Українська література
11 – А клас на 06.10.2023
«Під чужим небом»
(Еміграційна
література. Представники «празької школи».
Є. Маланюк. «Уривок з поеми»)
- Явище
еміграції було характерним для
української історії і тісно пов’язане з іменами творчих людей, особливо поетів
і письменників, для яких доля Батьківщини і народу була не байдужою. Для того,
щоб мати більшу свободу вираження думок, письменники змушені були емігрувати і
своєю зброєю- словом виборювали державність України.
Багато митців
знайшли собі притулок у Чехословаччині, тут утворилася «Празька школа».
Провідними мотивами у творах представників стали патріотизм і волелюбність,
відповідальність перед Україною. Вони зверталися до тем, на які в нашій країні
було накладено табу: репресії, голод… Це питання розкриють учні, які готували
презентацію
-
Є.
Маланюк писав: «Може, найважливішим з наших завдань, як національної спільноти,
було, є і буде: пізнати себе. Наше покоління узріло батьківщину в зовсім іншім
світлі. Вона виглядала зовсім інакше в періоді бездержавному; інакше – у війні
за державність; інакше – в часі
короткотривалої державності». Ці рядки належать
поету-патріоту, емігранту, який любив свою Україну, марив нею, а вона
для нього була фата-морганою – недосяжним міражем. Хто ж він такий?
-
За
своїм стилем представники «празької школи» і зокрема Є Маланюк були
неоромантиками. У їхніх творах – болісні
роздуми над причинами поразки у визвольних змаганнях за державність
України . Вони сформували свою концепцію людини. Це духовно сильна вольова натура, національно свідомий
громадянин, який з ідейних переконань віддасть життя за незалежність України.
Ще одна ознака – це історіософічність.
-
Виразне
читання поезії.
-
- Про
які історичні події згадує Є. Маланюк, з якими історичними особами пов’язаний
зміст?
( Згадує
окремі епізоди героїчного минулого нашої країни, які пов’язані з іменами Б.
Хмельницького, Гонти, Мазепи).
- Що ви знаєте з історії про цих героїв, яка їх
роль?
- Яким постав перед вами ліричний герой?
( справжній українець, патріот,знавець історії, що закохався «в гучних віках» і
перейняв волелюбність від предків)
- Який мотив звучить у вірші? (мотив боротьби за незалежність)
- В яких рядках автор симпатизує тим, кому не
байдужа доля України?
- З яким закликом звертається ліричний герой? З
чим співзвучний він? (
«Вставайте! Кайдани порвіте!»).
- Визначте ідею твору (засуджує загарбницьку політику посягання на державу.
Оцінюючи минуле,автор твердо переконаний, що знищити народ і державу не
вдасться нікому, бо «по паркету наших заль ступати лаптю буде сковзко»).
- Чи символічна назва твору?( це
уровок-епізод з історії України, яка продовжується. І були, і є, і будуть поети, які допишуть цей
уривок для майбутніх поколінь)
Домашнє завдання.
Скласти паспорт
твору.
Комментариев нет:
Отправить комментарий