среда, 17 мая 2023 г.

 

Українська мова 10 – А клас на 18.05

 Ступені порівняння прислівників.

Не одцурайсь, мій сину, мови.

                                                                    У тебе іншої нема.

                                 Т.Шевченко                                                                                       

Не випадково епіграфом нашого уроку будуть слова Шевченка…

Поет закликає нас і сьогодні шанувати і берегти рідну мову. Ці слова будуть супроводжувати вас протягом  усього уроку.

·         Давайте зберемо все необхідне для роботи: увагу, знання, набуті на попередніх уроках,  посміхнемось  і почнемо працювати.

   Від того, наскільки вільно і правильно ми володіємо мовою, залежить  те, як нас розуміють інші. 

    Ми часто говоримо один одному: бажаю тобі добра і щастя. Це не тільки вияв ввічливості. У цих словах ми виявляємо свою людську сутність.  (В.Сухомлинський)

 

-Виписати словосполучення із прислівниками, позначити головне слово та питання, на яке відповідає прислівник. Визначити розряд прислівників за значенням.

Прийти ввечері, відчинене вікно, написаний своєчасно, говорити по-англійськи, чудовий краєвид, чудово оформлений, зробити наперекір, зробити шпаківню, зручно сісти, сісти в класі.

- «Асоціативний ряд»

Як жив і творив Шевченко? (бідно, складно, важко, нелегко, сильно, гостро, правдиво, швидко, щиро, по-українськи

         Як треба нам зараз працювати на уроці? (наполегливо, швидко, продуктивно, уважно, активно)

 

• Бесіда

Чи зустрічалися ми раніше із ступенями порівняння під час вивчення інших частин мови? (прикметник)

Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння? (тільки якісні)

Які ступені порівняння ви знаєте? (вищий ступінь, проста і складена форма, і найвищий ступінь порівняння)

 Отже, як і прикметники, можуть утворювати вищий і найвищий ступені порівняння якісні прислівники. Давайте прослідкуємо, як утворюються ступені порівняння прислівників.


  ( Не утворюються ступені порівняння від прислівників із суфіксами –еньк, -есеньк,  із префіксом за- (забагато)

 

При творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси  -к-,  -ок-  перед суфіксом  -ш-                 (швидко – швидше,  широко – ширше )                                                                            

   В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:

1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);

2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);

3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче);

4) [с] + [ш] → [шч] (високо – вище)  

  Деякі прислівники  творять вищий ступінь від інших основ. Наприклад, погано – гірше, багато – більше.  


- Записати речення, визначити в ньому прислівник. Утворити ступені порівняння (робота з коментуванням).

Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі.  А ще гірше – спати, спати і спати на волі.              («Минають дні, минають ночі»)

 

Поетична хвилинка

Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в Бога…

Уже покликали до паю,

А я собі у бур'яні

Молюся Богу… І не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

                               Т.Шевченко


-
   Випишіть лише ті прислівники, які мають форми  ступенів порівняння. Визначте усно ступінь порівняння.

     Близько, складніше, вище,  струнко, мужньо, довше,  чудово, найдовше,  високо,  веселіше,   найсмачніше, щедро, якнайглибше,   щонайтемніше, самовпевнено, найгостріше,  обережно.

 Творчий диктант.

    Утворити просту і складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння.

   І варіант -      швидко, низько.

  ІІ варіант -   глибоко, високо.

  Скласти речення з утвореними прислівниками.

Ігрове завдання «Добери антонім»

До поданих прислівників дібрати слова-антоніми й утворити від них просту і складену форми вищого ступеня порівняння.

 

Пасивно, далеко, вузько, гарно, тихо, легко.

.

Необхідно розрізняти прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння й однозвучні форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників середнього роду в називному відмінку однини.

 

Порівняймо:

          Прислівник                                                         

 звучать як? — найщиріше. Прислівник прилягає до дієслова  

               Прикметник

слово яке? — найщиріше)     Прикметник узгоджується  з  іменником

 

6.  Гра «Пригадай»

Назвіть прислів’я чи приказки, у яких були б  прислівники вищого чи найвищого ступеня порівняння.

«Творча доріжка  зі скарбнички мудрих думок»

Знайти прислівники і визначити ступінь порівняння.

1.     Пущене поміж люди слово проростає швидше, ніж будь-яке насіння.

2.     Правдою важче жити, як брехнею.

3.     Глибше кинеш якір – човен міцніше стоятиме.    

1) Переписати прислів’я, від поданих у дужках слів утворюючи прислівники найвищого ступеня порівняння.

 Перші кроки даються (тяжко). Доброму навчитися (важко).  (Швидко) сльоза висихає. У голоти (багато) роботи. (Легко) бити того, хто не борониться.

                                                                                        Народна творчість

     Домашнє  завдання

     Опрацювати теоретичний матеріал в підручнику ст..200, впр.578       

   

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...