воскресенье, 11 февраля 2024 г.

 

           Українська література 11 – А клас на 12.02.2024

Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай». Історична основа твору, його сюжетна канва.

Тривалих 6 років роман поневірявся по видавництвах. Які тільки недо­ліки не приписувались цьому твору, щоб не допустити його до читача. Роман було видано аж у 1979 році, і лише в 1987 році його було оцінено та поша­новано Державною премією України імені Тараса Шевченка.

 (Складний за побудовою і великий за розміром епічний твір, у якому широко охоплені життєві події певної епохи та багатогранно й у розвитку змальовані персонажі, кількість яких переважно значна. У романах здебільшого кілька сюжетних ліній, які перехрещуються та переплітаються між собою. Роман побудовано у віршованій формі).

Тематика і проблематика.

 («Маруся Чурай» — це твір про героїчну епоху - епоху визвольної бо­ротьби нашого народу за свою державність. Це енциклопедія життя украї­нського народу середини XVII ст., світ вічних мотивів духовного буття на­роду. Вихопивши один маленький острівець - драму окремої особистості - поетеса показала трагедію цілого народу, висвітлила болі сучасного поко­ління і його страх перед майбутнім).

Які проблеми порушує Л. Костенко у романі?

(пам’яті, історичного минулого України; невмирущості української пісні; вірності та зради державі й людині зокрема; кохання; нерівності душ; митця і юрби; національної гордості).

Роман історичний. Реальних історичних героїв ми зустрічаємо на його сторінках.

(Богдан Хмельницький, полковник Мартин Пушкар, Іван Іскра - син Якова Остряниці, Гордій Чурай).

Усі люди створені вільними. Бути вільною людиною це не лише зовнішня ознака, але і внутрішній духовний вибір. Вільна людина, як зазначається в Українській Хартії вільної людини: «…має брати на себе відповідальність, …вірити у свої сили, …усвідомлювати свою неповторність».

Такою вільною людиною, можемо вважати Марусю Чурай. В основі твору не лише пісня «Ой не ходи, Грицю...», а й народні перекази про нашу легендарну співачку.

Маруся Чурай: «Народилася я у Полтаві в 1625 році в сімї урядника Полтавського добровільного козачого полку Гордія Чурая. Мій батько був сміливий і гордий, брав участь у боях проти польської шляхти, потім потра­пив у полон і був страчений. Ми залишилися з матірю самі. Моя душа гово­рила, плакала, сміялася піснями, але, мабуть, більше плакала. Покохала я Гриця Бобренка, він був нашим сусідом та моїм молочним братом. З ранньо­го дитинства ми були завжди разом, але Гриць був слабовільним, піддався материним умовлянням і заручився з багачкою Галею Вишняківною. А потім він умер. Через отруєння. А потім мене судили, за мить до страти Іван Іскра врятував мене грамотою від Богдана Хмельницького, та я уже не хотіла жити. А потім була проща до Києва, я так хотіла поклонитися святим місцям, а по­тім були сухоти, і все... Лише мої пісні залишились нетлінними».

Понад три століття прошуміли над безсмертям Марусі Чурай, навіть могилки не залишилось. Однак її слід є, слід щонайглибший - у серцях та душах народу.

Нема її могили,

Земля над нею рівна,

А значить, не вмирала

Маруся Чураївна.

Створення проблемної ситуації.

      Спираючись на наріжні камені вільної людини, ми можемо виділити три прості речі: відповідальність за своє життя; мораль і духовні цінності не можуть бути відкладені на завтра; ми будуємо те, що уявляємо, від цього залежить наше майбутнє.

Інтерактивна гра «Ваша думка»

      Запитання до хлопців:

Чи мав Гриць моральне право, кохаючи Марусю, одружуватися з Галею?

Як таке може бути, що Гриць, будучи сміливим, сильним, гордим ко­заком, так змалів душею і піддався впливу матері? Чи не суперечать ці вчин­ки одні одним?

Чи трапляються зараз у житті такі ситуації? Чи мають гроші владу над людьми?

Уявіть себе Грицем і розв'яжіть проблему, яка склалася. Як ви вчи­нили б у такій ситуації?

Запитання до класу:

Як ви вважаєте, якби Гриць залишився жити, чи одружився б він з Галею?

     Запитання до дівчат:

Чи вірите, що Маруся убила Гриця? Чи можна вбити кохану людину?

Чи може талант бути убивцею?

Чому Маруся не просила помилування?

Чому Маруся не одружилася потім з Іваном Іскрою?

Уявіть, що ви маєте можливість втрутитись у хід подій роману. Вве­діть себе в текст, ким би ви хотіли бути? Що ви зробили б?

Як ви розумієте вислів мандрівного дяка щодо «обвугленості» душі Марусі?

На прикладі роману Ліни Костенко «Маруся Чурай», ми можемо побачити, що духовні цінності турбували суспільство ще з давніх  давен.  Зубожіння несправедливість і невпевненість викликали у суспільстві внутрішнє розчарування, що стоїть на межі з духовною порожнечею. Саме на таких творах ми вчимося бути вільними людьми, українцями, активними громадянами, мислити, любити, бути господарями на своїй землі. Опираючись на Українську Хартію вільної людини, шукаймо відповідей, які дають сили проти зневіри і надають сенсу нашому життю. Людина прагне бути вільною, бо саме свобода надає смислу, гідності і цінності людському життю.

Домашнє завдання

Прочитати роман у віршах «Маруся Чурай»

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...