Українська
література 10 – Б клас на
18.10.2023
РОЗВИТОК ДРАМАТУРГІЇ ТА ТЕАТРУ
Початок українській класичній драмі поклали І.Котляревський і І. Квітка-Основ'яненко. Завершив процес
становлення основоположник нової української літератури Тарас Шевченко. Його
демократичні традиції продовжили і розвинули драматурги другої половини ХІХ ст.
– М.Кропивницький, М.Старицький, І. Карпенко-Карий, І. Франко.
У ці, як і в попередні роки, український народ був роз'єднаний
кордонами чужих його поглядам імперій, і це стримувало його духовний
поступ, негативно позначалося на мистецько-літературному процесі.
Скасування кріпацтва в 1861 р. наступне проведення в Росії
земської, судової, міської, військової і шкільної реформ призводять до
кардинальних зрушень у громадській думці. В Україні виникають нелегальні
політичні гуртки, розпочинається «ходіння в народ» різночинців з метою підняти
селянство на боротьбу «за землю і волю». Повсюди розгортається
національно-визвольний рух. У губернських центрах організовуються Громади –
товариства української інтелігенції.
У Києві 1873 р. створюється Південно-Західний відділ Російського географічного
товариства, в якому працюють: Драгоманов, Лисенко, Старицький та ін.
Письменники у своїх творах порушують проблеми інтелігенції, її участь в
українському русі.
Політика жорстокого переслідування всього українського,
визначена ще в 1863 р. Валуєвським циркуляром про заборону української мови,
була знову в ще суворішій формі підтверджена Емським указом царя 1876 р. та
інструкцією 1881 р. Багатьох українських діячів було заарештовано і вислано на
Північ, дехто, як Драгоманов, емігрував за кордон, інші надовго замовкли.
З 1893 р. при Товаристві ім. Т.Шевченка (заснованого у 1877 р. з
ініціативи Драгоманова і Кониського у Львові) стали діяти три секції –
філологічна, історико-філософська, математично-природничо-медична (Франко,
Грушевський, Гнатюк, Павлик, Маковей, Огоновський, Барвінський та ін.).
Царат забороняв українські вистави, концерти, гальмував розвиток
духовної культури народу.
Різночинна інтелігенція відіграла вирішальну роль у створенні
національного театру. Спочатку, особливо в 60-70х роках, розвинули діяльність
аматорські (любительські) гуртки. Відомі своєю діяльністю чернігівський,
ніжинський, єлисаветградський, бобринецький, полтавський та інші аматорські
гуртки.
Разом з аматорськими трупами в 70-х роках з'являються і професійні, початки
яким поклали ще Іван Котляревський та Г.Квітка-Основ'яненко. Вони
організували театри у Полтаві та Харкові на нових засадах. 5 років тривала
заборона 1876 року. Але ніякі заборони не вбили культурного життя на Україні.
Особливо велику роль в розвитку театру тих часів відіграли Марко Кропивницький,
М.Старицький та І.Тобілевич.
Передбачалося видавати систематично альманах “Рада”; він мав
замінити літературно-науковий журнал, який не дозволяв видавати царський уряд.
М.Старицький виступає тут як організатор літературних сил на Україні в добу
жорстокого гноблення національної культури.
У жовтні 1881 року було дозволено, з певними обмеженнями,
українські вистави. І незабаром російська трупа Г.Ашкаренка почала ставити
українські п’єси, а невдовзі утворилася перша українська професійна трупа під
керівництвом М.Л.Кропивницького. Ця трупа успішно виступала у Києві, Харкові та
інших містах, але її матеріальне становище було дуже важке. З літа 1883 року на
чолі цієї трупи став М.Старицький, який вклав в організацію української
театральної справи великі кошти. У трупі Старицького брали участь видатні
українські артисти: М.Л.Кропивницький, М.К.Садовський, І.К.Карпенко-Карий,
П.К.Саксаганський, М.К.Заньковецька, М.К.Садовська, Г.П.Затиркевич та інші.
