Українська література 10 – б клас на
13.02.2024
Життєва правда і художня її
реалізація в новелі В.Стефаника “Новина”
Проблемне запитання: “Чи можна виправдати
вбивство?”
Епіграфи: ... Як
коротко, сильно і страшно пише ця людина.
М.Горький
Я свою душу пустив у
душу народу.
В.Стефаник
В.Стефаник
– один з найвизначніших новелістів світу. Кожне його слово – це згусток
народного горя, кожен його звук – це стогін народу. Недаремно він казав:”Я свою
душу пустив у душу народу”. Письменник залишив нам
небагато творів. Але скільки думок у них! Скільки сліз людських! Наприклад для
О.Кобилянської це була “закривавлена поезія”. А збірка новел
В.Стефаника в російському перекладі (1911 року) мала назву “Капли крови”.
Бесіда
1.
А що відчували ви, читаючи новелу?
2.
Які думки виникли у вас після того, як перегорнули
останню сторінку?
3.
Які рядки викликали емоційну напругу і чому?
У невеличкому творі на 2 сторінки
розкрито людську трагедію, яка хвилювала й хвилюватиме всіх, хто ознайомиться з
новелою.
Російський письменник
О.Горький, прочитавши новелу “Новина”, сказав дуже влучно:”Як
коротко, сильно і страшно пише ця людина”. Справді, лаконізм
вислову досягає у Стефаника крайньої межі, за якою – глибока прірва людського
горя, страждань, важких переживань.
-
Що
є людина?
-
Чого варте її життя?
-
А що таке смерть?
-
Чи можна знищити зло?
-
Варто боротися чи слід змиритися з обставинами і
скоритися долі?
Саме на ці та інші запитання намагався
відповісти автор у новелі. Спробуємо знайти відповідь на них і ми.
Словникова
робота
Людина – будь-яка особа; кожний,
індивід, персона.
Життя – існування всього живого;
протилежне смерть.
Смерть – припинення
життєдіяльності організму і загибель його.
Зло – 1. Щось погане, недобре.
2. Нещастя, лихо, горе.
Запитання для роздумів
-
Чим керувався В.Стефаник, даючи своїй новелі назву
“Новина”?
-
Що називається “новиною”?
Словникова робота
Новина
– щойно або недавно одержане повідомлення, звістка і
т.ін. про кого-, що-небудь; вість.
- Які
почуття викликає у вас новела з такою назвою: позитивні чи негативні?
- Що
було джерелом написання новели? (Реальні події).
В основу твору лягла реальна подія,
яка мала місце в покутському селі Трійця. Стефаник їздив у те село, розмовляв
із сестричкою втопленої, із селянами. Про це схвильовано розповідав у листах до
О.Кобилянської та В.Морачевського. Ці листи є першими спробами художньо
осмислити факт.
- Де вперше була надрукована новела “Новина”? (У збірці “Синя книжечка”).
- Яка тема твору? (Вбивство
батьком своєї дитини).
- На чому автор
зосередив головну увагу? (На психологічному вмотивуванні дій Гриця
Летючого).
“Чогось”
ще не
знає, але відчуває
(Перша частина безособова,що
передає стан героя)
-
Чому ж він не кинувся добувати їм харч? Не попросив допомоги у сусідів?
-
Подумайте самі: ще ж молодий чоловік (вік дітей – тому
свідчення), і ніде у новелі не сказано, що йому бракувало здоров’я. Тобто міг
би, як тисячі інших, якось зводити кінці з кінцями... Міг, та чомусь не хотів?
Чому?
Ситуативне
завдання
-
А який вихід із цієї ситуації запропонували б ви?
-
Вчинки Гриця залежать від зовнішніх обставин, чи від
внутрішніх (душевних)? (Внутрішніх).
-
Що ж став робити Гриць Летючий? (Молитися).
-
А чи вірив він у Бога?
-
Що ж вирішує зробити батько? (Врятувати ті живі ще очі
своїх дітей (свою душу) від остаточного змертвіння).
-
Що Гриць відчув, коли у нього виникла така думка? (Текст).
-
Як він боровся з цим рішенням? Чи боровся?
-
Яку роль виконують портретні деталі в розкритті
психічного стану героя? Скільки часу пройшло від виникнення думки про
потоплення дітей до її здійснення? (“Кілька день”).
