четверг, 9 марта 2023 г.

 

               Українська мова на 10.03  10 –А клас

Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Число іменників. Іменники, що вживаються в обох числових формах, мають лише форму однини або множини. Стилістичні особливості форм числа іменників.

1.  Словниковий диктант із завданням

Запишіть слова у стовпчик. Утворіть від них форму однини або множини.

Народ, зима, дерево, полк, хоробрість, сметана, світло, учениця, людство, вапно, мрія, весна, Запоріжжя,  одежа, дівчина, знання, море, хлопець, молодь, курча, кисень, свідомість, фінанси, малеча,  пророки, ресурси, кошти, надра, терези, носилки, комашня, краби, кліщі, хмари, пожитки,  тополі, сходи, кайдани, шляхи, Прилуки, роковини, пані, літа, берези.

·     Від яких іменників утворити числові форми утворити не вдалося? Поясніть причини.

·     Чи належить наголос до засобів вираження категорії числа? Доведіть

2.  Заповнення таблиці «Групи іменників, що вживаються тільки в однині»

Доповніть таблицю власними прикладами (по 4-5 прикладів кожної групи)

Групи іменників

Приклади

Абстрактні іменники, що означають якість, властивість, дію, стан чи різні узагальнені поняття

Мудрість, боротьба, печаль...

Іменники, що становлять категорію речовинності

Золото, сніг, солома…

Збірні іменники, що означають сукупність осіб або подібних предметів, явищ, які мисляться як одне ціле

Прокуратура, колосся, молодь…

Власні назви людей, тварин, планет, географічні та інші поняття

Іван, Бровко, Київ, Венера…

·     У яких стилях найчастіше вживаються такі іменники?

Іменники, що вживаються тільки в однині, вживаються переважно в науковому та офіційно-діловому стилях. Зокрема терміни та іменники, що позначають абстрактні назви.

3.  Орфографічно-граматичний практикум

Запишіть речення, розкривши дужки. Поясніть написання власних назв. З’ясуйте стилістичне навантаження числових форм іменників-власних назв

         Шевченки, (Г,г)оголі, (С,с)ократи ще виростуть на цій землі. (Д.Луценко.)

Схиляю перед вами прапори, до ваших милиць припадаю низько, учителі воєнної пори, в шинелях геніальні (С,с)ухомлинські! (Б.Олійник.)

Тут восени конячки рвали шлеї, і в школу йшли маленькі (Г,г)алілеї. (А.Малишко.)

Де ж ви,  (Б,б)огдани, і де ви, (М,м)аксими й (С,с)ірки? (М.Шевченко.)

В люту пору, темну, аж глуху є (І,і)уди, є у кожнім гурті, хто за плату, дехто зі страху. (М.Петренко.)

Серед наших сучасників чимало (К,к)айдашів.

Приємно вирватись із пишних ресторанів між прості хатоньки (Г,г)рицьків, (Х,х)арків, (С,с)тепанів. (П.Куліш.)

Ми над (А,а)мериками і (Є,є)вропами закутаєм землю колосом. (А.Малишко.)

У (Л,л)ондонах і (П,п)арижах не їдять хліба з рижу. (Нар.творч.)

Ти крізь (М,м)ордовії й (С,с)ибіри нестимеш гордо світло віри. (І.Світличний.)

Ох, той пожар у других будить силу ту, що (Б,б)астілії тиранів розбива. (Леся Українка.)

За селами стояв старенький млин, до неба звівши перебиті руки, жило багато в селах (К,к)атерин, що знали чорної печалі муки. (І.Калянник.)

До Дніпра бредуть, як (Г,г)уллівери, з (О,о)болоні зведені доми. (Д.Луценко.)

4.       Розподільна робота

Запишіть іменники, що вживаються тільки в множині, розподіливши їх за групами

1)      назви сукупності предметів зі значенням збірності:

2)      назви парних предметів і парних частин тіла:

3)      назви відрізків часу, свят, традиційно-побутових обрядів та дій, що повторюються:

4)      назви одягу і взуття:

5)      назви знарядь праці і предметів домашнього вжитку:

6)      назви будівель, їх частин, споруд:

7)      назви предметів упряжі, засобів пересування:

8)      назви дій і процесів:

9)  назви на позначення почуттів, емоцій, станів:

10) назви маси, речовини, матеріалу, продуктів харчування:

11) назви залишків речовини чи матеріалу:

12) назви музичних інструментів;

13) назви ігор:

14) власні географічні назви:

