Українська мова 10-Б клас
на 06.09.2023
Мовний «суржик»,
його причини. Проблеми екології української мови
Згадаємо вислів видатного
українського педагога Василя Сухомлинського: «Слово – найтонше доторкання до серця, - воно може стати і ніжною
запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і
розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово має радість, нерозумне і зле,
необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити,
поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити…» Пам’ятаймо
про це і в навчанні, і в роботі, і в побуті, і будемо вчитися володіти добрим
професійним словом.
Мовлення
людини – це своєрідна візитна картка, це свідчення рівня освіченості людини, її
культури, а разом із тим, через сукупну мовленнєву практику мовців – це і
показник культури суспільства.
Чи знаєш ти, що… Експериментально доведено: грубе
слово як негативний подразник діє кілька секунд, але реакція на нього триває
декілька годин і навіть днів. Як наслідок – порушення нервової та
серцево-судинної діяльності людини, її хвороба, а іноді й смерть.
У сучасній мовній практиці під впливом російської мови дуже активізувався
прислівник вірно у значенні «правильно». І тому чуємо й читаємо переважно: вірно
сказав, вірно розв’язав, вірно відповів. Літературна норма другої половини XX
ст. розрізняє вживання слів вірно і правильно. Нормативна
сполучуваність вірно любити, а в згаданих вище прикладах треба
вживати прислівники правильно, слушно, справедливо.
Наприклад: правильно пояснив, слушно зауважив, справедливо довів,
правильно розв’язав.
2.
Рольова гра «У
транспорті»
Жінка. Мужчина, ви виходите на слідуючій остановці?
Чоловік. Виходжу на
наступній зупинці, шановна. Прикметника «слідуючий» в українській мові немає.
Це російське слово.
Жінка. Як хочу, так і
говорю. Як вам непонятно,
відійдіть в сторону.
Чоловік. Відійти вбік, не
можу, бо тут тісно. Мені не «понятно», мені зрозуміло,
що свою мову треба шанувати і знати, а не спілкуватися суржиком...
Жінка. Мужчина, ну що ви
обзиваєтесь! Ніякий я не суржик, я такий пасажир, як оце ви...
Чоловік. Суржик – це не лайка. Це наша біда. Узагалі-то суржик – це змішане борошно з різних видів зерна. А от мовний
суржик –
то поєднання чи перемішування слів чи форм двох різних
мов.
Жінка. Не розстроюйтеся
так. Я старатимусь. Ви на слідуючій виходите ілі нєт?
3.
Створення асоціативного ряду
Які асоціації викликає у вас слово «суржик»?
– Отже,
панове, що ж таке цей суржик? Чи має він право на існування?
Нині культура і
мова виявилися об´єднаними в царині духовних вартостей кожної людини і всього
суспільства. Мабуть, ніхто не буде заперечувати, що через низьку культуру мови
виявляються виразні ознаки бездуховності. Ніхто ніколи не
питав, чи має суржик право на існування. Існує собі та й існує. Не можна ж заборонити дощ і сніг. Так і це. Але взяти парасолю від того дощу ми
повинні Його можна використовувати хіба що як характерну ознаку якогось героя.
Література повинна поширювати живу українську літературну мову!
Суржик є містком від російської до української мови. В
Україні це явище природне, це наслідок панування Росії над Україною
впродовж 370 років. Це данина панівній мові й водночас внутрішня потреба
зберегти своє.
Суржик – це штучне явище. Нанесене нашими ворогами, нашою
некритичністю до мови, нашою безхребетністю, незнанням своєї історії, байдужістю
до того всього, а найперше –
до своєї мови. Це все тому, що
ми довгий час не мали своєї держави.
Можна
провести
аналогію з культурною травою і бур'яном: бур'ян сильніший, а слабшу культуру
треба захищати через виполювання бур'яну.
Мову і слова не можна довільно
вибирати. Мова має внутрішню сутність, пов'язану зі своєю землею. Коли людина
говорить чужою мовою, то багато з цих містичних речей втрачається. Суржиком
говорять, коли почувають неповницінність. Людина, яка себе поважає, не
відмовиться від рідної мови. Чому люди, які щонайменше десять років у школі
вивчають рідну мову, все одно лишаються носіями суржику? Не довчилися. То по-перше. По-друге:
байдужіло своєї мови, некритичні до себе, не стежать за своєю мовою, не вчаться
своєї мови з доброї літератури, з класики. Це свідчить про неохайність,
бідність їхнього знання, та й усе! Просто гидко слухати, як мову калічать!
Людина зовсім не дбає про мову, їй це байдуже. З
тієї байдужості і народжується суржик.
Культура мовлення суспільства – це чи не найяскравіший показник стану його
моральності, духовності, культури взагалі. Словесний бруд, що заполонив
мовлення наших співгромадян, мовленнєвий примітивізм, вульгарщина – тривожні симптоми духовного нездоров´я народу.
Порада: учіться
слухати себе та інших з погляду нормативності. Будьте вдячними тому, хто
виправляє ваші мовленнєві помилки. Свої ж зауваження, поради та рекомендації
іншим робіть тактовно, делікатно.
I.
Домашня завдання
–
Запишіть
висловлювання видатних людей, які можуть стати для вас життєвими орієнтирами.
– Зредагуйте речення
–
Навчання
в нашій школі начинається в дев’ять годин. Хватить уже говорити, давайте працювати.
Я кожен день обідаю в шкільній столовій. Не встиг я розгорнути шпору, а вчитель
вже вималював мені пару. Одінь шапку,
бо надворі зимно, тай видиш, сніг
починає падати. Ми з другом дискутували, але все-таки прийшли до
консенсусу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий