Українська література на 10.03 10 – А клас
Леся Українка.
Життєвий і творчий шлях поетеси. Основні мотиви поетичної творчості, її
неоромантичний струмінь. Вітаїстична сила, щирість почуттів ліричного героя
Лесі Українки – сильної (емоціями, волею, інтелектом) особистості, яка шукає розв’язання
найгостріших духовних проблем життя
Епіграф:
Ні, я хочу
крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи сумні!
Людина завжди повинна боротися, усе своє життя. І навіть
якщо вона сама не досягне мети, то це зроблять її справи, її творіння, що вона
їх залишить після себе. Ось у цьому й буде секрет її безсмертя.
Так і видатні особистості стають безсмертними, оскільки
їхні думки, почуття, переконання продовжують жити в їх творах.
І сьогодні я вам пропоную знайомство із такою людиною –
незламною, винятково сильною і водночас романтичною, твори якої ось уже багато
років не залишають байдужими тих, хто мав щастя з ними ознайомитися.
Сьогодні ми розпочнемо вивчення творчості Лесі Українки, жінка,
яка більшу частину свого життя боролася з важкою хворобою, але не зламалася, не
втратила оптимізму і вогню душі.
Тема уроку – Леся
Українка. Життєвий і творчий шлях поетеси. Основні мотиви поетичної творчості,
її неоромантичний струмінь. Вітаїстична сила, щирість почуттів ліричного героя
Лесі Українки – сильної (емоціями, волею, інтелектом) особистості, яка шукає
розв’язання найгостріших духовних
проблем життя.
1. Завдання уроку.
Завдання уроку – поглибити знання про життєвий і творчий
шлях письменниці, основні мотиви поетичної творчості, неоромантичний струмінь,
вітаїстичну силу, щирість почуттів ліричного героя Лесі Українки – сильної
(емоціями, волею, інтелектом) особистості, яка шукає розв’язання
найгостріших духовних проблем життя.
2. Робота з епіграфом.
Епіграфом нашого уроку є слова із вірша «Contra spem
spero» («Без надії сподіваюсь») Лесі Українки:
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи сумні!
Леся Українка. Коли
вдуматися у це ім’я, то постануть перед
нами: нечувана сила, незламна мужність, боротьба за щастя і волю. Ім’я поетеси
овіяне всенародною любов’ю. Це була людина виняткової мужності і принциповості,
духовної краси і мистецького обдарування, її талант виявився у багатьох
різновидах літературної праці – поезії, драматургії, прозі.
Лариса Петрівна Косач (Леся Українка) народилася 13 (25)
лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському, в дворянській родині нащадків
української козацької старшини.
Батько майбутнього класика українкою літератури Косач
Петро Антонович (1841–1909) походив з дворян Чернігівської губернії. Був
видатним юристом, громадським діячем. Він дуже любив літературу і живопис. У
будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти,
влаштовувалися вечори і домашні концерти.
Мати Лесі, Драгоманова-Косач Ольга Петрівна, походила з
дрібнопомісних дворян Полтавської губернії. Була відомою письменницею, чиї
твори виходили під псевдонімом Олена Пчілка. Крім того, брала активну участь у
жіночому русі, видавала альманах «Перший вінок». Михайло, Леся, Ольга, Оксана,
Микола, Ісидора – шестеро дітей було в сім’ї. Їх єднала любов, дружба, спільні
духовні інтереси. Між дітьми панували взаємопідтримка, взаємодопомога.
Справедливість та
людяність лежали в основі взаємин між батьками та дітьми у родині Косачів.
Дядько (брат матері), Драгоманов Михайло Петрович, –
стовбовий дворянин, відомий публіцист, літературознавець, фольклорист,
громадський діяч. Дослідники життєпису письменниці вважають, що не так батько і
мати вплинули на формування поглядів талановитої дитини, як її дядько. Саме він
більшою мірою сприяв формуванню світогляду племінниці і допоміг вивчити безліч
іноземних мов, що, у свою чергу, дало можливість дівчині «вживу» стикнутися зі
скарбницею світової літератури, читаючи геніальні творіння в оригіналі.
На четвертому
році життя Леся самотужки навчилася читати. У п'ять років дівчинка вже знала
багато волинських пісень та звичаїв. Розказана мамою легенда про лісову мавку
зачарувала її на все життя. П'ятирічною дівчинка написала першого листа до
родичів у Київ.
