среда, 19 апреля 2023 г.

 

                  Українська мова на 21.04  10 – А клас

                       Доконаний і недоконаний вид дієслова

 Лінгвістична розминка

       Не можна ходити порідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. В народу немає скарбу більшого, як його мова. І коли є загроза хоч дещицю втрати з того скарбу, нас проймає тривога. 

      Слова- це ті ж зерна, що впали в родючу землю, це хліб наш насущний, без якого немислиме саме життя. 

      Слова- це крила ластівки, вона їх не почує, але без них не може злетіти. 

      Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила. Любімо рідну мову, бережімо і плекаймо її, як сестру, як матір, як власних дітей. 

Бесіда ( компетентність особистісного самовдосконалення):  

     1.У чому основна думка прослуханого тексту?

    2.Що можна зробити за допомогою слова? 

    3.Яку роль відіграє слово у житті людини?   

   Вправа «Незакінчене речення» ( компетенція саморозвитку):

-         дієслово- це…

-         основні види дієслова-це…

-         дієслово має такі основні морфологічні ознаки…

-         в реченні дієслово виступає…

Перепишіть, розкрийте дужки, поставивши дієслова у потрібній формі  

    Слово (народитися) в праці, як пісня. Всі слова народженні діянням, трудом. Тому мова (бути) кістю, мускулом, нервом, тілом фактів…

     Завдяки слову ми ( розуміти) одне одного, за допомогою мови (творитися) великі дива на землі. Без слова (не бути б ) ні літературі, ані пісні. (Відібрати) у людини мову, і вона ( здичавіти). 

Проблемне завдання ( спостереження з елементами аналізу)  

Списати пари дієслів, визначити, чим відрізняються в кожній парі дієслова.

    Вчити - вивчити

    Розвивати - розвинути

    Плекати - виплекати

    Говорити - сказати

    Виписати - виписувати 

Вид - специфічна ознака всіх форм дієслова, вказує на характер перебігу дії в часі. Дієслова недоконаного виду вказують на незавершену, не обмежену і часі дію, без вказівки на її результат і відповідають на питання  що робити?

Дієслова доконаного виду називають завершену, обмежену в часі дію та відповідають на питання що зробити? 

       Способи утворення видових пар форм дієслів доконаного

                                             та недоконаного виду  

Способи

Приклади

 

1.     Додавання та відкидання префіксів             

           писати - написати

2.     Додавання та відкидання  суфіксів            

            виписати - виписувати

3.     Зміна наголосу                               

           скликати - скликати

4.     Чергування звуків                           

           називати - назвати

5.     Різні основи                                     

           брати - взяти 

 

  Граматичний ланцюжок»   Виписати з поданого вірша усі дієслова  . Дібрати можливі видові пари

      І мови рідної річки

      Злились в одне широке море:

      Дзвенять по- рідному пташки,

      І степ по- рідному говорить!

                          

                                      Поглянеш в поле на жита:

                                      Цвітуть в житах волошки сині,

                                      І в небі квітка золота!

                                      І небо- прапор України! 

 «Лексичний калейдоскоп». Пояснити значення фразеологізмів, замінивши їх відповідним дієсловом. Вказати вид дієслова  

     Одібрало мову

     Як води в рот набрати

     Теревені правити

     Кидати слова на вітер

     Ловити на слові

     Вашими вустами мед пити 

 «Острів мовних скарбів»  Побудувати вислови, вибравши правильну послідовність

 1. Той, хто зневажливо ставиться до                     А.  ніколи не можуть

   рідної мови…                                                               схвилювати світ

 2. Слово-зброя.Як усяку зброю…                        Б. коли вона погано вислов-

                                                                                      лена

3.Не можна ходити по рідній землі…                  В. не може викликати 

                                                                                     поваги інших                                                                        

 4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація             Г. не чаруючись виплека-

                                                                                    ною у віках рідною 

                                                                                     мовою 

 5.Чудова думка втрачає цінність…                    Д. його треба чистити і 

                                                                                    доглядати 

 «Я- редактор»(компетентність саморозвитку й самоосвіти)  

В одній з своїх поезій М.Рильський писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову…» Сьогодні ми спробуємо зробити чистішою нашу мову, усунувши лексичні помилки.

    Виключення з правил

    Відкрити підручник

    Сказати лишнє

    Приймати участь

    Вірна відповідь

    Любе питання    

Домашнє завдання  

       Виписати прислів’я  про роль слова

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...