Українська література 10 – А клас на 09.05
Збірка «Сонячні кларнети». - подія європейського масштабу.
Після виходу у світ першої — дебютної —
збірки поезій Тичини «Сонячні кларнети». його почали називати князем поетів.
Книга вразила сучасників письменника незвичайним небесним звучанням,
неповторною ритмікою і оригінальною образністю. Кожен рядок збірки
підтверджував, що в українську літературу прийшов геніальний поет.
Сучасний літературознавець С. Гальченко
переконано стверджує: «Творча особистість Павла Григоровича Тичини була
багатогранною і складною. Він належав до тих великих талантів, які, за словами
самого поета, не «замикаються в магічні кола». а дослухаються до голосу
людства. його поетичні твори в перші по- революційні роки викликали не тільки
захоплення, але й заздрість і навіть озлобленість деяких читачів та соратників
по перу». Дійсно, рання творчість Тичини — унікальне явище в історії
національної культури, подія європейського масштабу. І сьогодні ми ознайомимося
із кращими зразками його ранньої поезії, спробуємо відчути її серцем і осягнути
розумом, переконатися у її неординарності і полюбити.
В усіх довідниках та енциклопедіях
читаємо: «Сонячні кларнети». А в Пісках, на батьківщині поета, зберігається
раритетна тоненька книжечка з пишним соняхом на обкладинці і назвою — «Соняшні
кларнети».
«Сонячні кларнети». — перша збірка
поетичних творів Павла Тичини. Вийшла вона в Києві в приватному кооперативно-видавничому
товаристві «Сяйво». наприкінці 1918 року тиражем 1000 примірників. До неї
ввійшли оригінальні твори (всього 29), що друкувалися в періодиці у 1914-1918
роках; деякі твори, які ніде не друкувалися до появи в збірці («Не Зевс, не
Пан…». «Цвіт в моєму серці». «Подивилась ясно…». «Світає…». «Туман». і «Вітер».
із циклу «Енгармонійне». «У собор. І — ІІ». «Пастелі». «На стрімчастих скелях».
«По хліб ішла дитина…». «Скорбна мати. І — IV». «По блакитному степу». «Війна.
І — ІІ». та переспів вірша французького поета Анатоля Ле Браза «Колискова».
Поезії, які увійшли до збірки, умовно
можна поділити на три тематичні групи.
До першої належить лірика з пейзажними і
любовними мотивами. («Гаї шумлять». «О, панно Інно…». «Сонце». та ін.). Для них
характерна образність та відображення розуміння законів природи.
До другої групи відносяться вірші, у яких
розповідається про горе, яке принесла народу Перша світова війна («Хтось гладив
ниви». «Іще пташки…».. У цих поезіях засуджується жорстокість і насильство.
Поет майстерно передає найтонші настрої і почуття.
Третя група тематично поєднується з другою
— це розповідь про революційні події та їхні наслідки для України. Письменник
із позицій власного розуміння добра і зла, справедливості й народної моралі
осмислює, що несе революція українському народові («Одчиняйте двері». «По
блакитному степу». та ін.).
Збірка П. Тичини «Сонячні кларнети».
відкрила низку «світлоносних книг». стала новим словом в українській
літературі. В. Стус так охарактеризував її: «У світі «Сонячних кларнетів».
людину було возвеличено в космічному масштабі, там існувала гармонія людини і
всесвіту». Образ сонячних кларнетів виступає символом і вічно юної природи, і
втіленням прагнень до всього сонячного, радісного. Поет висловлює мрію про
щасливе життя. його не полишала віра в прекрасне й світле навіть тоді, коли він
бачив людське нещастя).
У 1920 році в київському видавництві
«Друкарь». вийшло друге видання «Сонячних кларнетів». Письменник хотів включити
до нього нові твори, але задуму не здійснив, поповнивши видання лише творами
«О, панно Інно…». «Світає…». «А я у гай ходила…». «Хор лісових дзвіночків».
(уривок із поеми) та «Зелена неділя». Художнє оформлення здійснив Олександр
Лозинський.
Третє видання, Берлін — Київ, побачило
світ у 1922 році. Художник — Роберт Лісовський.
Четверте видання вийшло без доповнень і
налічувало п’ять тисяч екземплярів, вийшло воно у 1925 році у Харкові в
Державному видавництві України. Із книги було вилучено твори «Зелена неділя».
та «Війна. І — ІІ». Художник не встановлений.
Говорячи про особливість поетичної
творчості Тичини, Максим Рильський відзначав, що найкраща характеристика її — у
виразі «музична ріка». що «Тичина і пісня — брат і сестра». що коли багатьох
поетів називаємо за трафаретом «співцями». то для Павла Григоровича слово
«співець». — найприродніший епітет. Переконатися в цьому нам допоможе робота
над ідейно-художнім змістом ранніх віршів поета, які ввійшли до першої його
збірки «Сонячні кларнети».
Сьогодні ми маємо можливість порівняти пейзаж
у різних видах мистецтва: у живописі, у музиці й у художньому творі; пейзаж,
створений за допомогою фарб, нот і за допомогою слова. Художник А. Куїнджі
створив картини, на яких зобразив захід сонця, а композитор Л. Дичко поклала на
музику цикл П. Тичини «Пастелі». який уперше виконала співачка Л. Кнорозок 6
березня 1972 року в залі Спілки композиторів України. З цим твором Л. Дичко і
співачка Е. Акритова завітали до Павла Тичини додому, аби його виконати і
почути враження поета. Він послухав оригінальний опус, оцінив схвально, але
сказав, що ця музика для нього надто складна.
Скласти тематичний
словниковий диктант «Людина і природа». (іменники), навіяний поезіями П. Тичини
Наприклад: буяння, споглядання, краса,
спокій, багатство, різноманітність, пейзаж, дбайливість, бережливість, спокій…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити матеріал уроку.
Вивчити вірш з збірки «Сонячні кларнети» напам`ять ( на вибір).
Комментариев нет:
Отправить комментарий