У березні 1879 року заарештовують Олену Антонівну Косач,
тітку Лесі, за участь у замаху на шефа жандармів Дрентельна. Пізніше її
висилають до Сибіру. Дізнавшись про це,
Лариса пише перший свій вірш «Надія», їй ішов лише 9-й рік, а на 13-му вона вже
була авторкою перших публікацій, що з'явилися у Львівському часописі «Зоря» (1884)
– прекрасних поезій «Конвалія» і «Сафо». Теми їх не випадкові: конвалія –
найулюбленіша з квіток Лесі, а Сафо – її улюблена богиня кохання. 6 (18) січня
1881 року Леся сильно застудилася на річці Стир біля замку князя Любарта у
Луцьку, що стало початком важкої хвороби, яка тривала до кінця її днів.
У цьому ж році Ольга Косач привозить дітей до Києва для
навчання у приватних викладачів. Михайло і Леся вчаться за програмою чоловічої
гімназії. Леся бере уроки гри на фортепіано у дружини Миколи Лисенка Ольги
О’Коннор.
На початку травня 1882 року Косачі переїжджають до села
Колодяжного, що з того часу і по 1897 рік стало їх постійним місцем проживання.
Влітку 1883 у Лесі діагностували туберкульоз кісток. У
жовтні цього ж року професор А. Рінек оперував ліву руку, видалив кістки,
уражені туберкульозом. Рука залишилася скаліченою, тому про музичну кар’єру
Лесі довелося забути.
Деякий час Леся вчилася в художній школі Миколи Мурашка в
Києві. Збереглася написана нею олійними фарбами картина. Надалі освіту
здобувала самостійно, в чому їй активно допомагала мати, відома українська дитяча
письменниця Олена Пчілка.
«Доросле життя»
У 1891 році Українка побувала в Галичині, а пізніше й на
Буковині. Там познайомилася з І. Франком, М. Павликом, О. Кобилянською, В. Стефаником, О. Маковеєм, Н. Кобринською
та багатьма іншими видатними творцями.
На початку березня 1907 року Леся Українка переїжджає з
Колодяжного до Києва, а наприкінці березня разом з Климентієм Квіткою здійснює
поїздку до Криму, де відвідує Севастополь, Алупку, Ялту.
7 серпня 1907 року Леся Українка і Климентій Квітка
офіційно оформили шлюб у церкві і поселилися в Києві. 21 серпня вони разом вирушають
до Криму, де Квітка отримав посаду в суді.
У цей період письменниця дуже активно працює. Вона
завершує драматичну поему «Айша і Мохаммед», закінчує поему «Кассандра», роботу
над якою почала у 1903 році. Також в публікацію направляє завершену поему «На
руїнах». У вересні було написано вірш «За горою зірниці», продовжена робота над
творами «У пущі», «Руфін і Прісцілла».
У червні 1906 року Леся Українка була обрана в правління
київської «Просвіти», де вона займалася бібліотекою. Однак царські жандарми відмовили
у відкритті публічної бібліотеки, а пізніше заарештували письменницю. Після
цього була закрита і сама «Просвіта».
Після 1907 року через сімейні обставини і прогресуючу
хворобу Українка змушена жити в основному за кордоном, присвячуючи вільний час
виключно творчості.
Останні роки життя Лариси Косач-Квітки пройшли на
курортах Єгипту і Грузії. Разом з чоловіком працює над зібранням фольклору,
активно пише і обробляє власні твори. Так, на Кавказі за кілька днів пише
драму-феєрію «Лісова пісня», а в останній рік життя написала драматичну поему
«Оргія» і присвячений Івану Франку лірико-епічний триптих: «Що дасть нам
силу?», «Орфеєве чудо», «Про велета».
Дізнавшись про важкий стан Лесі, в Грузію приїхала її
мати, якій Леся диктувала начерки своєї останньої, незакінченої драми «На
берегах Олександрії».
Померла Леся Українка 19 липня (1 серпня) 1913 року в
Сурамі, Грузія. Похована на Байковому кладовищі в Києві.
