понедельник, 12 февраля 2024 г.

 

      

Українська література 10 – б клас на 13.02.2024

Життєва правда і художня її реалізація в новелі В.Стефаника “Новина”

 

Проблемне запитання: “Чи можна виправдати вбивство?

 

Епіграфи:     ... Як  коротко, сильно і страшно пише ця людина.

                                                                                           М.Горький

                          Я свою душу пустив у душу народу.

                                                                                           В.Стефаник

 

В.Стефаник – один з найвизначніших новелістів світу. Кожне його слово – це згусток народного горя, кожен його звук – це стогін народу. Недаремно він казав:”Я свою душу пустив у душу народу. Письменник залишив нам небагато творів. Але скільки думок у них! Скільки сліз людських! Наприклад для О.Кобилянської це була “закривавлена поезія. А збірка новел В.Стефаника в російському перекладі (1911 року) мала назву “Капли крови.

                                              Бесіда

1.                А що відчували ви, читаючи новелу?

2.                Які думки виникли у вас після того, як перегорнули останню сторінку?

3.                Які рядки викликали емоційну напругу і чому?

            У невеличкому творі на 2 сторінки розкрито людську трагедію, яка хвилювала й хвилюватиме всіх, хто ознайомиться з новелою.

Російський письменник О.Горький, прочитавши новелу “Новина, сказав дуже влучно:”Як коротко, сильно і страшно пише ця людина. Справді, лаконізм вислову досягає у Стефаника крайньої межі, за якою – глибока прірва людського горя, страждань, важких переживань.

-                                       Що є людина?

-                                       Чого варте її життя?

-                                       А що таке смерть?

-                                       Чи можна знищити зло?

-                                       Варто боротися чи слід змиритися з обставинами і скоритися долі?

Саме на ці та інші запитання намагався відповісти автор у новелі. Спробуємо знайти відповідь на них і ми.

Словникова робота

Людина – будь-яка особа; кожний, індивід, персона.

Життя – існування всього живого; протилежне смерть.

Смерть – припинення життєдіяльності організму і загибель його.

Зло – 1. Щось погане, недобре. 2. Нещастя, лихо, горе.

Запитання для роздумів

-               Чим керувався В.Стефаник, даючи своїй новелі назву “Новина”?

-               Що називається “новиною”?

Словникова робота

Новина – щойно або недавно одержане повідомлення, звістка і т.ін. про кого-, що-небудь; вість.

-  Які почуття викликає у вас новела з такою назвою: позитивні чи негативні?

-   Що було джерелом написання новели? (Реальні події).

В основу твору лягла реальна подія, яка мала місце в покутському селі Трійця. Стефаник їздив у те село, розмовляв із сестричкою втопленої, із селянами. Про це схвильовано розповідав у листах до О.Кобилянської та В.Морачевського. Ці листи є першими спробами художньо осмислити факт.

 - Де вперше була надрукована новела “Новина? (У збірці “Синя книжечка).

- Яка тема твору? (Вбивство батьком своєї дитини).

  - На чому автор зосередив головну увагу? (На психологічному вмотивуванні дій Гриця Летючого).

                                                           “Чогось

 


                                          ще не знає, але відчуває

 

(Перша частина безособова,що передає стан героя)

 -    Чому ж він не кинувся добувати їм харч? Не попросив допомоги у сусідів?

-               Подумайте самі: ще ж молодий чоловік (вік дітей – тому свідчення), і ніде у новелі не сказано, що йому бракувало здоров’я. Тобто міг би, як тисячі інших, якось зводити кінці з кінцями... Міг, та чомусь не хотів? Чому?

Ситуативне завдання

-               А який вихід із цієї ситуації запропонували б ви?

-               Вчинки Гриця залежать від зовнішніх обставин, чи від внутрішніх (душевних)? (Внутрішніх).

-               Що ж став робити Гриць Летючий? (Молитися).

-               А чи вірив він у Бога?

-               Що ж вирішує зробити батько? (Врятувати ті живі ще очі своїх дітей (свою душу) від остаточного змертвіння).

-               Що Гриць відчув, коли у нього виникла така думка? (Текст).

-               Як він боровся з цим рішенням? Чи боровся?

-               Яку роль виконують портретні деталі в розкритті психічного стану героя? Скільки часу пройшло від виникнення думки про потоплення дітей до її здійснення? (“Кілька день).