“Склалося товариство, якого Україна не бачила ні до того, ні потім”,— відзначав
І.Франко в своїй статті про українську літературу, надрукованій в одному з
чеських журналів.
1881 р. М.Кропивницький домігся в Кременчуці, Харкові, Полтаві
та Києві дозволу на українські вистави. А через рік – 1882 р. у Єлисаветграді
(Кіровограді) він організував першу українську професійну трупу.
Драма «Старе гніздо й молоді птахи», 1883 Василя Мови
(Лиманського) присвячена життю й побуту нащадків колишніх переселенців з
України на Кубань. У цьому плані названий твір нагадує п'єсу Кухаренка «Чорноморський
побит на Кубані», 1836, проте його проблематика визначається новими
суспільно-історичними умовами. Розбещені діти полковника Пилипа Загреби -
вихованка інституту шляхетних дівиць Уля, «недовчений учень військової
гімназії» Гарась і такий же гульвіса, його брат Юрась – руйнують господарство
поміщика. Власне, подані в драмі картини символізують зруйнування всього
патріархального побуту осілого кубанського козацтва.
Комедія «Дячиха», 1888, Тетяни Сулими показує перипетії з життя
нижчого сільського духівництва. Олександр Кониський у комедії «Порвалась
нитка!» реалізував тему взаємин у середовищі української дрібної шляхти, а в
комедії «І на пронозу єсть заноза», 1884, на матеріал з життя провінційних
урядовців осуджує розмінну мораль чиновництва, що відірвалося від народу.
Олена Пчілка за сюжетною канвою п'єси О.Островського «Бідна
наречена» написала п'єсу «Світова річ», 1884, в якій зображується діяльність
молодих культурників, їх взаємини з представниками дрібного панства та
чиновництва. Студент Стасенко та його приятель Голуб, як і головна героїня
твору Саша, - дочка збіднілої пані, певною мірою представляють ті кола молоді,
що захопилася культурно-освітніми віяннями епохи. Правда, вони не стільки
діють, як розмовляють на ці теми.
Ідея запровадження в життя корисних «малих справ»,
культурно-освітніх починань серед селянства лежить і в основі комедії Грінченка
«Нахмарило», 1895. Її герой – молодий учитель Тарас Вільхівський, який
організовує в селі касу громадської взаємодопомоги, влаштовує для дорослих
недільні читання.
П'єси Олени Пчілки, Грінченка, як і твори цього жанру Франка («Учитель»),
Старицького («Не судилось»), Карпенка-Карого («Понад Дніпром») порушували
актуальні проблеми зближення інтелігенції з селянством. З них постають ті
соціальні труднощі, які обмежували діяльність культурників-ентузіастів, в них
правдиво зображуються й їхні невдачі, також зумовлені об'єктивними соціальними
причинами – селянською роз'єднаністю, темнотою, ворожістю поміщицтва до самої
ідеї освітньої праці для народу. Серед історичних драм, поряд з п'єсами
Старицького, К-Карого, Франка, помітними були твори П.Куліша – «Байда, князь
Вишневецький», 1885, «Гетьман Петро Сагайдачний» і «Наказний гетьман Северин
Наливайко». Різні етапи української історії відображені у п'єсах
західноукраїнських письменників К.Устияновича «Олег Святославич Овруцький»,
О.Огоновського «Федько Островський», О.Барвинського «Павло Полуботок».
Висновок. Так,
освоюючи все нові й нові сфери народного життя, порушуючи злободенні
суспільно-політичні і морально-етичні проблеми часу, вдосконалюючи художні
прийоми узагальнення різних сторін дійсності, зростала й мужніла українська
література. Незважаючи на постійні утиски й заборони, вона відтворювала
духовний і емоційний світ великого слов'янського народу, який, за висловом
І.Франка, угору йшов, «хоч був запертий в льох».
Домашнє завдання
. Опрацювати конспект уроку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий