среда, 1 марта 2023 г.

 

                  Українська література 10 –А клас на 03.03

Тема долі освіченої дівчини, як а не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища

Епіграф:                                                            Біда ломить і залізо, а ви лиш людина…

О. Кобилянська

Робота з епіграфом

     Епіграфом до нашого уроку стали слова Ольги Кобилянської «Біда ломить і залізо, а ви лиш людина…».

Постановка проблемного запитання

- Протягом уроку ми повинні дати відповідь на проблемне запитання: яке місце посідала жінка у тогочасному суспільстві та які права вона мала?

Довідка

     Повість «Людина» є літературною демонстрацією поглядів О. Кобилянської на проблему становища української жінки в тогочасному суспільстві. Це перший в українській літературі твір, в якому порушено проблему емансипації жінки. Устами свої героїні Олени Ляуфлер письменниця заявляє протест проти традиційного трактування ролі жінки в суспільстві, обмеження її інтересів трикутником «діти – церква – кухня», знеособлення людини взагалі та висловлює сміливі погляди нової жінки на питання вільного життєвого вибору та рівноправності жінки в суспільстві.

     - А чи знаєте ви, що означає слово «емансипація» та «фемінізм»?

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

     Емансипація (від лат. emancipatio) – звільнення від будь-якої залежності, скасування будь-яких обмежень, зрівняння у правах. Емансипація жінок в європейській культурі відбувається протягом XIX ст. й радикально змінює систему суспільних відносин.

      Фемінізм розглядається як соціально-політична теорія, у якій осмислюються шляхи подолання соціальної чоловічої переваги над жінками, і соціальний рух за рівність прав і можливостей для представників обох статей.

Робота над заголовком

     Тлумачення заголовку повісті Ольга Кобилянська подає в одному зі своїх записів. Йдеться не про стать, а про право жінки самій заробляти собі на прожиття, про індивідуальну свободу жінки, про повагу до неї.

     Повість «Людина» — це сміливий протест розумної мислячої людини проти пригнобленого становища жінки в родині й суспільстві.

Бесіда за змістом твору

1) Охарактеризуйте родину, в якій виросла головна героїня твору. На підтвердження думок зачитайте цитати з твору.

2) Хто був улюбленою дитиною в родині Ляуфлерів і чому?

3) Яке майбутнє планували батьки для Олени?

4) Які погляди дівчини вирізняють її серед оточуючих? Чому вони дратують батька, матір, знайомих? Знайдіть у тексті цитати.

5) Яку роль відігравала жінка у родині Ляуфлерів?

6) Якими були погляди Олени на кохання? Зачитайте цитати.

7) Чому героїня віддала перевагу С. Лієвичу перед доктором юриспруденції? Що визначило симпатії Олени?

8) Хто захищав Олену від матері? І як саме?

9) Як склалася доля Германа-Евгена-Сидора? Знайдіть у тексті цитати на підтвердження думок.

10) Що зумовило матеріальну скруту в родині ще недавно добре забезпеченого Австрійського чиновника Епамінондаса Ляуфлера?

11) Хто взяв на себе відповідальність за сімʹю, що залишилася без засобів для існування, і який він знайшов вихід?

12) Які якості характеру виявляє героїня в найтяжчі для родини часи? Зачитайте.

13) Чим було викликане рішення Олени закохати в себе лісничого Фельса і вийти за нього заміж?

14) Як характеризує Олена Фельса? Зачитайте.

15) Чому на весіллі сестра Ірина почувається, немов на похоронах, і від хвилювання майже «дзвонить зубами»?

16) Як ви розумієте слова «і залізо ломиться»?

17) Який зміст слова «людина» для героїні твору, для письменниці, для вас особисто?

18) Якою є авторська позиція у творі?

     Давайте визначимо тему та ідею твору.

     Тема: зображення життя освіченої бідної жінки в глухому провінційному містечку. Мрії Олени постійно розбиваються об мур обивательських уявлень: усі доводять, що жінка має бути тільки придатком і прикрасою чоловіка.

     Ідея необхідності боротьби жіноцтва за свої права на освіту, працю, рівноправність знайшла відображення у творі. Але ця ідея значно глибша — проблема емансипації жінки розглядається в аспекті становища людини в суспільстві взагалі. 

    Які проблеми порушує письменниця у повісті «Людина»?

Ø місце жінки у тогочасному соціумі;

Ø батьки і діти;

Ø проблема емансипації жінки;

Ø життя і смерть;

Ø кохання та ненависть.

-         Як ви оцінюєте вчинок Олени: це шлюб з розрахунку, зрада ідеалу, поразка в двобої з міщанським середовищем, чи й надалі залишається людиною ?

-         Розтлумачте слова Д. Павличка : «Навіть переможені героїні О. Кобилянської лишають враження сильніших людей, ніж їхні переможці».

      

Усне малювання

    Уявіть себе на місці Олени Ляуфлер. Охарактеризуйте оточення, у якому вона жила. Чи можливо розвиватися жінці як індивідуальності у такому суспільстві? Як би ви вчинили на місці Олени?

Отже, яке місце посідала жінка у тогочасному суспільстві та які права вона мала?

- У яких іще творах О. Кобилянської йдеться про нових жінок-інтелектуалок?

- Чи є повість «Людина» актуальною і в нащ час?

- Яке значення ви вкладаєте в слово «людина»?

- Декілька разів у творі Олена каже: «Бо я – людина». Який зміст вона вкладає у цю фразу?

Прокоментуйте зміст рядків Ліни Костенко:

А що таке життя ?

Чи те, що переждалось ?

Чи все-таки життя –

Це те, що відбулось ?

Ров́ язання проблемного запитання

   - Тож яким є ставлення Ольги Кобилянської до жінок?

Робота з епіграфом

   Давайте ще раз повернемося до епіграфа. Прочитайте його. Чи відповідає він змісту повісті «Людина»?

     Іван Франко сказав: «Ольга Кобилянська талановита буковинська письменниця, внесла в наше письменство новий тон, новий спосіб писання, взятий з новішої німецької літератури та філософії.

    ….Оповідання Кобилянської визначаються дуже великою ніжністю та делікатністю рисунку та щирим почуттям і являються найкращим свідоцтвом культурної нашої інтелігентної женщини».

Домашнє завдання.

Скласти анкету головної героїні повісті «Людина».

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...