- Як в цей час почував себе Гриць? (Морально страждав)
“здригнувся, коли побачив річку”
“річка заморозила його”
“довгий пас пік у серце”
“над самою річкою він побіг”
“з усієї сили кинув Доцьку у
річку”
- Які художні деталі розкривають важкий психічний стан
батька, що замислив жахливе? (Зачитати уривок від слів:”Через кілька день...” до “...давив груди”).
-
Художні деталі зовнішні чи психологічні? (Психологічні
– думки, почуття, переживання).
-
Що це за камінь? (Душевний тягар, страшне рішення).
-
Як можна назвати психічний стан героя? (Страх).
Словникова
робота
Страх – стан хвилювання, тривоги,
неспокою, викликаний чеканням чогось неприємного, небажаного.
-
Страх від чого? Від вигляду дітей чи від наміру вбити їх?
-
Наскрізь пройнятий страшною думкою, він противиться їй чи
ні? (Спочатку так, а потім – ні. План визрів).
-
З чого видно, що батько любив своїх дітей?
-
Доцька легша, бо менша, до того ж, змарніла від голоду.
Чому її так важко нести?
-
Скільки часу йшов Гриць з дівчатками до річки? (Довго).Текст.
-
Вас тут нічого не здивувало? (“Йшов довго лугами та
став на горі”).
-
Чому такий прийом використав автор? (Передати
внутрішній стан героя. На душі було дуже важко. Кульмінація в душі героя).
-
І нарешті, чому Гриць побіг, “борзенько взявши Доцьку і з
усієї сили кинув у воду”? Боявся передумати? (З
наближенням до річки він втрачає волю і контроль над собою. Нерви натягнуті до
краю. До душевних мук додається й усвідомлення жахливої суті задуманого вчинку.
Гриць близький до божевілля).
-
У якому стані він здійснює злочин? (У стані афекту).
Словникова
робота
Афект – стан дуже великого, але
короткочасного нервового збудження.
-
З чого це видно? (Самовиправдання). Текст.
-
Чому Гриць так легко відпустив другу доньку, коли
вона попросилася? (Напруга в його
душі спала. Він готовий і хоче
відповісти за скоєне. Прокльони зникли, з’явилася розсудливість і турбота за майбутнє доньки. Людина вільна вибирати
таке життя, якого сама прагне).
-
Чому Гриць не пішов до суду коротким шляхом, через брід? (Найвищу
кару він визначив собі сам. Річка – могила його доньки).
Хто
він?
Злочинець? Жертва?
-
А кого засуджує автор цією новелою? Кому співчуває? (Письменник
дає виразну відповідь на це питання: не Гриць, а лихварі та урядовці, весь той
несправедливий лад, що прирік трудящу людину на голод і злидні, є його справжні
винуватці).
Прогнозування
долі героя
-
Яким буде його подальше життя?
Тест
Фідлера. Асоціативна вправа “Словесне
малювання”
-
Уявіть, що перед вами мольберт, фарби, пензлі. В
кольоровій гамі (усно або зображально) вам потрібно змалювати загальне враження
від прочитаного.
-
Які кольори ви використовували? (Тьмяні – чорний,
сірий).
-
А
тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гриця.
Будова новели “Новина”
Розв’язка – лаконічне повідомлення про злочин селянина
Гриця Летючого.
Експозиція – розповідь про життя удівця Гриця з двома дітьми після смерті
дружини.
Зав’язка – внутрішній світ головного героя, його
рішення втопити дітей.
Кульмінація – дітовбивство.
-
Як
викладається сюжет? (З навмисною зміною послідовності, з розв’язки).
Ознаки новели:
1.
драматично-трагічна
загостреність конфлікту;
2.
психологізм
у розкритті внутрішнього світу людини;
3.
лірична
схвильованість;
4.
акцентування
характерної деталі;
5.
надзвичайна
стислість зображення.
-
Яку
новелу називають психологічною?
-
Чи
можемо ми стверджувати, що новели В.Стефаника – психологічні? Чому?
-
Які
почуття викликає новела “Новина”?
(Жаль і дітей, і батька).
-
Назвіть
проблему новели. (Трагедія сільської бідноти).
Домашнє завдання . Підготуватись до
контрольної роботи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий