воскресенье, 14 мая 2023 г.

 

Українська мова 10 – А клас на 15.05

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Вид і час дієприслівників.

Дієприслівник — це особлива незмінювана форма дієслова, що означає додаткову дію або стан, відповідає на питання що роблячи? що зробивши? і пояснює основне дієслово. Левко підійшов до своїх молодих колег, посміхаючись і трохи похитуючись на куцих ногах. (В. Підмогильний) — основну дію виражено особовою формою дієслова підійшов, а додаткові дії — незмінними формами посміхаючись і похитуючись. Дієприслівники посміхаючись і похитуючись пояснюють основне дієслово:

Дія, названа основним дієсловом і пояснена дієприслівником, виконується однією особою: читаючи, виписує; слухаючи, запам’ятовує.

2)    Ознаки дієслова, притаманні дієприслівнику.

Подібно до дієслова дієприслівник зберігає значення виду: доконаний (побачивши), недоконаний (беручи) і перехідності / неперехідності: перехідний (читаючи), неперехідний (ідучи).

Як і дієслово, дієприслівник може мати залежні слова (іменники, займенники, прислівники): зустрічаючи гостя, захищаючи мене, біжучи швидко.

3)    Ознаки прислівника, притаманні дієприслівнику.

До прислівникових ознак дієприслівника належать незмінюваність і синтаксична роль обставин:

4)    Вид дієприслівника.

Дієприслівник зберігає вид того дієслова, від якого він утворений: йти (що робити?) — йдучи (що роблячи?) — недоконаний; прийти (що зробити?) — прийшовши (що зробивши?) — доконаний.

5)    Стилістичні особливості дієприслівника.

Характерною особливістю дієприслівника є те, що він рідко вживається в розмовно-побутовому стилі, натомість є органічною складовою інших стилів мовлення. Особливо важливу роль дієприслівник відіграє в художньому стилі, де він сприяє кращому зображенню дії, робить мову багатшою і яскравішою.

Використання дієприслівників у діловому мовленні дає можливість грамотно використовувати мовні засоби і точно висловлювати думки.

2.      Робота з підручником.

1)    Опрацювання теоретичного матеріалу

2)    Виконання вправи 554, 555

З поданих форм дієслова запишіть дієприслівники, визначте вид кожного.

Розмовляючи, підбадьорений, одягнуто, схиляючись, натомлено, збираючись, бажаючи, відірвати, відірваний, відірвавшись, молодіти, молодіючий, молодіючи, умивати, умито, умивши, умившись, розказати, розказано, розказуючи.

Запишіть прислів’я, вставляючи пропущені літери, розкриваючи дужки.

Підкресліть дієприслівники, визначте їх синтаксичну роль.

Не сп..тавши броду, (не)лізь у воду. Не нах..лившись, з кр..ниці води (не)нап’єш..ся. Не навчивши в п..люшках, (не)навчиш.. і в подушках. М..ясом хвал..т..ся, юшки не ївши. (Не)скуби, не..повивши.

  

Творче конструювання.

Утворіть від поданих у дужках дієслів дієприслівники й запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Поясніть прислів’я.

Не спечеш калачі, (лежати) на печі. Учись, на інших (дивитись). Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. (Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). (Нюхати), не наситишся. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. (Нар. творч.)

Домашнє завдання

1)    Вивчити теоретичний матеріал ст..194

2)    Виконати вправу 563

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...