Українська література 10 - Б клас на 16.04.2024 – 17.04.2024
Філософський зміст, проблематика новели «Момент».
Імпресіоністична манера письма автора
Прихід Володимира
Винниченка в українську прозу був дійсно тріумфальним. Про це свідчать і уже
відомі нам відгуки І. Франка та М. Коцюбинського на його перші оповідання. Тому
не дивно, що ім'я новачка відразу стало поряд з іменами найвидатніших митців.
Усього ж творча спадщина письменника складається з 14 романів, близько 100
оповідань, 14 п’єс і великої кількості статей. Сьогодні ми маємо можливість
ознайомитися з одним із кращих його творів — новелою «Момент». яку Євген
Чикаленко назвав «прекрасним витвором». словесного мистецтва.
Головною проблемою,
яку порушує В. Винниченко в новелі «Момент». є проблема любові і щастя людини.
Чи можемо ми стверджувати, що до Винниченка її не торкався ніхто? Звичайно, ні.
Любов і щастя — це те, чого споконвіку прагне кожна людина. Але письменник не
був би новатором, якби не розв’язав її по-новому. У чому ж полягає ця новизна?
Відповідь на це проблемне питання ми і намагатимемося знайти.
Момент — середньовічна
одиниця виміру часу, яка дорівнює 1, 5 хвилини або ж 1/40 години. У сучасних
мовах, зокрема — в українській, слово «момент». означає короткий проміжок часу,
не вказуючи його точної тривалості.
Синоніми: мить, термін,
відтинок, проміжок часу; строк.
Зигмунд Фройд після
40 років досліджень людського мислення, працюючи з тисячами людей,
спостерігаючи тисячі стурбованих голів, дійшов висновку, що щастя є вигадкою.
Людина не може бути щасливою. Найбільше, чого можна досягнути — це зробити речі
комфортнішими — і все. У кращому випадку людина може трішки зменшити нещастя,
але бути щасливою вона не може. А як вважаєте ви: щастя — це вигадка чи
реальність? чи може людина бути щасливою? Що для людини, на вашу думку, може
бути джерелом щастя?
Створити
асоціативний кущ «Щастя — це…».
✵ Після виходу у світ новелу
сприйняли неоднозначно. Були думки, що в ній Винниченко оспівує «вільне
кохання». сприймаючи вчинок героїв як просто розбещеність, аморальність, те,
про що говорять «лови момент». як ви сприймаєте цей епізод твору?
✵ Які проблеми порушено в новелі?
(Любові й щастя; миті як вічності, усвідомлення людиною свого місця в світі,
характеру зв’язків між нею і світом та іншими людьми, життя і смерті; гармонії
людини і природи; природності душевних і тілесних поривань, філософії людського
буття)
✵ Як ви поясните назву твору? (Щастя
— момент, і його треба цінувати)
✵ Як ви вважаєте, чи вдало
письменник дібрав заголовок? Можливо, ви запропонуєте інший варіант?
Наше життя — це сума
моментів. Одні ми не помічаємо зовсім, згадуючи інші, відчуваємо, як приємністю
наповнюється наше єство. Інколи на все життя запам’ятовується не сама подія, а
чийсь погляд чи гарячий подих, аромат чи ніжний дотик. На основі тексту новели
складіть мозаїку із найяскравіших вражень героя, які зробили для нього цей
момент життя незабутнім.
✵ «Семен прикрив мене рядном, яке
дуже пахло огірками»;
✵ «Я… зстрибнув з возика й побіг
до повітки. Одчинивши двері, я ступив до неї… і від несподіванки закам’янів: на
розкиданій соломі сиділа… — уявіть собі!.. — сиділа панна».
✵ «Пам’ятаю, в якомусь кутку
повітки тягнулась до землі жовта смуга проміння і здавалась золотою палицею,
припнутою до стіни».
✵ «Вона ставала все ближчою й
ближчою мені. Здавалось, ми давно-давно колись разом жили десь, потім
розлучились, а тепер знову зійшлись».
✵ «Починався ліс. Старі товсті
дуби, широко розставивши волохаті руки-віти, ніби приймали нас в свої зрадливі
обійми. Стрункі берези, білі, мов оголені до пояса, соромливо стояли між дубами
і ховалися за ними».
✵ «Ліс помирився з нами й провадив
далі своє життя, життя кохання, народження, росту. На блідих квіточках кущів
діловито гуділи бджоли; тукав дятел десь вгорі; дві пташки, пурхаючи з гілки на
гілку, подивлялись на нас і несподівано зливались в обіймах. Літали сплетені
коханням метелики або в щасливому безсиллі сиділи на листку й поводили вусиками.
У траві парами кишіли кузьки. Одбувався великий, прекрасний процес життя».
✵ «Ліс похмурився. Злякано
спурхнули пташки й полетіли в глиб його. Темна глибина ждала нас».
✵ «Ще кілька кроків… Просвіт
більше… Засивіло небо… Руки дрижали, під грудьми проходили холодні хвилі, серце
гупало…».
✵ «Зашумів весь ліс, замиготіли
стовбури, вдарив світ, в очах промайнула картина якоїсь довгої, рівної просіки,
і разом хтось десь крикнув, сильно вибухнуло щось збоку, крикнуло, знов
вибухнув постріл».
✵ «Це було торжество двох великих
кузьок; це був вихор життя, який зміта все сміття «не треба». «не можна». це
було щастя крові, мозку, нервів, кісток; це було найвище щастя народження,
народження не з сліпими, а з одвертими, видющими очима душі».
✵ « — А тепер ми попрощаємося.
Чуєте? Я піду в один бік, а ви — в другий. І ніколи ви не повинні шукати мене.
Чуєте! Як вас зовуть?».
✵ « — Щастя — момент. Далі вже
буденщина, пошлість. Я знаю вже. Саме найбільше щастя буде мізерним в
порівнянні з цим».
✵ «Вона тихо пішла, а я сидів, і в
мені з мукою щеміло осиротіле щастя».
✵ Створіть асоціативний кущ «Щастя
в розумінні героя новели». Порівняйте його зі своїм. Зробіть висновки: щастя —
це категорія індивідуальна чи стала?
Відповідь на
проблемне запитання, поставлене на початку уроку: «Що нового новелою «Момент».
вніс Винниченко в розкриття теми любові і щастя?».
У новелі «Момент».
автор поєднує реалістичне змалювання дійсності з філософським підтекстом про
плинність життя, про щастя людини, про мить як часточку вічності.
У творі йдеться про
такий відрізок часу, який, переживши раз, пам’ятатимеш усе життя. В.
Винниченко, розповідаючи про спалах любові в серці головного героя, увагу
акцентує, на відміну від існуючої традиції опису любовних сцен, на зображенні
почуттів і відчуттів, а зовнішні події стають лише тлом, на якому це кохання
розквітає. По-новому зображує Винниченко і поведінку жінки в любовному тандемі:
саме вона виступає ініціатором рішучого кроку — розриву.
Обраний стиль
розповіді допомагає відчути те, що переживав головний герой, а екстремальність
ситуації — момент на межі життя і смерті, — сприйняття юнаком оточуючого
середовища на емоційному рівні роблять читача ніби співучасником події.
Пережитий момент любовного екстазу очищує героїв і збагачує їх новим духовним
досвідом.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал
уроку.
2. Дібрати цитати до
характеристики образу Панни.
3. Завдання творчого
характеру. Про події, які сталися з молодими людьми під час переходу кордону,
ми дізнаємося зі слів головного героя юнака. А як би про це розповіла Панна?
Комментариев нет:
Отправить комментарий