Українська література 11 – Аклас на 15.01.2024
ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО. ТВОРЧА БІОГРАФІЯ
МИТЦЯ. ОБРАЗ УКРАЇНИ,
ГРОМАДЯНСЬКИЙ ВИБІР ПОЕТА. «ЗАДИВЛЯЮСЬ
У ТВОЇ ЗІНИЦІ...», «Я...»
Коротко
про письменника.
8 січня 1935 |
Василь Андрійович Симоненко
народився в с. Біївці Лубенського р-ну на Полтавщині. Ріс без батька, мати
працювала в колгоспі. |
1942 - 1952 |
Майбутній поет навчався в школі: 4 класи - у Біївцях (1942-1946), решта - у сусідніх
селах Єньківцях (1946-1947) і Тарандинцях (1947-1952). |
1952 |
Закінчив із золотою медаллю середню школу в Тарандинцях, вступив на
факультет журналістики Київського університету імені Т. Шевченка. Брав участь
у літературній студії імені Василя Чумака (СІЧ). |
1957 |
Закінчив факультет журналістики Київського університету. |
1957- 1960 |
Працював у газеті «Черкаська правда». |
1960-1963 |
У газеті «Молодь Черкащини», власним кореспондентом «Робітничої
газети», а також займався літературною творчістю. |
1962 |
Василь Симоненко став членом СПУ. Він планував вступати до аспірантури
Інституту літератури АН УРСР, вийшла єдина його прижиттєва збірка «Тиша і
грім». |
Середина 1962 |
Поета жорстоко побили працівники міліції залізничної станції ім. Т.
Шевченка (м. Сміла). У зв'язку з тим, що влада всіляко боролась з Василем
Симоненком, можна зробити висновок, що це побиття не було випадковим. |
1963 |
Казка «Цар Плаксій і Лоскотон» |
13 грудня 1963 |
Поет помер у черкаській лікарні (за офіційною версією, від раку),
похований у Черкасах. |
1964 |
Вийшла посмертна збірка «Земне тяжіння» (книгу було висунуто на
здобуття Державної премії УРСР ім. Т.Г. Шевченка 1965 року (посмертно). |
1981 |
З'явилася книга вибраного «Лебеді материнства» з передмовою Олеся
Гончара. |
17 листопада 2010 |
У місті Черкасах на вулиці Фрунзе, біля палацу одружень (історичний
Будинок Щербини), був відкритий пам'ятник поетові. Автор монумента -
Владислав Димйон. |
Василь Симоненко належить до покоління
«шістдесятників». Він прагнув осмислити життя, звернутися до духовного світу
особистості та історії рідного народу. Він постає перед сучасним читачем
виразником народної совісті, правди, надії й віри. Силою свого поетичного
таланту, даром образного узагальнення поет підніс життя звичайних людей до
рівня загальнолюдських ідеалів і проблем, долучив до духовних здобутків
світової культури. Реалізував себе як поет, прозаїк, казкар.
Домінанти творчості:
постійна увага до звичайної людини, її тривог і проблем, до
буденного життя;
протест проти безглуздя епохи
і порожнечі людського існування, сповненого гучних гасел або брехні чи
замовчування влади;
позиція: кожна особистість
становить собою окремий космос, самоцінний за своєю сутністю, народ – безліч
неповторних індивідуальностей;
утвердження національної
гідності окремої людини, усього народу;
контраст між переможними
звітами влади і виснажливими буднями сільських трудівників;
підняття проблеми історичної
пам’яті;
глибокий патріотизм, синівська відданість;
сатирична спрямованість казок;
інтимна лірика - через
дослідження філософії почуттів, від романтичного захоплення до гіркого
розчарування; сповнена глибини й вогню щирих почуттів, певного юнацького
максималізму, життєстверджувальної енергії.
Ліричний герой:
романтичний і закоханий юнак;
зріла людина з великим
життєвим досвідом, здатна до філософських роздумів.
В.Симоненко «Задивляюсь у твої зіниці..»
У поетичній спадщині
В. Симоненка чимало віршів адресовано Батьківщині.
