воскресенье, 28 апреля 2024 г.

 

Українська мова 10 – Б клас на 29.04 -30.04.2024

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях

із дієприкметниковими зворотами.

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника. 

Дід  дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин, ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.

                                                                                     (за М.Стельмахом)

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.   

Тiльки тепер дивлюся на свої босi посинiлi ноги, важко зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.

                                                                                     (за М.Стельмахом)

        Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх,  у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника.  Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий;  крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий;   робити, робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.

 

Робота з текстом

            З  поданого тексту  випишіть дієприкметники. Доведіть свій вибір.

       Я замислююсь, а навколо мене починає кружляти видiння казки, її нерозгаданi дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди малого хлопця.  Я стаю нiби меншим, а навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i чорнотiла, туманцем пiдволохачена земля, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи…

     "Так-так-так", — притирається до моєї ноги стара, з перебитим крилом качка.

                                                                                      (за М.Стельмахом)

Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.

Здалеку  поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки бабиним літом, намотаним  на їхні  крила.

Замінити дієприкметниковим зворотом:


Людина,  яка втомилася  від роботи-

Задача, яку розв’язали учні -                                                                                                 

Вірш, який вивчила дівчинка -                                                     

Батьки, які люблять своїх дітей  -                                                      

Земля, яка оживає під промінням сонця 


 

Утворити з кожної пари речень одне реченя, ускладнене дієприкметниковим  зворотом:

А) Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники  загубили серед поля.  

Б) На кисличцi ми побачили осиротiле гніздечко. Гніздечко хтось пiдбив шерстю.

Знайти і назвати дієприкметникові звороти.

I тепер я згадую далеке вечiрнє стависько, потемнiлi в жалобi трави, що завтра стануть сiном, i соняшник вогнища пiд косарським таганком, i пофоркування невидимих мені коней.

Я пiдiйшов до сака, одволоженого росою, у ному звивалися  посiрiлi в'юни.

Я i не можу спокiйно дивитися на вiтряки, вписані в сторiнки хмар i неба.

                                                                                     (за М.Стельмахом)

 1.Записати речення. Знайти і назвати дієприкметникові звороти. Визначити члени речення у 2-х останніх реченнях.

Дорогою  люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, загорненого у кирею , а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi покинути науку.

Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса,  обмерзлі бурульками.  

Я любувався чоботятами, пiднятими  угору.

                                                                                  (за М.Стельмахом)

ПЕРЕХІД ДІЄПРИКМЕТНИКІВ У ПРИКМЕТНИКИ ТА ІМЕННИКИ

Деякі дієприкметники можуть утрачати властивості дієслова (час, вид) і переходити в прикметники. У таких випадках вони вказують на постійну ознаку і не мають при собі залежних слів.

ПОРІВНЯЙТЕ:

ДІЄПРИКМЕТНИКИ

ПРИКМЕТНИКИ

Вихована в сім’ї дитина. Смажена на олії риба.

Вихована людина. Смажена риба.

У прикметники переходять дієприкметники, ужиті в переносному значенні: колючий погляд; розгублена посмішка; втрачений час; зачарований ліс.

Трапляється, що дієприкметники відрізняються від прикметників наголосом: варена — варена; печений — печений; учений — учений; не- зрівняний — незрівнянний.

Утратили ознаки дієприкметника й перейшли у прикметники слова талий [сніг), спілий (кавун), улюблений (твір).

Дієприкметники можуть переходити в іменники.

ДІЄПРИКМЕТНИКИ                  ПРИКМЕТНИКИ

Лежачий плуг іржавіє, ледачий чоловік хворіє.

Учений чоловік переконує словом.

Зневажають не лежачого, а ледачого.

Учений іде, а неук слідом бреде.

Прочитайте. Визначте дієприкметники, що перейшли в прикметники. Поясніть, у чому відмінність між дієприкметником і прикметником.

1. Лежачий камінь у траві лежить. Вода під камінь, кажуть, не біжить. Лежаче в цього каменя життя. Отож лежачі в нього почуття (Є. Гуцало). 2. Не пустись за вітром шляхом битим, бо зів’янеш там пустоцвітом (Я. Яковенко). 3. Ольга Яківна у своєму улюбленому білому кольорі (І. Роздобудько). 4. Чорна посріблена чуприна надавала Романові Станіславовичу шарму й благородства (П. Дідович).

Перепишіть прислів’я.

1. Чужий розум — то вода, кимось наношена. 2. Чужий розум — як наношена вода. 3. Прожитого тобою часу не вернеш, як пролитого молока. 4. Прожитого не вернеш, як пролитого (Народна творчість).

Словосполучення з дієприкметниками і словосполучення з прикметниками запишіть у дві колонки.

Солені огірки, солоні огірки, палюче сонце, палаюче вугілля, печений корж, випечений хліб, незабутні зустрічі, забуті слова.

Прочитайте. Визначте дієприкметники, що перейшли в іменники. Свою думку обґрунтуйте.