Літературна діяльність Лесі Українки пожвавилася з
середини 80-их pоків, коли Косачі переїхали до Києва. Цьому сприяло й оточення
родин Лисенків і Старицьких. Леся стала співзасновницею літературного гуртка
«Плеяда». На прохання «Плеяди» 1889 р. склала свій відомий «Список світової
літератури для перекладу». 1892 у Львові вийшла «Книга пісень» Генріха Гейне в
перекладах Лесі Українки (спільно з М. Славінським). Перша збірка її
оригінальних поезій «На крилах пісень» з’явилася у Львові (1893), друге видання
в Києві (1904), там само вийшла й друга збірка «Думи і мрії» (1899), третя
«Відгуки» (1902) – в Чернівцях.
Після того Леся Українка працювала ціле десятиліття і
написала понад сотню віршів, з яких половина за її життя не була надрукована.
В українську літературу
Леся Українка ввійшла передусім як поетеса мужності й боротьби. Тематично
багату її лірику трохи умовно (з уваги на взаємозв’язок мотивів) можна поділити
на особисту, пейзажну та громадянську. Головні теми її ранніх ліричних поезій:
краса природи, любов до рідного краю, особисті переживання, призначення поета й
роль поетичного слова, соціальні та громадські мотиви. У перших творах її
помітні впливи Тараса Шевченка, Пантелеймона Куліша, Михайла Старицького,
Генріха Гейне, але й у них видно виразні впливи Ольги Петрівни і Михайла
Драгоманова (псевдонім – Українець) на вибір її мотивів.
А вже поезію «Contra spem spero!» (1890) характеризує
античне розуміння доблесті (arete), блискуче володіння міфологічними ілюзіями,
автокреація жінки-воїна. Саме цей аспект творчості на довгі роки визначав тонус
наукового «лесезнавства». Такі основні мотиви поезій «До товаришів», «Товаришці
на спомин», «Грішниця», «Slavus — Sclavus», «Fiat nox», «Епілог» і багато
інших. Мотив волі набирає в ній досить різноманітних барв: від нескорення
традиційному розумінню імперії по індивідуальний вибір modus vivendi, що
означає відкриття істини та служіння їй. Зрада на будь-якій площині ототожнюється
з трагедією, з вчинком Медеї. Лірика жаги та прихованого тріумфу, пов’язаного з
неможливістю зреалізувати свою любов, експонує схему лицарської любові. Лірична
героїня – лицар, який співає своїй дамі серця.
У другій половині 90-х років Леся Українка звертається до
драматургії. Перша її драма «Блакитна троянда» (1896) з життя української
інтелігенції поширює тематику тогочасної української драми, що доти показувала
переважно життя селянства.
Далі Леся Українка, широко використовуючи теми й образи
світової літератури, розвинула новий жанр – драматичну поему.
Особливе місце в
її творчості посідають драматичні поеми на теми вавилонського полону з
аналогією полону України в Російській Імперії («На руїнах», «Вавилонський
полон», «В дому роботи – в країні неволі»). Духовна сліпота стає певним
лейтмотивом творчості Лесі Українки.
У драматичній поемі «Кассандра» (1907) письменниця
розвиває метафору людської правди і трагічної істини, яку представляє головна
героїня. Угодництво й пасивність поміркованої громади картає поетеса в
драматичній поемі «У катакомбах» (1905). Свобода творця – це не служба народові
та його утилітарним цілям. Кара за цей вчинок – неможливість творити далі.
Мотив вищого покликання митця, який яскраво проявляється вже в циклі поезій
«Сім струн» у вірші «Fa» (Фантазіє, ти сила чарівна), в цій драмі набуває
особливого загострення.
«Лісова пісня» (1911) – вершина творчості Лесі Українки.
У ній показано конфлікт між високим ідеалом і прозаїчною дріб’язковою
буденщиною.
Леся Українка – високоосвічена обдарована особистість з багатим
духовним світом, з високими моральними принципами, шляхетна і благородна
натура. Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру витримала
випробовування долі і могла підвести підсумок:
«Зрештою, життя моє не було
убогим, і сором було б мені плакатись на нього».
У свій час Леся Українка була
ідеалом і прикладом для оточення (особливо, молоді). Вона спромоглася сягнути
таких вершин духу, що під силу лише генієві.
Думаю, що Леся Українка як особистість може бути взірцем і для вас,
сучасної молоді.
Домашнє
завдання
Знати біографію письменниці,
відповідати на запитання
Переглянути відеофільм «Кохання в
житті Лесі Українки».
Комментариев нет:
Отправить комментарий