Українська
мова 10 – А клас на 03.04
СТИЛІСТИЧНЕ
ВИКОРИСТАННЯ ЯКІСНИХ, ВІДНОСНИХ, ПРИСВІЙНИХ ПРИКМЕТНИКІВ. СЛОВНИК ЕПІТЕТІВ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. СИНОНІМІКА ФОРМ СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ. ПОМИЛКИ У
ВЖИВАННІ ФОРМ СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ
Ступенювання належить до стилістичних ресурсів прикметників і прислівників.
Стилістичний вибір можливий завдяки синонімічним формам означень, виражених
прикметниками в звичайному, вищому й найвищому ступені. Офіційно-діловий та
науковий стилі використовують здебільшого відносні прикметники: надзвичайний і повноважний посол, дипломатичні ранги, вірчі грамоти;
мінеральна сировина, математичний аналіз.
Досить поширені в нехудожніх стилях
складні прикметники, що дають змогу стисло окреслити ознаку поняття: громадсько-політичний діяч, геополітична ситуація, квітконосне стебло.
Проста (синтетична) форма вищого й
найвищого ступеня нейтральна, тобто вживається в усіх стилях мовлення: глибока (глибша, найглибша) криниця — глибокі (глибші, найглибші) знання; приваблива (привабливіша, найпривабливіша) дівчина.
Складена (аналітична) форма має відтінок
книжності, тому вживається (паралельно з простою) в офіційно-діловому та
науковому стилях. Крім ступенів порівняння якісні ознаки створюються й іншими
способами. Нейтральні в офіційно-діловому та науковому стилях, утворення з
префіксами архі-, гіпер-, ультра-, над- тощо в публіцистичних
і особливо в художніх текстах набувають різних емоційно-експресивних відтінків.
Розмовне мовлення і під його впливом красне письменство широко використовують
префікси (пречудовий, прегарний, преглибокий,
пресвітлий), суфікси (величезний, довжелезний, широченний,
страшенний, білісінький), основоскладання (предковічний,
густозелений, червоногарячий) та словоскладання (добрий-добрий, старий-старий, мудрий-премудрий).
Короткі прикметники та нестягнені форми
повних характерні для народної творчості. Часом нестягнені форми правили за
засіб урочистості або інтимізації викладу. Проте навіть у ХІХ столітті такі
форми не переважали над стягненими. У поезії вони вживалися здебільшого з
ритмомелодичних міркувань. З погляду сучасної мови прикметникові форми
типу рідная, великая, сучаснеє, незалежнії у віршах треба
вважати за поетичну вільність, а в прозових текстах — за відхилення від
літературної норми (За О. Пономаревим).
1. Проведіть стилістичний
експеримент. Замініть у поданому тексті складні прикметники простими. Що
змінилося? Зробіть висновок, яку стилістичну роль виконують складні прикметники
в реченнях. Поясніть творення та правопис складних прикметників.
1. Гуцулки погляд чорнокрилий, як птича
тінь, небесна тінь! (М. Вінграновський). 2. Вже сумно вечір
колір свій міняв з багряного на сизо-фіалковий (П. Тичина). 3. У 1912 році [у Вовчанську] було створено історико-археологічний музей
(І. Захаров). 4. Учені почали досліджувати
біоелектричні струми мозку (В. Мазенцов).
2. Розкрийте дужки,
вибираючи одну з синонімічних форм вищого або найвищого ступенів порівняння
прикметників чи їх синонімічну заміну. Вмотивуйте свій вибір.
1. Ліс — чудовий біологічний (повітряний фільтр,
фільтр повітря). 2. (Середньовікові ліси, ліси середнього віку) виявляються (найпродуктивнішими, продуктивнішими за всі) зеленими (повітряними фабриками, фабриками повітря) (З журналу). 3. Краще, Марфушо,
заглядати собі в душу (найглибш, якнайглибш) і (найпрозоріш, якнайпрозоріш) тоді, коли ще зможеш дивитися в неї, не
червоніючи (М. Кропивницький). 4. По тих розмовах
Підпара ставав ще (похмурішим, більш похмурим) (М. Коцюбинський). 5. Гірські гуси із Центральної Азії здійснюють переліт над вершинами
Гімалаїв — (вищих за всі, найбільш високих, найвищих) гірських хребтів у
світі, направляючись до своїх зимівель у Північній Індії та Бірмі (З енциклопедії).
3. Доберіть до поданих
слів іменники. Складіть з новоутвореними словосполученнями речення. До якого
стилю належить ця лексика?
Бюджетний, дипломатичний, геополітичний,
теплоізоляційний, електромагнітний, закордонний, повноважний, пріоритетний,
приватний.
► За словником з’ясуйте значення
незрозумілих слів.
4. Прочитайте текст,
вставляючи замість крапок потрібні прикметники-епітети. Скористайтеся словником
епітетів.
...осінь стоїть над Осокорами, розкинувши
високо над землею ... небесне шатро. По садах загуляли ... падолисти, та ще ...
павутиння літає в повітрі, снує свою ... пряжу над перелазами. Стоїть ... пора
бабиного літа, дні такі ласкаві, оповиті ... мереживом, ... смутком, ...
ячанням журавлів, що відлітають у вирій.
► Порівняйте власний твір з оригіналом.
Жовтогаряча осінь стоїть над Осокорами,
розкинувши високо над землею блакитне небесне шатро. По садах загуляли золоті
падолисти, та ще срібне павутиння літає в повітрі, снує свою дивну пряжу над
перелазами. Стоїть лагідна пора бабиного літа, останні сонячні дні такі
ласкаві, оповиті сріблястим мереживом, мрійним смутком, прощальним ячанням
журавлів, що відлітають у вирій (І. Цюпа).
5. Розгляньте таблицю «Помилки у вживанні форм ступенів порівняння». Коротко
охарактеризуйте найпоширеніші помилки, які виникають при творенні ступенів
порівняння якісних прикметників.
Помилки у вживанні форм
ступенів порівняння
1. Поєднання вищого ступеня прикметника з
родовим відмінком іменника без прийменника (він дужчий тебе, яблуня
вище груші).
2. Вживання вищого ступеня з
відносно-питальним займенником чим (я спокійніший, чим ти).
3. Змішування простої і складеної форми
ступенювання: більш легший, найбільш легший.
4. Вживання слова самий для передачі
найвищого ступеня порівняння: самий гарний.
5. Неправильне узгодження простої форми
вищого ступеня: Мій брат вище, ніж ти. У цьому реченні
потрібно вжити форму вищий, оскільки проста форма вищого ступеня повинна
узгоджуватися з іменником у роді, числі та відмінку.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відредагуйте речення.
1. Марія молодше мене на два роки. 2. Який
метод, на вашу думку, найбільш ефективніший? 3. Фірма доставляє вантажі у самі
найкоротші строки. 4. Відділ має більш великий досвід роботи у цій галузі. 5.
Текст телефонограми має бути не більше 50 слів. 6. Більш цікавішої книжки годі
й шукати (З посібника).
Комментариев нет:
Отправить комментарий