-               Як в цей час почував себе Гриць? (Морально страждав)

“здригнувся, коли побачив річку

“річка заморозила його

“довгий пас пік у серце

“над самою річкою він побіг

“з усієї сили кинув Доцьку у річку

 

-           Які художні деталі розкривають важкий психічний стан батька, що замислив жахливе? (Зачитати уривок від слів:”Через кілька день... до “...давив груди).

-               Художні деталі зовнішні чи психологічні? (Психологічні – думки, почуття, переживання).

-               Що це за камінь? (Душевний тягар, страшне рішення).  

-               Як можна назвати психічний стан героя? (Страх).

Словникова робота

Страх – стан хвилювання, тривоги, неспокою, викликаний чеканням чогось неприємного, небажаного.

-               Страх від чого? Від вигляду дітей чи від наміру вбити їх?

-               Наскрізь пройнятий страшною думкою, він противиться їй чи ні? (Спочатку так, а потім – ні. План визрів).

-               З чого видно, що батько любив своїх дітей?

-               Доцька легша, бо менша, до того ж, змарніла від голоду. Чому її так важко нести?

-               Скільки часу йшов Гриць з дівчатками до річки? (Довго).Текст.

-               Вас тут нічого не здивувало? (“Йшов довго лугами та став на горі).

-               Чому такий прийом використав автор? (Передати внутрішній стан героя. На душі було дуже важко. Кульмінація в душі героя).

-               І нарешті, чому Гриць побіг, “борзенько взявши Доцьку і з усієї сили кинув у воду? Боявся передумати? (З наближенням до річки він втрачає волю і контроль над собою. Нерви натягнуті до краю. До душевних мук додається й усвідомлення жахливої суті задуманого вчинку. Гриць близький до божевілля).

-               У якому стані він здійснює злочин? (У стані афекту).

Словникова робота

Афект – стан дуже великого, але короткочасного нервового збудження.

-               З чого це видно? (Самовиправдання). Текст.

-               Чому Гриць так легко відпустив другу доньку, коли вона  попросилася? (Напруга в його душі спала. Він готовий  і хоче відповісти за скоєне. Прокльони зникли, зявилася розсудливість і турбота за майбутнє доньки. Людина вільна вибирати таке життя, якого сама прагне).

-               Чому Гриць не пішов до суду коротким шляхом, через брід? (Найвищу кару він визначив собі сам. Річка – могила його доньки).

                                       Хто він?

Злочинець?                                                    Жертва?

                                        

   Герой твору викликає у нас осуд чи співчуття? (Наш розум вимагає кари, але не Грицю, а тому, хто штовхнув його на цей злочин і прирік на трагічну безвихідь. Він викликає у нас жаль і співчуття).

-               А кого засуджує автор цією новелою? Кому співчуває? (Письменник дає виразну відповідь на це питання: не Гриць, а лихварі та урядовці, весь той несправедливий лад, що прирік трудящу людину на голод і злидні, є його справжні винуватці).

Прогнозування долі героя

-               Яким буде його подальше життя?

Тест Фідлера.  Асоціативна вправа “Словесне малювання

-               Уявіть, що перед вами мольберт, фарби, пензлі. В кольоровій гамі (усно або зображально) вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного.

-               Які кольори ви використовували? (Тьмяні – чорний, сірий).

-               А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гриця.

Будова новели “Новина

Розвязка – лаконічне повідомлення про злочин селянина Гриця Летючого.

Експозиція – розповідь про життя  удівця Гриця з двома дітьми після смерті дружини.

Завязка – внутрішній світ головного героя, його рішення втопити дітей.

Кульмінація – дітовбивство.

-               Як викладається сюжет? (З навмисною зміною послідовності, з розв’язки).

Ознаки новели:

1.                             драматично-трагічна загостреність конфлікту;

2.                             психологізм у розкритті внутрішнього світу людини;

3.                             лірична схвильованість;

4.                             акцентування характерної деталі;

5.                             надзвичайна стислість зображення.

-               Яку новелу називають психологічною?

-               Чи можемо ми стверджувати, що новели В.Стефаника – психологічні? Чому?

-               Які почуття викликає новела “Новина? (Жаль і дітей, і батька).

-               Назвіть проблему новели. (Трагедія сільської бідноти).

 

Домашнє завдання . Підготуватись до контрольної роботи.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...