З любов’ю сина і пристрастю
справжнього патріота В. Симоненко говорить у поезії «Задивляюсь у твої
зіниці...» про Україну. Тема вічна, але автор знайшов свої, симоненківські
інтонації - прості, щирі й водночас піднесені. За формою - це звернення сина до
матері - України, для якої автор знаходить найтепліші слова: «мамо горда і
вродлива», «нене», «ти моя молитва», «розлука вікова».
Поет інтимізує розмову з читачем,
свої думки і почуття розкриває максимально відверто. Як з матір’ю, він прагне
залишитись з Україною на самоті, щоб сповідуватись перед нею у найпотаємніших
помислах і тривогах. В. Симоненко говорить і про те, що Вітчизна - сенс його
існування на землі.
Ліричний герой бачить в очах матері -
України «червоні блискавиці революцій, бунтів і повстань», буремне минуле, коли
українцям випадало обороняти свою рідну землю від зовнішніх і внутрішніх
ворогів. На думку поета, і сьогодні «громотить над світом люта битва» за права
і саме життя України. Тож ліричний герой має найзаповітнішу мрію - і собі долучитися до цієї битви.
У цій поезії громадянські мотиви
поєдналися з особистими, що свідчить про глибокий патріотизм автора, злиття в
його душі найсвятішого образу матері з образом Батьківщини.
Поезія написана у формі монологу
ліричного героя, зверненого до матері - України, у вирі буденної суєти,
ліричний герой наче на хвилину зупинився, щоб звести подих, щоб подивитися в
материні очі. Побачити все, що приховане в них тільки для сина. Набратися
натхнення й сили для подальших битв.
Бесіда
за питаннями:
- до
якого жанру належить ця поезія;
(Жанр: патріотична лірика)
-визначте
тему вірша;
(Тема:
звеличення рідної землі, її історії.)
-визначте
художні засоби в поезії «Задивляюсь у твої зіниці...»
(художні
засоби:
-епітети:червоні
блискавиці, мама, горда і вродлива,святе синівське право,
-метафори:пливе
за роком рік,перли в душі сію,мовчать Америки й Росії, дні
занадто
куці та малі,чорти живуть на небі,
-порівняння:зіниці,
голубі, тривожні, ніби рань.
-звертання:
Україно! недруги лукаві! друзі. нене.
-образи-символи:
мати, чорти.
-гіпербола:
битви споконвічний грюк.
-риторичне
запитання: Як же я без друзів обійдуся, без лобів їх, без очей і рук?
10. В.Симоненко
«Я...»
Гнів і любов народили Василя Симоненка. Великий, праведний гнів проти
приниження людини, знищення її людської гідності. Тому, можливо, центральною у
творчості поета вважається патріотична тема - любові до України, її
безталанного народу (і в цьому - пряме продовження шевченківських традицій),
поєднана з ідеєю самоцінності, неповторності людського «я».
Вірш
«Я…» В. Симоненка - лірична сповідь поета про своє «я» - горде, безкомпромісне,
гідне звання людини. Бездушне чиновництво намагалося зробити з народу «сіру
слухняну масу», бездумного «гвинтика» великої машини, що їде в якесь міфічне
«світле майбутнє». Кращі
представники нації протестували проти цього, боролися, бо кожна людина -
неповторна, і «ми - не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних». Тож
треба навчитися поважати себе, тому що «тільки тих поважають мільйони, хто
поважає мільйони «я». Людина - це цілий світ. «На світі безліч таких, як я, але
я, їй-богу, один».
Бесіда
за питаннями:
- до
якого жанру належить ця поезія;
(Жанр: особистісно-патріотична
лірика)
-визначте
тему вірша;
(Тема:
заклик до сприйняття людської гідності, неповторності кожної особистості.)
-визначте художні засоби в поезії «Я...»
(Провiдним художним засобом є — «Ми — не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів
різних.»
Епiтети:
«Очицями, повними блекоти», «Він гримів одержимо і люто», «лице рябе».
Протиставлення: «Ми — це народу одвічне лоно, ми — океанна вселюдська сім’я.»
Афористичний висновок вірша «Я...» можна сприймати як максиму самого поета, його розуміння
призначення кожної людини на землі.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати конспект уроку
Комментариев нет:
Отправить комментарий