Українська мова 10 – А клас на 12.05
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в
реченнях
із дієприкметниковими зворотами.
1.Орфографічна хвилинка
Прид..витися, в..чірній, вер..(е)дувати, ст...пи, зб..р..жу, скр..(и)піти, м..ткий,
ст..мніти, вер..(е)ск, розтр..вожити, пш..ниця, нав..(и)сати, ан..кдот,
в..ло-с..пед, тр..вожний, нав..(и)сати, кл..йкий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву –
прочитаєте перше слово теми
сьогоднішнього уроку.
З речення
випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.
Дід дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин,
ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.
(за М.Стельмахом)
Тiльки тепер дивлюся на свої
босi посинiлi ноги, важко
зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.
(за М.Стельмахом)
Серед спільнокореневих слів виберіть
дієприкметники, випишіть їх, у
одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника. Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть
першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого
уроку.
Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити,
вишитий; крила, крилатий, окрилений;
битва, битися, розбитий; робити,
робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.
З
поданого тексту випишіть
дієприкметники. Доведіть свій вибір.
Я
замислююсь, а навколо мене починає кружляти видiння казки, її нерозгаданi
дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди
малого хлопця. Я стаю нiби меншим, а
навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i чорнотiла, туманцем
пiдволохачена земля, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи…
"Так-так-так", — притирається до моєї ноги стара, з перебитим
крилом качка.
(за
М.Стельмахом)
Спостереження над мовним матеріалом.
Яка то була втiха поглянути переможцем на заснiжене
село.
За столом я знову
бачу мамине обличчя, схилене до вузликiв.
- У якому реченні дієприкметник вживається самостійно, а
в якому із залежними від нього словами? Зверніть увагу на розділові знаки та
зробіть висновок.
Робота з підручником. С. 191.
1. Письмове виконання вправи 546.
2. Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.
Здалеку поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки
бабиним літом, намотаним на їхні крила.
3. Замінити
дієприкметниковим зворотом:
Людина, яка
втомилася від роботи-
Вірш, який вивчила дівчинка -
Батьки, які люблять своїх дітей -
Земля, яка оживає під промінням сонця –
1.Записати речення. Знайти і назвати дієприкметникові
звороти. Визначити члени речення у 2-х останніх реченнях.
Дорогою люди дивувались, що Панас на руках несе в
школу сина, загорненого у
кирею ,
а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi
покинути науку.
Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса, обмерзлі
бурульками.
Я любувався чоботятами, пiднятими угору.
(за М.Стельмахом) Домашнє завдання:
Вивчити правила
за підручником с. 77, впр.553.
Комментариев нет:
Отправить комментарий