1. Вітер Вічний вогонь гойдає. Всіх полеглих ніхто не знає (М. Луків). 2. Загін ішов у Чорний ліс, загін пораненого ніс (П. Воронько). 3. Ікона — символ присутності святих, знак молитви. Вона викликає молитовний настрій у віруючого (В. Сентюрін). 4. Люди часто відкривають відкрите (І. Вільде). 5. Хапаюся за чужий досвід, ніби потопаючий за соломинку (Б. Грищук). 6. З коханою наговорився, що меду наївся (Народна творчість).

Перепишіть. Підкресліть усі члени речення. Визначте дієприкметники, що перейшли в іменники.

1. Вихованості вчися в невихованого (Кримськотатарське прислів'я). 2. В очах закоханого і качка — лебідь (Осетинське прислів’я). 3. Наляканий — наполовину переможений (Китайське прислів’я). 4. Переляканому і корч — ведмідь. 5. Не вчи вченого їсти хліба печеного (Українські прислів'я).

ПОРІВНЯЙТЕ:

Дієслово у формі третьої особи множини

Дієприкметник

Прикметник

плачуть

скриплять

плачучий

скриплячий

плакучий

скрипучий

Перепишіть. Виділені слова підкресліть як частини мови, визначте, якими частинами мови вони є.

1. Немає нічого прихованого, що не відкриється, немає потаємного, що не виявиться (З Біблії). 2. Любили ми поля безмірні і книг незміряні глибини (М. Стельмах). 3. Друзі, розкриймо книги, що кожен із нас полюбив їх, як сонця палаючий вир! (П. Усенко). 4. Бог дав мені співучий голос, щоб менше сліз душа лила (Г. Чубач). 5. Рушник, матір’ю дарований, — то шлях життя вторований. 6. В умілого рибалки і долото рибу ловить. 7. Умілому скрізь місце. 8. Це такий, що з вареного яйця висидить горобця (Народна творчість).

З’ясуйте походження та розкрийте значення кожного з фразеологізмів. Визначте дієприкметники, що перейшли в прикметники.

1. Заборонений плід солодкий .Одним миром мазані. Хома невіруючий.

- Із двома фразеологізмами складіть і запишіть речення.

                    Дієслівні форми на –но, то

Безособові форми на -но, -то (варіанти назви: безособові дієслівні форми на -но, -то, дієслівні форми на -но, -то, присудкові форми на -но, -то) — це незмінювані форми дієслова, що називають дію, виконану невідомою або неназваною особою.

Приклад:

Кімнату пофарбовано в білий колір. Інформацію розповсюджено в ЗМІ. Малюнок виконано олівцем.

Ці форми в односкладних безособових реченнях виступають у ролі головного члена у формі присудка: Я збагнула, що забуття не суджено  мені (Леся Українка).

У таких реченнях немає вказівки на 
виконавця, а зосереджено увагу на результаті дії.

Безособові форми на -но, -то творяться від пасивних дієприкметників на (ий), (ий) за допомогою суфікса -озірваний → зірвано, прочитаний → прочитано, забутий → забуто.

Безособові дієслівні форми на -но, -то вживають у всіх стилях мовлення.

Приклад:

Стороннім вхід заборонено. Палити заборонено. Порядок денний оголошено. Відвідувачів попереджено про заборону фото- та відеозйомки. Ой у полі жито копитами збито.

Зверни увагу!

Дієслівні форми на -но, -то називають дію, виконану кимось невідомим, тому вводити його в речення у формі іменника-істоти чи займенника в орудному відмінку є грубою помилкою.  Тут не може бути питання ким? Низка вітчизняних мовознавців указують на неприродність подібних пасивних синтаксичних конструкцій для сучасної української літературної мови та рекомендують замість них уживати активні з підметом, вираженим іменником у називному відмінку, присудком у формі особового дієслова і додатка у формі знахідного.

ПОРІВНЯЙ 

НЕПРАВИЛЬНО

ПРАВИЛЬНО

Дорогу заасфальтовано робітниками.

Робітники заасфальтували дорогу. Дорогу заасфальтовано.                              

 

Однак у реченнях зі словами на -но, -то можна називати знаряддя дії, до якого ставимо питання не ким?, а чим? Тобто роль додатка виконує іменник-неістота

Дорогу покрито 
асфальтом.

Бажано уникати вживання пасивних дієприкметників у ролі присудка.

ПОРІВНЯЙ

НЕ ВЖИВАЄМО

УЖИВАЄМО

Ця модель авто відкликана з продажу через критичну помилку.                                 

Цю модель авто відкликано з продажу через критичну помилку.                                       

 

У сучасному літературному мовленні вживаються дієслівні форми на -но, -то замість пасивних дієприкметників, коли є потреба наголосити на дії, а не на ознаці.

Приклад:

Запланований обсяг робіт виконаноЗапропоновано дієві шляхи виходу з економічної кризи. Наш відділ реорганізовано.

А в реченні Ми втомлені кількаденним переходом через гори доречно вживати саме пасивний дієприкметник, оскільки акцент на ознаці.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...