Штани, ворота, шашки, сходи, іменини, роковини, перила, хвастощі, двері, брюки, перегони, молодощі, парфуми, панталони, гордощі, Карпати, витребеньки, груди, ножиці, проводи, ваги, Черкаси, корови, копалини, макарони, кеди, пустощі, переговори, Кордильєри, чипси, недоїдки, лапки, обжинки, бігуни, труднощі, панство, відвідини, носилки,  канікули, радощі, хрестини, сани, вибори, знаряддя, скупощі, хінкалі, Суми, шори, в'язи, бриджі, наритники, помиї, консерви, люди, прянощі, очистки,  труси, фінанси, зажинки, мудрощі, Альпи, дрова, жмурки, тиски, ночви, дріжджі, бутси, сутінки, окуляри, гроші, пельмені, висівки, волосся, Дарданелли, заручини, терези, ревнощі, вершки, кліщі, надра, Афіни, обрізки, посиденьки, вичіски, литаври, джинси, жалощі, кросівки, лестощі, сліди, Ромни, дебати, збіжжя, граблі, сіни, хащі, вила, цимбали, шахи, двері, Лубни, джунглі, веселощі, городки, мокасини.

·     Які іменники ви не записали до жодної з груп? Чому?

·     Поясніть лексичне значення та правопис виділених слів, запишіть їх фонетичною транскрипцією.

 

 

5.   Редагування

Виправте, де треба помилки, поясніть причину їх виникнення

Придбали нову кожану мебель.

Фірма закупила багато рибної  консерви.

Було продано дитячого костюма у кількості  55 штук.

З берез опали всі листя.

Моя менша сестра любить наводити порядки в моїй кімнаті.

У магазині нам запропонували сир різного сорту.

Золотаві колосся пшениць коливалися, як морські хвилі.

Пливе блакитними річками льон (М.Коцюбинський).

Голубіли льони, та здригнулось від грому Полісся, по дорогах війни синьоокі сини розійшлися (Василь Юхимович).

·     Чи потребують редагування останні 2 речення? Обґрунтуйте свою думку.

Тест

1. Укажіть рядок, де ВСІ іменники збірні

а) золото, глина, хліб, панство

б) азот, олово, дріб, кіннота,

в) колосся, почуття, совість, насіння

г) комашня, професура, жіноцтво, коріння

2. Укажіть рядок, де НЕ ВСІ іменники збірні

а) товариство, колосся, молодь, козацтво

б) квасолиння, мошкара, мишва, офіцерня

в) малеча, вишняк, вороння, гарбузиння

г) грошва, татарва, студентство, сирітство.

3. Укажіть рядок, де ВСІ іменники позначають абстрактні поняття

а) мороз, вітер, берег, лебідь,

б) борошно, ожина, геройство, слава

в) сум, демократія, доцільність, лагідність

г) будинок, музика, студентство, дорога

4. Укажіть рядок, де ВСІ іменники становлять категорію речовинності

а) листя, бензин, мужність, олово

б) жито, успішність, висівки, сметана

в) юнацтво, козацтво, хліб, сало

г) мед, сніг, квас, селітра

5. Укажіть рядок, де ВСІ іменники мають форму тільки однини

а) мушва, дітвора, Вавилон, маргарин

б) авантюра, каміння, проміння, корова

в) птах, асфальт, відпустка, Африка

г) бурячиння, жоржина,  завдання, Дніпро
6. Укажіть рядок, де НЕ ВСІ іменники мають форму тільки однини

а) вулик, намисто, блискавка, дружба

б) щастя, визволення, горе, мудрість

в) срібло, мета, правда, крив­да,

г) воля, захист, ходіння, Харків

7. Тільки в множині вживаються ВСІ іменники рядка
а) лахміття, лінощі,  окуляри, Черкаси

б)  гирі, люди, піщинки, Салоніки
в)  стратеги, двері, портрети Чернівці
г) груди, Суми, терези, ясна
8. Виберіть рядок, де ВСІ іменники вживаються тільки у формі множини

а) канікули, збіжжя, Семигори, фінанси

б) посиденьки, Чернівці, граблі, жнива

в) сестри, сім'ї, розмови, двері

г) кулі, Альпи, пустощі, дрібнота

9. Укажіть, у якому рядку НЕ ВСІ іменники мають форми і однини, і множини

а) степ, хмарка, книга,гриб

б) стежка, доброта, колодязь, герой,

в) криниця, друг, будинок, слово

г) пролісок, черешня, огірок, країна

10. Укажіть, у якому рядку ВСІ іменники мають форми і однини, і множини

а) земля, літо, завзятість, кисень

б) мелодія, освіта,  Луцьк, лелека

в) цукорниця,  ім'я, символ, стіл
г) відвага, дорога, сіль, учень

11. Потрібно відредагувати речення
а) Мій братик любить гарбузове насіння.
б) Мама купила Дмитрикові модні джинси.

в) Студентство вийшли на центральну площу.

Г) До борщу додали густої сметани.
12. Укажіть рядок, де неправильно вжито числові  форми

а) тепле проміння, розкішні коноплі

б) мокре волосся, зібралася молодь

в) смачний макарон, краєзнавче читання

г) глибокі знання, надокучлива комарня

 

Домашнє завдання

§58. Скласти вправу для класу на вивчену тему, дібрати запитання з теми «Іменник»

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...