Українська
література 11 – А клас на 20.10.2023
Микола
Хвильовий. «Я (Романтика)» –
новела про добро і зло в житті та в душі.. Проблема внутрішнього роздвоєння
людини між гуманізмом і обов’язком. Поглиблення поняття про імпресіонізм.
Я вірю в «загірну комуну»
і вірю так божевільно,
що можна вмерти.
М. Хвильовий
Знаючи про трагічний життєвий фінал митця –
самогубство, все ж таки варто зазначити, що навряд чи ця смерть була в ім’я
омріяної «загірної комуни», скоріше навпаки – жорстока, кривава дійсність
переконувала в тому, що проголошувані революцією прекрасні ідеали були
фальшем лицемірством.
Важкий і болісний шлях прозрінь і розчарувань пройшов
Хвильовий перш ніж усвідомити антигуманну, антинародну суть революції. Цей шлях
– трагедія зневічених ідеалів.
Критик Володимир Коряк писав про свого товариша:
«Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує,
знесилює і полонить». Тож, дійсно, Хвильовий, як людина запальна, із
загостреним відчуттям справедливості, рішуча,…бунтував, сумнівався, боровся,
переживав, помилявся, каявся. Це не могло не знайти відбиток у новелах, що
побачили світ у 1923 – 1927 роках.
Найбільшу увагу в плані розкриття психології
мрійників, романтиків революційної доби заслуговує новела «Я (Романтика)», у
якій розкрито душевний конфлікт між старим і новим. Відомий літературознавець
О. Білецький зазначав, що твір «силою своєю не має собі аналогій в новітній
прозі».
Грудень 1923 року. Київський театр ім. Т. Г. Шевченка.
У холодному нетопленому залі зібралася кількатисячна аудиторія. Сьогодні
читатиме свої твори Микола Хвильовий. Він вийшов на сцену й глухо прочитав: «Я
(Романтика)». «Квітові яблуні». У залі ніби запахло весною, обличчя
посвітлішали, полагіднішали. Та коли автор дочитав останні рядки, запала свинцева
тиша. А потім – грім оплесків, які довго не вщухали. Тогочасна преса писала про
«Глибоке враження на кількатисячну аудиторію» твору М. Хвильового. Уперше
новелу надруковано в альманасі «Гарт» (Харків, 1924, Ч. 1). 1924 р. опубліковано
в збірці «Осінь».
Новела «Я (Романтика)» вражаюче оголено показує криваву атмосферу
революції та громадянської війни. Жертвою страшного соціального експерименту
стає основа життя – мати. Проголошуване царство «свободи, рівності, братерства»
виявилося жорстоким і цинічним, к ньому вже не було місця любові, співчуттю і
ніжності.
Але, уявіть собі, тогочасні можновладці критикували
цей твір, героя новели осуджували, але не тому, що той убиває матір, а що
вагається і сумнівається перед цим, не вміє «витравити з себе почуття
милосердя, співчуття, жалю». Воістину, то був страшний час, якщо така оцінка
сприймалася як нормальна.
Дослідники творчості Хвильового Максим Рильський та
Ананій Лебідь у 1926 році писали: «революціонер з голови до п’ят, Хвильовий
міцно зв’язаний з кращими традиціями української художньої літератури: можна
сказати, що шукання Хвильового почались там, де увірвалися шукання
Коцюбинського». Ця теза і стане першою проблемою нашого сьогоднішнього
дослідження.
До речі, модерністські тенденції тією чи іншою мірою
виявляються у творчості майже всіх письменників
20-х років ХХ століття. Серед широкого спектру стильових манер
виокремлювалися романтизм, неоромантизм, імпресіонізм, експресіонізм.
Висновок. Стильова манера новели Хвильового близька до
імпресіоністичної (саме у цьому художньому напрямі написана новела
Коцюбинського «Intermezzo»). Митці цього
художнього напряму відтворювали світ у його миттєвій видозміні.
Робота зі
словником літературознавчих термінів. Поглиблення поняття про імпресіонізм
Імпресіонізм – (від французької impression – враження) один з модерністських митецький
напрямів, характерний тим, що відтворював не саму дійсність, а те, як вона
впливає на людину, її емоції, душевний стан. Тобто імпресіоністам було важливо
простежити, як людська душа відгукається на добро і зло, красу і потворність,
на будь-які події.
Стильова манера подібних творів у
літературі відзначається уривчастістю і емоційністю синтаксису, використанням
символічних деталей, зорових і кольорових образів, схвильованістю динамізмом,
відмовою від класичної композиції і сюжету як суми подій.
Осмислюючи жорстокість революції та громадянської війни митець
усвідомив трагедію України та власну, адже був переконаним комуністом і запізно
зрозумів, до якої катастрофи ведуть народ більшовики. Коли зрозумів, зробив
єдино можливий для цієї безкомпромісної людини вибір – на відміну від свого
героя, він спрямував маузер собі у скроню.
Кажуть, що історія вчить тому, що вона нічого не вчить.
Знову спалахують війни, етнічні конфлікти, порушуються права людини, ллється
кров. Та найстрашніше, коли в шаленому герці стинаються сини однієї матері,
діти однієї Батьківщини. Жорстокий терор виправдовують фальшиво-красивими
політичними гаслами… Як хочеться, щоб на українську землю прийшов мир, щоб
помилки минулого не були повторені.
Домашнє
завдання
*** Підготуватись до
письмового твору-роздуму на тему: «Чи завжди людина має вибір?»
Комментариев нет:
Отправить комментарий