Урок українська
мова 11-А клас на 30.01.2024
Зображувально-виражальні
засоби
синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне
питання, звертання; повторювані сполучники.
Робота зі словником
Художні засоби (зображально-виражальні) — сукупність прийомів, способів
діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети — творить
художньо-естетичну вартість (зі словника).
Який художній засіб було використано на початку уроку і навіщо? (Риторичне
питання для привернення
уваги до теми уроку)
Риторичні питання комунікативно не зорієнтовані на відповідь. Вони виконують функцію
стилістично яскравого образного засобу мовлення. Це риторична фігура у вигляді запитання,
яке не потребує відповіді: відповідь або закладено в ньому самому,
або вона вже відома слухачам.
Виконання
практичних завдань
1. Прочитайте виразно вірш. Визначте
основну думку. Над чим авторка змушує замислитися? Назвіть використані в тексті
риторичні фігури.
Скільки коштують хмари в євро, доларах, кронах?
Поцілунок дитини, рученята в долонях?
Ніжний матері погляд і обійми коханого?
Як багато у світі в грошах непізнанного…
Скільки вартує Слово, молитовне, до Бога?
Квіт духмяної вишні, що росте край дороги?
Скільки вартує Сонце – коло див золотисте?
Небо синє? Багряне? А замріяно чисте?
Скільки коштує доля в діамантах, сапфірах?
Скільки коштує пісня білокрила на лірах?
Почуття світосяйні: Щира Вдячність? Пробачення?
Як багато чого у грошах не побачено…
М. Дем’янюк
Які ще
риторичні фігури ви знаєте?
Риторичне звертання – риторична фігура, яка полягає в тому, що висловлення адресується
не конкретній особі, а всім особам узагалі, відсутній особі, явищам
природи, абстрактним поняттям.
Практичне завдання творчого
характеру
Подані слова введіть у складені
вами речення так, щоб в одних вони були підметами, а в інших —
звертаннями. Уведіть у речення, де це можливо, частку о. Яку роль виконує
частка о при звертанні?
Батько, Україна, моя гімназія (моя школа), сучасник, рідне місто.
Ви створили
прекрасні поетичні речення. А ще один засіб увиразнення поезії – це
синтаксичний паралелізм. Це стилістичний засіб, фігура однакової синтаксичної
побудови, розміщення схожих за певною ознакою членів речення або речень,
своєрідне дублювання чого-небудь.
«Хто швидше». З’ясуйте, чи є в наведених рядках синтаксичний
паралелізм.
1. Єсть же люди, що і моїй
Завидують долі,
Чи щаслива
та билинка,
Що росте на
полі?
Що на полі, що на пісках,
Без роси, на
сонці?
Тяжко жити без милого
І в своїй сторонці! (пісня
Марусі Чурай)
Дійсно,
в останніх рядках немає синтаксичного паралелізму, але є інші
зображувально-виражальні засоби. Ви помітили?
Повторювані сполучники зазвичай уживають перед кожним компонентом синтаксичної конструкції (і…і, ні…ні, або…або, то…то). Кожен доречно використаний у мовленні повторюваний сполучник стилістично вагомий.
Домашнє завдання
Параграф 43,
впр.410
Комментариев нет:
Отправить комментарий