понедельник, 29 января 2024 г.

 

Урок українська мова 11-А клас на 30.01.2024

Зображувально-виражальні засоби синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне питання, звертання; повторювані сполучники.

Робота зі словником

Художні засоби (зображально-виражальні) — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети — творить художньо-естетичну вартість (зі словника).

 Який художній засіб було використано на початку уроку і навіщо? (Риторичне питання для привернення уваги до теми уроку)

Риторичні питання комунікативно не зорієнтовані на відповідь. Вони виконують функцію стилістично яскравого образного засобу мовлення. Це риторична фігура у  вигляді запитання, яке не потребує відповіді: відповідь або закладено в  ньому самому, або вона вже відома слухачам.

Виконання практичних завдань

1. Прочитайте виразно вірш. Визначте основну думку. Над чим авторка змушує замислитися? Назвіть використані в тексті риторичні фігури.

Скільки коштують хмари в євро, доларах, кронах?

Поцілунок дитини, рученята в долонях?

Ніжний матері погляд і обійми коханого?

Як багато у світі в грошах непізнанного…

Скільки вартує Слово, молитовне, до Бога?

Квіт духмяної вишні, що росте край дороги?

Скільки вартує Сонце – коло див золотисте?

Небо синє? Багряне? А замріяно чисте?

Скільки коштує доля в діамантах, сапфірах?

Скільки коштує пісня білокрила на лірах?

Почуття світосяйні: Щира Вдячність? Пробачення?

Як багато чого у грошах не побачено…

М. Дем’янюк

Які ще риторичні фігури ви знаєте?

Риторичне звертанняриторична фігура, яка полягає в  тому, що висловлення адресується не конкретній особі, а  всім особам узагалі, відсутній особі, явищам природи, абстрактним поняттям.

Практичне завдання творчого характеру

Подані слова введіть у  складені вами речення так, щоб в  одних вони були підметами, а в інших — звертаннями. Уведіть у речення, де це можливо, частку о. Яку роль виконує частка о  при звертанні?

Батько, Україна, моя гімназія (моя школа), сучасник, рідне місто.

Ви створили прекрасні поетичні речення. А ще один засіб увиразнення поезії – це синтаксичний паралелізм. Це стилістичний засіб, фігура однакової синтаксичної побудови, розміщення схожих за певною ознакою членів речення або речень, своєрідне дублювання чого-небудь.

 «Хто швидше». З’ясуйте, чи є в наведених рядках синтаксичний паралелізм.

1. Єсть же люди, що і моїй
Завидують долі,
Чи щаслива та билинка,
Що росте на полі?

Що на полі, що на пісках,
Без роси, на сонці?
Тяжко жити без милого
І в своїй сторонці!
(пісня Марусі Чурай)

Дійсно, в останніх рядках немає синтаксичного паралелізму, але є інші зображувально-виражальні засоби. Ви помітили?

Повторювані сполучники зазвичай уживають перед кожним компонентом синтаксичної конструкції (і…і, ні…ні, або…або, то…то). Кожен доречно використаний у мовленні повторюваний сполучник стилістично вагомий.

Домашнє завдання

Параграф 43, впр.410

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...