вторник, 3 октября 2023 г.

 

           Українська мова 10 – Б клас на 04.10.2023

                Класифікація приголосних

Перевірка домашнього завдання

1.  Ігровий прийом "Продовж речення" (повторення вивченого в попередніх класах)

О, а, е, у, и та і – це все звуки… (голосні),

Ну, а решту 32 будем…(приголосні звать)

Пам’ятайте ви завжди:

Як за нами знак м'який

Або я, ю, є чи ї,

То нікуди нам не дітись,

Ми стаєм тоді (м’які).

Якщо інший звук, тоді

Залишаємось (тверді)

Ж, ч, ш і дж – шиплячі,

Б, п, в, м, фгубні,

Г, к, х і ґ – ці звуки

В будь-якій позиції …(тверді).

Лише зрідка перед і

Вони (напівпом’якшені).

Ми тверді й м’які буваєм,

Часто парами гуляєм.

А звук й пари не має,

Твердим бути не бажає

І лише …(м’яким буває).

Звуки є тверді й м’які,

Ну, а ще …(глухі й дзвінкі).

Нудьгувати не бажають

І теж парами гуляють.

Дзвінкі непарні повтори:

…(В, л,  н, м, й та р).

І ф бідненький такий

Не має пари, він …(глухий).


1.       Робота з підручником (с. 44-45 - таблиці "Класифікація приголосних за дзвінкістю/глухістю", "Класифікація приголосних за способом творення", "Класифікація приголосних за місцем творення")

·          Розкажіть, що нового ви дізналися про приголосні?

·          Які звуки називаються сонорними?

·          Пригадайте фразу для їх запам’ятовування (МаЛиЙ ВоРоН)


2.  Лінгвістичне дослідження

Прочитайте уривок із вірша, випишіть з кожного рядка дзвінкі, глухі та сонорні приголосні звуки

За всі мої і радощі, і болі,           

За те, що я живу на світі цім,

Благословенним будь, світанок долі,

Мій добрий, незабутній, отчий дім!


3.  Дослідження-відновлення

На місці крапок поставте, де треба, м’який знак. Дослідіть, у яких випадках м’якість приголосного в українській мові не позначається.

Кіл..кіс..т.., сіл..с..кий, чукот..с..кий, міц..ніс..т.., діял..ніс..т.., від..ділен.., Кос..тя, с..міливіс..т.., щас..тя, с..вятковий, пал..ці, радіс..т.., віс..тю, Нас..тя, з..ріліс..т.., Кол..с..кий, Іл..ля, всєс..віт..ня, вугіл..ля, піз..ня, майбут..нє, куріл..с..кі, галуз..зю, гордіс..т.., маз..зю, весіл..ля, в намис..ті, вітал..ня, читал..ня, воз..ня, плат..ня, Трет..яковс..ка, Трет..як, Ул..яна, урал..с..кий.


4.       Робота з текстом

Прочитайте текст, визначте стиль, тип мовлення, доберіть заголовок, визначте головну думку.

Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами, опоетизована майстрами слова та пензля, вона завжди буде символом добра і надії.

Не було в ній челяді. Не було ні вітальні, ні спалень, де довго висипляються, не було місця для лінощів. Не було на білих її стінах ні фамільних портретів. Ні шкірою оббитих крісел, ні скринь у кутку, ні панцерів предків. Бо рубались предки в давнину з непокритими грудьми. Були хлібороби батько й мати, що весь вік творили хліб і мед для людей.

Ось вона, хата, біла, з теплою солом’яною стріхою, порослою зеленим оксамитовим мохом, архітектурна праматір пристановища людського. Незамкнена, повсякчас відкрита для всіх, без стуку в двері, без «можна» і без «увійдіть!», житло просте, як добре слово,  й законне, немовби створили його не людські руки, а сама природа, немовби зросло воно, як плід серед землі й квітів (О. Довженко)

·          Прокоментуйте розділові знаки

·          Зробіть фонетичний розбір виділеного слова

Домашнє завдання

·     Підготувати усне повідомлення на тему "Класифікація приголосних звуків"

·     Виконати вправу 97

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...