору письменник подав перелік «дійових осіб», серед яких є і
«Ниви в червні», і «Сонце», і «Зозуля», і «Жайворонки». Перебуваючи серед
розкішної природи, герой поступово звільняється від песимізму. Він гладить
руками «соболину шерсть ячменів, шовк колосистої хвилі», милується волошками,
вдихає пахощі «білої піни гречок», і п’є «теплий зцілющий напій сонця», слухає
пісню жайворонка. Це додає йому сил, відчуття якнайтіснішого зв’язку із землею.
Так починається його одужання.
ОБУРЕННЯ,
ГНІВ, НЕТЕРПІННЯ. У чарівну мелодію кононівських полів і небес
вриваються дисонанси, викликані контрастом між прекрасною природою і
потворною реальністю людського життя. Одним із таких є зустріч із
селянином-трудівником, (кульмінація), розмова з яким викликає в митця і
співчуття, і справедливе обурення, й гнів; пробуджує нове бажання до творчості
й боротьби. Ліричний герой прощається з нивами і йде «між люди», в місто,
служити своєю творчістю народові: «Душа готова, струни тугі, налагоджені, вона
вже грає». Таким чином, у новелі зображено еволюцію внутрішнього стану митця,
зміну його настроїв у ставленні до людей — від цілковитої байдужості,
роздратування, навіть ненависті — до співчуття, готовності активно діяти
на благо суспільства. Отже, головною думкою твору є усвідомлення того, що
інтелігент, митець не може бути самотнім, він повинен служити своєю творчістю
народові, частиною якого він є.
«Intermezzo»
завершується тим, що сповнений гніву й благородного нетерпіння митець
повертається до міста, де його знову чекає пекло громадських обов’язків і
незліченних «треба». «Так далі жити не можна», — волає його вразлива й совісна
душа (В. Пахаренко)
Комментариев нет:
Отправить комментарий