Українська
література 10 0 Б клас на 14.02.2024
Загальна характеристика неоромантизму
Неоромантизм — стильова течія модернізму, яка виникла в українській літературі на початку XX століття. Леся Українка називала його новоромантизмом. Неоромантизм яскраво виявився у ліриці та драматичних творах Лесі Українки, прозі О. Кобилянської, Миколи Хвильового, О. Довженка, Ю. Яновського, поезії Олександра Олеся, Є. Плужника, Б.-І. Антонича. Термін "неоромантизм" використовували у 20-х роках О. Дорошкевич, О. Білецький, Я. Савченко, М. Доленго. Ця течія була, мабуть, найсильшою в новітній українській поезії. Неоромантики відмовилися від народницької тематики і поетики, шукали нових тем і засобів образного вираження. "Основними психологічними стимулами українського неоромантизму, — відзначає М. Неврлий, — було соціальне і національне визволення України в 1917 році, видимі перспективи нових культурних і політичних можливостей та масовий приплив творчих сил, що шукали свого динамічного вияву.
Визначальні риси неоромантизму:
·
неоромантики
змальовували переважно не масу, а яскраву, неповторну індивідуальність, що
вирізняється з маси, бореться, — часом попри безнадійну ситуацію, — зі злом,
зашкарублістю, сірістю повсякденна;
·
герої неоромантиків
переймаються тугою за високою досконалістю у всьому, характеризуються
внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу, а не
буднів;
·
головна увага
зосереджувалася на дослідженні внутрішнього світу людини, через який неоромантики
намагалися зазирнути у світ духовний;
·
зовнішні події (також і
соціальні) у творах неоромантиків відступають на задній план;
·
неоромантики часто
вдаються до умовних, фантастичних образів, ситуацій, сюжетів;
·
відмова від типізації,
натомість застосування символізму.
Неоромантизм зберіг риси класичного романтизму,
зокрема конфлікт з дійсністю, який породжував гострий напружений сюжет.
Неоромантики відкинули раціоцентризм, матеріалістичне сприйняття світу, на
перше місце поставили чуттєву сферу людини, емоційно-інтуїтивне пізнання. Вони
представляли свої ідеали в яскравих художніх образах, виняткових героїв у
виняткових обставинах, зосереджували увагу на дослідженні внутрішнього світу
людини. Неоромантики використовували засоби символіки, гіперболізацію, гру
кольорів і півтонів, дбали про багатство ритміки і строфіки. Передавали
переживання робітника, інтелігента ("Червона зима" В. Сосюри), вони
поетизували революційні події ("Залізниця" В. Сосюри,
"Повстання" В. Еллана-Блакитного, "Слово о полку" М.
Бажана), історичних осіб ("Тарас Трясило" В. Сосюри,
"Галілей" Є. Плужника, "На Ігоревім полі" Т. Осьмачки,
"Бондарівна" Марка Вороного), висловлювали тугу за духовними і
моральними цінностями ("Дев'ята симфонія" О. Влизька, "Нічний
рейс" М. Бажана, "Деспотам" Т. Осьмачки, "Діалог з
мужністю" Ю. Яновського), почуття зневіри й розпачу в непівський і
передкультівський періоди ("Місто" В. Сосюри, "Сліпці" М.
Бажана).
·
динамізм,
·
драматизм,
·
вольове начало,
·
загострений патріотизм,
·
увага до національно-суспільних
проблем,
·
різке заперечення комуністичного
тоталітаризму,
·
туга за героїзмом,
·
уславлення активної людини, "
·
великого чину.
Неоромантики заперечували прозу «міщанського» життя.
Вони оспівували мужність, подвиг, романтику пригод, часто обираючи тлом для
своїх сюжетів екзотичні країни. Характерний неоромантичний герой —
непересічна сильна особистість, нерідко наділена рисами «надлюдини», вигнанець, що
протистоїть суспільній більшості, шукач романтики та пригод.
Комментариев нет:
Отправить комментарий