четверг, 11 мая 2023 г.

 

Українська мова 10 – А клас на 12.05

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях

із дієприкметниковими зворотами.

 

1.Орфографічна хвилинка

Прид..витися, в..чірній, вер..(е)дувати, ст...пи, зб..р..жу, скр..(и)піти, м..ткий,     ст..мніти,  вер..(е)ск,    розтр..вожити,   пш..ниця,    нав..(и)сати,  ан..кдот, в..ло-с..пед,  тр..вожний,   нав..(и)сати,  кл..йкий.

Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву – прочитаєте  перше слово теми сьогоднішнього уроку.

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника. 

Дід  дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин, ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

Тiльки тепер дивлюся на свої босi посинiлi ноги, важко зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

        Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх,  у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника.  Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого уроку.

Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий;  крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий;   робити, робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.

            З  поданого тексту  випишіть дієприкметники. Доведіть свій вибір.

       Я замислююсь, а навколо мене починає кружляти видiння казки, її нерозгаданi дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди малого хлопця.  Я стаю нiби меншим, а навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i чорнотiла, туманцем пiдволохачена земля, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи…

     "Так-так-так", — притирається до моєї ноги стара, з перебитим крилом качка.

                                                                                                          (за М.Стельмахом)

Спостереження над мовним матеріалом.


Яка то була втiха поглянути переможцем на заснiжене село.

 За столом я знову бачу мамине обличчя, схилене до вузликiв.


- У якому реченні дієприкметник вживається самостійно, а в якому із залежними від нього словами? Зверніть увагу на розділові знаки та зробіть висновок.

 Робота з підручником. С. 191.

1. Письмове виконання вправи 546.

2. Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.

Здалеку  поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки бабиним літом, намотаним  на їхні  крила.

3. Замінити дієприкметниковим зворотом:


Людина,  яка втомилася  від роботи-

 Вірш, який вивчила дівчинка -                                                     

Батьки, які люблять своїх дітей  -                                                      

Земля, яка оживає під промінням сонця 


 

1.Записати речення. Знайти і назвати дієприкметникові звороти. Визначити члени речення у 2-х останніх реченнях.

Дорогою  люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, загорненого у кирею , а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi покинути науку.

Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса,  обмерзлі бурульками.  

Я любувався чоботятами, пiднятими  угору.

                                                                                                       (за М.Стельмахом) Домашнє завдання:

Вивчити правила за підручником с. 77, впр.553.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...