воскресенье, 14 апреля 2024 г.

 

Українська література 10 - Б клас на 16.04.2024 – 17.04.2024

Філософський зміст, проблематика новели «Момент». Імпресіоністична манера письма автора

Прихід Володимира Винниченка в українську прозу був дійсно тріумфальним. Про це свідчать і уже відомі нам відгуки І. Франка та М. Коцюбинського на його перші оповідання. Тому не дивно, що ім'я новачка відразу стало поряд з іменами найвидатніших митців. Усього ж творча спадщина письменника складається з 14 романів, близько 100 оповідань, 14 п’єс і великої кількості статей. Сьогодні ми маємо можливість ознайомитися з одним із кращих його творів — новелою «Момент». яку Євген Чикаленко назвав «прекрасним витвором». словесного мистецтва.

Головною проблемою, яку порушує В. Винниченко в новелі «Момент». є проблема любові і щастя людини. Чи можемо ми стверджувати, що до Винниченка її не торкався ніхто? Звичайно, ні. Любов і щастя — це те, чого споконвіку прагне кожна людина. Але письменник не був би новатором, якби не розв’язав її по-новому. У чому ж полягає ця новизна? Відповідь на це проблемне питання ми і намагатимемося знайти.

Момент — середньовічна одиниця виміру часу, яка дорівнює 1, 5 хвилини або ж 1/40 години. У сучасних мовах, зокрема — в українській, слово «момент». означає короткий проміжок часу, не вказуючи його точної тривалості.

Синоніми: мить, термін, відтинок, проміжок часу; строк.

Зигмунд Фройд після 40 років досліджень людського мислення, працюючи з тисячами людей, спостерігаючи тисячі стурбованих голів, дійшов висновку, що щастя є вигадкою. Людина не може бути щасливою. Найбільше, чого можна досягнути — це зробити речі комфортнішими — і все. У кращому випадку людина може трішки зменшити нещастя, але бути щасливою вона не може. А як вважаєте ви: щастя — це вигадка чи реальність? чи може людина бути щасливою? Що для людини, на вашу думку, може бути джерелом щастя?

Створити асоціативний кущ «Щастя — це…».

Після виходу у світ новелу сприйняли неоднозначно. Були думки, що в ній Винниченко оспівує «вільне кохання». сприймаючи вчинок героїв як просто розбещеність, аморальність, те, про що говорять «лови момент». як ви сприймаєте цей епізод твору?

Які проблеми порушено в новелі? (Любові й щастя; миті як вічності, усвідомлення людиною свого місця в світі, характеру зв’язків між нею і світом та іншими людьми, життя і смерті; гармонії людини і природи; природності душевних і тілесних поривань, філософії людського буття)

Як ви поясните назву твору? (Щастя — момент, і його треба цінувати)

Як ви вважаєте, чи вдало письменник дібрав заголовок? Можливо, ви запропонуєте інший варіант?

Наше життя — це сума моментів. Одні ми не помічаємо зовсім, згадуючи інші, відчуваємо, як приємністю наповнюється наше єство. Інколи на все життя запам’ятовується не сама подія, а чийсь погляд чи гарячий подих, аромат чи ніжний дотик. На основі тексту новели складіть мозаїку із найяскравіших вражень героя, які зробили для нього цей момент життя незабутнім.

«Семен прикрив мене рядном, яке дуже пахло огірками»;

«Я… зстрибнув з возика й побіг до повітки. Одчинивши двері, я ступив до неї… і від несподіванки закам’янів: на розкиданій соломі сиділа… — уявіть собі!.. — сиділа панна».

«Пам’ятаю, в якомусь кутку повітки тягнулась до землі жовта смуга проміння і здавалась золотою палицею, припнутою до стіни».

«Вона ставала все ближчою й ближчою мені. Здавалось, ми давно-давно колись разом жили десь, потім розлучились, а тепер знову зійшлись».

«Починався ліс. Старі товсті дуби, широко розставивши волохаті руки-віти, ніби приймали нас в свої зрадливі обійми. Стрункі берези, білі, мов оголені до пояса, соромливо стояли між дубами і ховалися за ними».

«Ліс помирився з нами й провадив далі своє життя, життя кохання, народження, росту. На блідих квіточках кущів діловито гуділи бджоли; тукав дятел десь вгорі; дві пташки, пурхаючи з гілки на гілку, подивлялись на нас і несподівано зливались в обіймах. Літали сплетені коханням метелики або в щасливому безсиллі сиділи на листку й поводили вусиками. У траві парами кишіли кузьки. Одбувався великий, прекрасний процес життя».

«Ліс похмурився. Злякано спурхнули пташки й полетіли в глиб його. Темна глибина ждала нас».

«Ще кілька кроків… Просвіт більше… Засивіло небо… Руки дрижали, під грудьми проходили холодні хвилі, серце гупало…».

«Зашумів весь ліс, замиготіли стовбури, вдарив світ, в очах промайнула картина якоїсь довгої, рівної просіки, і разом хтось десь крикнув, сильно вибухнуло щось збоку, крикнуло, знов вибухнув постріл».

«Це було торжество двох великих кузьок; це був вихор життя, який зміта все сміття «не треба». «не можна». це було щастя крові, мозку, нервів, кісток; це було найвище щастя народження, народження не з сліпими, а з одвертими, видющими очима душі».

« — А тепер ми попрощаємося. Чуєте? Я піду в один бік, а ви — в другий. І ніколи ви не повинні шукати мене. Чуєте! Як вас зовуть?».

« — Щастя — момент. Далі вже буденщина, пошлість. Я знаю вже. Саме найбільше щастя буде мізерним в порівнянні з цим».

«Вона тихо пішла, а я сидів, і в мені з мукою щеміло осиротіле щастя».

Створіть асоціативний кущ «Щастя в розумінні героя новели». Порівняйте його зі своїм. Зробіть висновки: щастя — це категорія індивідуальна чи стала?

Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку: «Що нового новелою «Момент». вніс Винниченко в розкриття теми любові і щастя?».

У новелі «Момент». автор поєднує реалістичне змалювання дійсності з філософським підтекстом про плинність життя, про щастя людини, про мить як часточку вічності.

У творі йдеться про такий відрізок часу, який, переживши раз, пам’ятатимеш усе життя. В. Винниченко, розповідаючи про спалах любові в серці головного героя, увагу акцентує, на відміну від існуючої традиції опису любовних сцен, на зображенні почуттів і відчуттів, а зовнішні події стають лише тлом, на якому це кохання розквітає. По-новому зображує Винниченко і поведінку жінки в любовному тандемі: саме вона виступає ініціатором рішучого кроку — розриву.

Обраний стиль розповіді допомагає відчути те, що переживав головний герой, а екстремальність ситуації — момент на межі життя і смерті, — сприйняття юнаком оточуючого середовища на емоційному рівні роблять читача ніби співучасником події. Пережитий момент любовного екстазу очищує героїв і збагачує їх новим духовним досвідом.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Повторити матеріал уроку.

2. Дібрати цитати до характеристики образу Панни.

3. Завдання творчого характеру. Про події, які сталися з молодими людьми під час переходу кордону, ми дізнаємося зі слів головного героя юнака. А як би про це розповіла Панна?

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Українська література 10 –Б клас на 03.05.2024 “Пам’ятi тридцяти” аналіз Павло Тичина АНАЛІЗ ТВОРУ (паспорт твору) Вірш “Пам’яті тр...