понедельник, 20 ноября 2023 г.

 

               Українська мова 11 – А клас на 21.11.2023

          Загальна характеристика синтаксичних одиниць

   Назвіть основну синтаксичну одиницю.

Із-поміж запропонованих одиниць виділіть (усно) словосполучення, речення, текст.

     Журавель нахилився.. Кришталева вода.

Матері залишаються з нами й тоді, коли їх нема (М.Луків). Минають дні, минають ночі, минає літо (Т.Шевченко). Снігу, снігу сиплеться довкола, і садів травнева білизна(В.Симоненко).

     Трипільська культура – одне з найяскравіших явищ первісного світу, це перша з відомих культур землеробів та гончарів, із якої почалася історія України. Свою назву вона отримала через те, що вперше її пам’ятки були виявлені біля села Трипілля, трохи південніше Києва. Згодом їх знайшли майже скрізь на просторі від Дніпра до Карпат. Трапляються вони й за межами нашої країни, зокрема в Румунії (Із підручника).

                  Складання опорної схеми «Синтаксичні одиниці»

Словосполучення

Речення

– Номінативна одиниця (щось називає);

– зміст не співвіднесений із дійсністю;

– непредикативна одиниця;

– складається з головного й залежного слова (завжди двокомпонентне);

 

 

 

– підрядний зв'язок;

 

 

 

– не оформлене інтонаційно.

 

– Комунікативна одиниця (одиниця спілкування) – висловлює закінчену думку;

– зміст співвіднесений із дійсністю;

– предикативна одиниця;

– має граматичну основу , може мати тільки підмет або тільки присудок (буває одно-компонентним і двоком-понентним);

– зв'язок між підметом і присудком предикативний, між іншими компонентами – сурядний і підрядний;

– інтонаційно оформлене.

Робота з текстом. «Читаємо – аналізуємо – пишемо»

1.     Прочитайте текст, дайте йому назву.

     Про наркоманію нині говорять у всьому світі. Із нею пов’язують зростання злочинності, й аморальність сучасного суспільства, і збільшення кількості автомобільних аварій, і поширення захворюваності на СНІД, і демографічну кризу… Ця проблема турбує політиків, медиків, соціологів, юристів, педагогів. За приблизними даними, у світі налічується понад один мільярд наркоманів. Це – соціальна трагедія.

     Термін «наркоманія» походить від грецьких слів «narko» - заціпеніння, оніміння й «mania» - безумство, пристрасть, потяг.

     Наркотичні речовини почали застосовувати в далекому минулому. Перше знайомство з наркотиками сталося на зорі розвитку людства після того, як люди навчилися користуватися вогнем. Розпалюючи в печері багаття, первісні люди вдихали оксид вуглецю, що утворюється під час горіння. Одурманення відбувалося й від вдихання диму під час згорання різних рослин, серед яких могли бути мак, коноплі, тютюн. Інший шлях ознайомлення з наркотиками – випадкове вживання в їжу рослин, що мають наркотичні властивості. Цей феномен фіксувався в пам’яті, а потім поширювався серед одноплемінників. Уже за часів первісного суспільства людям були відомі рослини, які поліпшували сон, тамували біль, підвищували настрій.          

                                                                                                   (Г. С. Грай)

2.      «Орфографічна хвилинка»

Поясніть орфограми у виділених словах.

3.     Лексична робота

Поясніть наголос та значення слова феномен, складіть із ним речення.

(Фенóмен, -а, ч. – рідкісне, незвичайне, виняткове явище.)

4.     Бесіда:

– Чому наркоманію називають «чумою XXI століття»?

– Чи потрібні людству наркотичні речовини?

– Що спонукає підлітків уживати наркотики?

– Чи місце наркоманам у суспільстві?

– Чи можна допомогти таким людям? Чим?

5.     Складіть міні-твір на тему «Наркоманія – дорога в безодню», використовуючи матеріал зі сповіді наркомана, попереднього  тексту

    « Я уживав наркотики впродовж багатьох років. Частіше  це був морфій, іноді -  інші наркотики. Вони стали моїм життям.

     Я думав про наркотики, розмовляв про наркотики, бачив сни про наркотики,  сам став наркотиком. Я дивився на інших і розмовляв із ними, але всі люди мали для мене значення тільки як постачальники «дози». Мене лише цікавило, що вони можуть мені дати: інформацію чи гроші, необхідні для придбання наркотиків. Навіть у тих, кого вранці  вважав приємними людьми,  увечері крав речі, щоб купити «дозу», їсти й пити мені взагалі не хотілося. Я нічого не міг робити: ні розмовляти, ні ходити, ні сміятися, ні плакати. Усе, навіть найприродніші речі, які  робив, відчував чи говорив, були незграбні й деформовані. Я перестав уживати наркотики тоді, коли зрозумів, що не виживу, якщо й далі так триватиме. Настав час зупинитися ( ще здатен був зрозуміти, що не хочу помирати). Я здивувався, що спочатку це було досить легко. Але пізніше все стало набагато важчим. Виникало майже божевільне бажання вживати наркотик знову. З’явилося  жахливе відчуття  велетенської чорної порожнечі. Там, де всюди був наркотик, тепер не було нічого. Я не знав, чим заповнити цю порожнечу й із чого почати.

Раптом  згадав, як моя бабуся латала шкарпетки. Вона тримала під діркою щось на зразок дерев’яного гриба,  починала в’язати нитки з одного боку на інший зверху вниз і в такий спосіб повільно закривала дірку. Гадаю, щось на зразок цього потрібно було робити й мені. Порожнечу від утрати наркотиків слід латати, починаючи з кількох ниток, а потім просто продовжувати працювати. Тепер  можу стверджувати, що попрацював добре, порожнеча заповнена, і я знаю, як потрібно жити» (зі сповіді наркомана).

    

Домашнє завдання

Виконати впр.216 параграф 21

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...